- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Human-machine language communication 3223-HMLC-OG
Prezentacia problematyki dotyczᶏcej relacji pomiędzy językiem a kontekstᶏ społecznym, w tym manifestacji róznic kulturowych w językach etnicznych w obręzbie różnych podsystemów językowych ze szczególnym uwzględnieniem łᶏczliwych i stałych zwiᶏzków frazeologicznych (idiomy, skrydlate słowa, powiedzenia I przysłowia). Kurs ten przedstawia studentów na główne pojęcia i terminy dotyczące komunikacji językowej w różnych kontekstach społecznych. Kurs składa się z modułów tematycznych, opartych na analizie, interpretacji i prezentacji danych lingwistycznych z badań nad różnymi aspektami języka odnoszącymi się do komunikacji międzykulturowej języka, w tym zagadnień z zakresu językoznawstwa, nabycia języka rodzinnego i języka obcego, dyskursu w komunikacji, społecznych i kulturalnych kontekstów komunikacji. Celem kursu jest rozwijanie kompetencji w zakresie komunikacji w różnych kontekstach społecznych. Studenci zachęcani są do najnowsze wynikow badawczyh z temat kursu.
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student:
Wiedza:
- posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą języka i komunikacji językowej w różnych kontekstach społecznych;
- zna i rozumie związki pomiędzy daną dziedziną a pokrewnymi dziedzinami filologicznymi i humanistycznymi;
- ma świadomość np. kompleksowej natury języka oraz jego historycznej zmienności, złożoności zjawisk związanych z komunikacją językową;
- zna i rozumie związki pomiędzy daną dziedziną a pokrewnymi dziedzinami filologicznymi i humanistycznymi;
Umiejętności:
- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla kierunku badawczych;
- potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego;
- umie prawidłowo posługiwać się narzędziami badawczymi;
Kompetencje społeczne:
- jest świadomy różnic kontekstów społecznych istniejących między komunikatorami;
- rozumie i docenia wagę kontekstów oraz elementów społecznych dla komunikacji;
- uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym (K_K06, S_K06).
Kryteria oceniania
1. Ocena końcowa składa się z następujących komponentów:
Obecność - 30%
Aktywność podczas obecności - 15%
Praca semestralna - 15%
Zaliczenie na ocenie - 40%
2. Ocenie końcowej procentowy wynik:
55%-69% = 3
70%-74% = 3+
75%-84% = 4
85%-89% = 4+
90%-100% = 5
Literatura
Bartmiński J., Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2007.
Honey, J. The Language Trap: Race, Class, and the Standard Language Issue in British Schools. Middlesex: National Council for Educational Standards, 1983.
Human-machine Communication. Communication and Social Robotics Labs
Western Michigan University. Editor: Autumn Edwards, Western Michigan University (U.S.A.).
Milroy, J. & L. Milroy. Authority in Language, London: Routledge & Kegan Paul, 1985.
Montgomery, M. An Introduction to Language and Society: 2nd Edition, London and New York, Routledge, 1996. - P. 69-75.
Lukszyn J.,W. Zmarzer, Polsko-rosyjski tezaurus konstant kulturowych, Warszawa 2007.
Wardhaugh, R. An Introduction to Sociolinguistics: 3rd Edition, Oxford, Blackwell Publishers,1998. - P. 30-45.
Wierzbicka A,. Słowa klucze. Różne języki – różne kultury, Warszawa 2007.
Young, R. Language and Interaction: An Advanced Resource Book, London: Routledge, 2008.
W cyklu 2024L:
Bartmiński J., Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2007. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: