Praktyczna nauka języka angielskiego 1 3223-3LPA
Głównym celem kursu jest zintegrowane doskonalenie umiejętności językowych w zakresie mówienia, słuchania i czytania z naciskiem na umiejętność rozumienia i interpretowania różnego typu tekstów specjalistycznych. Kurs obejmuje również doskonalenie znajomości i umiejętności stosowania struktur leksykalnych i gramatycznych na poziomie zaawansowanym oraz umiejętności przeprowadzenia prezentacji i dyskusji.
I semestr obejmuje naukę i ćwiczenia praktyczne w zakresie rozwijania zintegrowanych kompetencji językowych w ramach języka angielskiego ogólnego. Na moduł składają się następujące zagadnienia tematyczne:
1. Moduł gramatyczny
- inwersja stylistyczna (emfaza poprzez inwersję, zmiany szyku, itp.);
- rodzajniki rzeczowników ogólnych i nazw własnych;
- wykorzystanie czasów w języku angielskim (zestawienie wariantu angielskiego brytyjskiego z amerykańskim);
- tryb łączący (subjunctive);
- atrybutywna i predykatywna pozycja wyrazów w zdaniu a ich znaczenie;
- użycie czasowników modalnych.
2. Moduł słuchanie ze zrozumieniem
- obejmuje zarówno teksty ogólne, jak i specjalistyczne. Studenci odsłuchują nagrania z testów na poziomie CPE (Certificate of Proficiency in English), a następnie proszeni są o ustne streszczenie usłyszanego tekstu w języku angielskim oraz o wykonanie zadań testowych (pytania otwarte, testy wielokrotnego wyboru, uzupełnianie luk) do każdej słuchanki.
3. Moduł czytanie i mówienie
- studenci otrzymują teksty ogólne jak i specjalistyczne jako lektury do przeczytania w domu, a następnie podczas zajęć prowadzący weryfikuje poprawne rozumienie terminów zawartych w tekstach oraz zadaje pytania stymulujące do dyskusji odnoszące się do przeczytanej lektury.
4. Moduł struktury leksykalne
- w oparciu o część English in Use (angielski w praktyce) stanowiącą element certyfikatu CAE oraz CPE studenci wykonują szereg ćwiczeń na utrwalenie najczyściej występujących w języku angielskim struktur leksykalnych oraz wyrażeń idiomatycznych/związków frazeologicznych.
II semestr obejmuje naukę i ćwiczenia praktyczne w zakresie wiedzy specjalistycznej. Student poznaje słownictwo specjalistyczne i analizuje teksty specjalistyczne. Zdobywa wiedzę w wybranych zakresach tematycznych następujących dziedzin wiedzy:
Angielski w inżynierii materiałowej, elektrycznej i mechanicznej
(1) Siły i zasady w inżynierii;
(2) Silnik elektryczny, prądnica, zamrażalnik, pralka—budowa, zastosowania i systemy sterowania;
(3) Technik automatyk—opis stanowiska, roli i miejsca w zespole w środowisku pracy;
(4) Młody inżynier—omawianie procesu projektowania, budowy i wdrożenia wynalazku; omawiania planów zawodowych.
Angielski w medycynie
(1) Budowa ciała;
(2) Budowa i funkcje poszczególnych układów i organów;
(3) Płaszczyzny i obszary w opisie ciała człowieka;
(4) Podstawowe choroby (nazwy formalne i nieformalne);
(5) Narzędzia i sprzęt medyczny.
Angielski w kulturze i sztuce
(1) Teatr i zagadnienia związane ze sztuką;
(2) Filharmonia, orkiestra, koncert;
(3) Sztuki wizualne;
(4) Rzeźba i proces rzeźbiarski.
Angielski dla celów bezpieczeństwa
(1) Organizacje międzynarodowe zajmujące się kwestiami bezpieczeństwa;
(2) Angielski w policji;
(3) Terroryzm;
(4) Cyberterroryzm.
Angielski w turystyce
(1) Lotnictwo i komunikacja powietrzna;
(2) Hotelarstwo i obsługa klienta;
(3) Sytuacje kryzysowe i nadzwyczajne;
(4) Przewodniki turystyczne.
Nakład pracy studenta:
Łączna wartość punktów ECTS = 4
Godziny kontaktowe (w sali) = I semestr (=30h) i II semestr (=30h) = 60h = 2 ECTS
Samodzielna praca studenta poza salą zajęciową:
Bieżące przygotowanie do zajęć – I i II semestr po 15h = 30h
Przygotowanie do zaliczenia semestralnego – I i II semestr po 5h = 10h
Przygotowanie do egzaminu końcowego – 10h
30h + 10h + 10h= 50h = 2 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu student:
Wiedza:
- ma wiedzę z zakresu języka angielskiego ogólnego na poziomie C1 (K_W01);
- ma uporządkowaną wiedzę nt. specyfiki języka ogólnego vs. specjalistycznego (K_W01, K_W09);
- ma utrwaloną wiedzę leksykalną i gramatyczną z tematów wskazanych w opisie przedmiotu (K_W02);
Umiejętności:
- posługuje się językiem angielskim na poziomie C1 w sytuacjach zawodowych i pozazawodowych wymagających znajomości różnych strategii i kanałów komunikacyjnych (K-U04, K_U07, K_U10);
- ma rozbudowaną i utrwaloną bazę leksykalną z omawianego zakresu tematycznego, generuje poprawne struktury leksykalno-gramatyczne na poziomie zaawansowanym, poprawnie stosuje określone struktury idiomatyczne i kolokacyjne omawiane na zajęciach, umie poprawić błędy gramatyczne i składniowe w wypowiedzi swojej i innych użytkowników języka angielskiego oraz dba o precyzyjne i poprawne budowanie wypowiedzi w języku angielskim (K_W01; K_W09);
- potrafi wyszukiwać, analizować, charakteryzować autentyczne teksty w języku angielskim oraz rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie tego języka (K_U01, K_U02);
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie języka angielskiego, kierując się wskazówkami wykładowcy; umie ocenić przydatność konkretnych źródeł informacji, np. słowników (internetowych), korpusów, artykułów, itd. (K_U03);
- posiada umiejętność przygotowania prezentacji w języku angielskim w oparciu o materiały źródłowe obejmujące autentyczne teksty specjalistyczne (K_U09);
- umie pod kierunkiem wykładowcy zdobywać wiedzę w zakresie danej dziedziny wiedzy oraz poszerzać własną wiedzę o inne dyscypliny w celu zastosowania jej do sytuacji zawodowych i kierowania własną karierą zawodową (K_U03);
Kompetencje społeczne:
- potrafi pracować samodzielnie i w grupie, przyjmując odpowiednie role i dbając o przestrzeganie zasad komunikacji i współpracy w grupie (K_K01, K_K02);
- jest gotowy do samodzielnej pracy nad rozszerzeniem znajomości języka specjalności (angielskiego) w dalszej edukacji i pracy zawodowej (K_K01);
- potrafi określić priorytety służące realizacji zadań komunikacyjnych i zawodowych, rozumie potrzebę samokształcenia i konieczność ustawicznego podnoszenia kwalifikacji (K_K03);
- potrafi samodzielnie pogłębiać wiedzę specjalistyczną w języku angielskim i poszukiwać nowych źródeł słownikowych i tekstowych (K_K06);
- rozumie zasady profesjonalnego komunikowania wiedzy specjalistycznej w języku angielskim (K_K04);
Kryteria oceniania
Metody oceny pracy studenta:
- ocena aktywności: wykonywanie zadań podczas zajęć i przygotowanie do zajęć (20%);
- prezentacje i testy zaliczeniowe (30%);
- egzamin pisemny po zakończeniu II semestru (50%), obejmujący materiał z realizowanych modułów kursu.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie co najmniej 60% z zajęć dydaktycznych. Do zdania egzaminu wymagane jest uzyskanie 60% punktów.
Kryteria oceniania:
Ocena końcowa składa się z następujących komponentów:
- ocena ciągła z zajęć, prezentacji i testów zaliczeniowych: 50% (20%+30%);
- ocena z egzaminu: 50%.
Egzamin ocenia się na podstawie:
• stopnia opanowania materiału leksykalnego/gramatycznego,
• stopnia rozumienia tekstu czytanego/ze słuchu,
• umiejętności tworzenia własnych wypowiedzi pisemnych.
Przyjęte zasady punktacji dla oceny bieżącej i egzaminu:
• ponad 90% – 5
• 85%-89% – 4+
• 80%-84% – 4
• 70%-79% – 3+
• 60%-69% – 3
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
"English for Policing and Peacekeeping". (2006). British Council.
"London. Official Guide 2014". London: London and Partners.
"Military English Course for NCOs". (2008). British Council.
Burgess, S. (2004). Advanced Gold. Exam Maximiser. London: Pearson Longman.
Capel, A., Sharp, W. (2010). Objective Proficiency. Cambridge: Cambridge Univeristy Press.
Cotton, D., Falvey, D., Kent, S. (2014). Market Leader Upper Intermediate. 3rd Ed. Harlow: Pearson.
Crace, A., Acklam, R. (2011). Total English Upper Intermediate. London: Pearson Longman.
Duckworth, M., Turner, R. (2008). Business Result Upper Intermediate. Oxford: Oxford University Press.
Eisenbach, I. (2011). English for Materials Science and Engineering. Exercises, Grammar, Case Studies. Wiesbaden: Vieweg/Teubner Verlag.
Ellis, S., Gerighty, T. (2010). English for Aviation. Oxford: Oxford University Press.
Emry, H., Roberts, A., (2012). Aviation English. Oxford: MacMillan.
Evans, V., Dooley, J., Garza, V. (2002). Hotels and Catering. Berkshire, UK: Express Publishing, 2002
Evans, V., Dooley, J., Garza, V. (2004). Tourism. Berkshire, UK: Express Publishing.
Glendinning, E.H., & Glendinning, N. (1995). Oxford English for Electrical and Mechanical Engineering. Oxford University Press.
Gough, Ch. (2001). English vocabulary Organiser. Hove, UK: LTP.
Gude, K., Duckworth, M. (2007). Proficiency Masterclass. Oxford: Oxford University Press.
Harrison, M. (2001). CPE Practice Tests. Oxford: Oxford University Press.
Hutchinson, T. & Waters, A. (1987). English for Specific Purposes: A Learning-Centered Approach. Cambridge University Press.
Mann, R. (2005). New Proficiency GOLD. Exam Maximiser. London: Pearson Longman.
McCarthy M., O'Dell, F. (2007). English Phrasal Verbs in Use. Advanced. Cambridge: Cambridge University Press.
McCarthy M., O'Dell, F. (2008). English Collocations in Use. Advanced. Cambridge: Cambridge University Press.
Murphy, R. (2012). English Grammar in Use. 4th Ed. Cambridge: Cambridge University Press.
Newbrook, J., Wilson, J. (2000). New Proficiency Gold. London: Pearson Longman.
Pearson Longman.
Riley, D. (1995). Test Your Vocabulary for Medicine. Teddington: Peter Collin.
Side, R., Wellman G. (1999). Grammar and Vocabulary for Advanced and Proficiency. London: Pearson Longman.
Soars, L., Soars, J., Sayer, M., May, P. (2005). New Headway Upper Intermediate. The New Edition. Oxford: Oxford University Press.
Thierer, N., Nelson, D., Ward, J., Young, L. T. (2010). Medical Terminology: Language for Health Care w/Student CD-ROMs and Audio CDs 3rd. New York: McGraw-Hill Education.
Wallwork, A. (2013). English for Academic Research: Vocabulary Exercises. London & New York: Springer.
Watcyn-Jones, E. (2000). Test Your Vocabulary. Book 5. Advanced. Harlow: Penguin.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: