Język mediów 3223-L3SL5
• Homo communicans. Bazowe terminy teorii komunikacji. Pojęcie reprezentacji.
• Znaczenia medium, przykłady mediów naturalnych. Język jako medium, różne formy tekstowego zapisu.
• Media jako artefakty; uniwersalne pojmowanie software i hardware. Krótki przegląd mediów do pojawienia się książki.
• Książka; krótka historia. Przejście od inkunabuły do druku; społeczne reperkusje. Kultura elitarna i egalitarna. Książka; definicja, elementy papierowej i graficznej kompozycji, zawody związane z jej drukiem.
• Pojęcie literatury. Typologia gatunków literackich; wybrane ilustracje. „Zewnętrzna” i „wewnętrzna biblioteka”.
• E- książka; formy, specyfiki, wady i zalety w porównaniu z książką papierową.
• Mass media i bezprzewodowy świat. Kultura akustyczna i wizualna. Przekazy werbalne i awerbalne. Media zimne i gorące.
• Prasa; rys historyczny początków. Gazety, czasopisma, zeszyty specjalistyczne. „Biała prasa” i „żółta prasa”. Skład, układ wizualny strony. Zawartość; typowe rubryki. Analiza wybranych stylów; sprawozdanie, felieton. Zakres obowiązków zaangażowanego personelu – wybór. E-gazeta, specyfika; wady i zalety. Czwarta władza. Transparency.
• Wczesne media elektryczne. Telegraf. Kod Morse’a.
• Zapisy audio – od woskowego wałka Edisona do MP3.
• Różne twarde nośniki do przechowywania danych i ich reprodukcji.
• Telefon; krótka historia. Telefon stacjonarny a telefon komórkowy. Telefon na kartę i abonament. Wielofunkcyjność telefonu. Opcja „wszystko w jednym”; gadżet czy niezbędne narzędzie? M- learning. Język smsów. Emotikony. Stan „podłączenia” jako członkostwo w społeczeństwie Sieci.
• Fotografia – od dagerotypu do aparatu 3D. Fotografia, czyli „zatrzymany czas”. Podstawowe parametry fotograficzne i podstawowe komponenty aparatu cyfrowego. „Język” fotografii. Ascetyzm fotografii monochromatycznej a hedonizm wielokolorowego obrazu.
• Film – od kamera obscura do obrazu 3D. Od „kina za grosik” do „fabryki snów”. Społeczność zogniskowana. Film fabularny a dokumentalny. „Lista płac”; opis wybranych filmowych zawodów. Specyfika języka filmu. Montaż jako syntaktyka filmu. Nazewnictwo wybranych ujęć i operacji kamery.
• Filmowa narracja a inne sztuki. Ultra medium. Hiperreality. Kino głównego nurtu, kino offowe. Początki globalizacji; interkulturalizm „filmu jednej ulicy”.
• Wybrane aspekty globalizacji. Wioska globalna. Globalizacja informacji i jej skutki społeczne. Niewidoczne znaczenie satelitów okołoziemskich. GPS. Społeczeństwo bez murów. Transparency, utrata prywatności. „Czwarta władza” i jej rola w podtrzymaniu demokracji. „Złota płyta NASA” jako eksternalizacja informacji.
• Radio; krótka historia. Fizyczna zasada działania fal radiowych. „Konstelacja Marconiego” i „dni radia”. Orson Wells; „Inwazja Marsjan” jako prawny precedens. Początek opery mydlanej i jingla. Ramówka programowa; typowe działy. Radio pasywne i aktywne. "Drive time".
• Telewizja; krótka historia. Ramówka programowa; typowe bloki programowe. Pora wysokiej oglądalności. TV satelitarna, naziemna i kablowa. TV „on demand”. TV – „okno na świat” czy „guma do żucia dla oczu”? Reklama. Style copyrightingu. Propaganda jako marketing polityczny. Przemysł informacyjny. BBC i Agencja Reutera. Transnacjonalizacja informacji; CNN-izacja społeczeństwa. Ikona wiadomości TV. Ikona kulturowa. Percepcja kalejdoskopowa. „Gadające głowy”. Reality show. Homo spectator. Społeczeństwo świadków; obserwacja uczestnicząca i wyalienowana.
• Internet, krótka historia i zasada komunikacji sieciowej. Hipermedium. E-mail a poczta papierowa. Wybrane słownictwo: site, blog, chat, pop-up, banner itp. E-sprzedaż. Pokolenie „tu i teraz”. Wikipedia itp. E-learning. Telepraca. Komputeryzacja; hardware i software. Informatyzacja społeczeństwa. Cyberprzestrzeń i „obłok cyfrowy”. Portale randkowe. Sieci społecznościowe. Googlowanie jako patchworkowy profil osoby. Skamienienie osobowości. Chat; informalizacja języka. Ochrona własności intelektualnej. Cyberwojna.
• Homo ludens vs homo seriosus. „Pudełko idioty” i inne medialne przykłady mekdonaldyzacji kultury. Kult amatora; kultura á rebours.
• The virtual reality; hyper- lub rzeczywistość równoległa. Fantomizacja. Podłączenie do bezprzewodowego społeczeństwa. Media jako nowoczesny eskapizm. Heurystyka mediów.
• Sztuczna Inteligencja – fakt czy metafora? Pozytywne i negatywne znaczenie reifikacji. Czy kultura i cywilizacja są tym samym? „The future schlock”.
Rodzaj przedmiotu
seminaria licencjackie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student powinien umieć dyferencjować formy medialne, jak i dostrzegać ich nakładanie się i synergiczność.
Poprzez zestaw modułów leksykalnych powinien otrzymać podstawy i istotną nadbudowę wiedzy na temat płynnego angielsko-polskiego tłumaczenia z medioznawstwa. Poza tym powinien też posiąść zdolność aktywnego wypowiadania się po angielsku w danej dziedzinie.
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo na zajęciach (dyskusje na zasadzie konwersatorium, prezentacje), test ustny.
Literatura
Wybrana literatura w języku angielskim:
Barber Ph., A Brief History of Newspapers, Historic Newspapers and Early Imprints, 2002. www.historicpages.com., 2002.
Calman L., Duncan B. Short Cuts. Using Texts to Explore English, Penguin Books, 1998.
Castells M., The Rise of Network Society, Blackwell Publishing, 2007
Darrel I., Dictionary of the Internet, Oxford Reference Online, 2007.
Hall, D., Cultures of Print: Essays in the History of the Book, University of Massachusetts Press, 1996.
Keen A., The Cult of the Amateur: How Today's Internet is Killing Our Culture, Currency-Random House, 2007.
Labrador V. S., Galace P., Heavens Fill with Commerce – A Brief History of the Satellite Communications Industry, Satnews Publishers, 2005.
Lindoo D., Edward C., The Future of Newspapers: A study of the World Wide Web and its relationship to the electronic publishing of newspapers, www.localfreepress.com/admin/research, 1998.
Mascul B., Key Words in The Media, Harper Collins, 1997.
McLuhan M., Understanding Media - Extension of man, McGraw Hill, 1967.
McQuail D., McQuail’s Mass Communication Theory, Sage Publications, 2005.
Pfeffer R. J., The History of News Media, www.personal.psu.edu/users/r/j/rjp210/ newpaper.html.
Wybrana literatura w języku polskim:
Dąbal W., Andrejew P., Słownik Filmowy Polsko-Angielski, Oficyna Wydawnicza Sadyba, Warszawa, 2007.
Eco U., Czy komputer pożre książkę? (w:) S. Wołoszyn (red.) Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, Kielce, tom III, księga 2, s. 491-496, 1998.
Goban-Klas, T., Media i Komunikowanie Masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, PWN, 2006.
Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, PWN, 2008.
Olędzki J., Komunikowanie w świecie, Aspra-JR, 2001.
Pisarek W., O mediach i języku, www.universitas.com.pl – wydanie elektroniczne, 2007.
Szlendak T., Kozłowski T., Naga małpa przed telewizorem, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: