Filozofia 3223-3LFILE
Na wykładzie zaprezentowane zostaną główne postaci, nurty i zagadnienia fiozofii europejskiej od starożytności do XX wieku. Pokazane zostaną kluczowe stanowiska i spory filozoficzne z klasycznych obszarów filozofii: ontologii, teorii poznania i etyki, a także z zakresu filozofii społecznej, filozofii religii i filozofii nauki. Poruszone zostaną m. in. następujące zagadnienia: co to jest filozofia? pojęcie "filozofii", różnice i związki między zagadnieniami filozoficznymi a zagadnieniami z innych obszarów wiedzy; I okres filozofii greckiej - filozofia przyrody; spór Sokratesa z sofistami; filozofia Platona i Arystotelesa; hellenistyczna filozofia życia: stoicyzm, septycyzm, epikureizm; filozofia chrześcijańska: św. Augustyn, św. Tomasz, dowody na istnienie Boga; przełom nowożytny i epistemologia XVII wieku, F. Bacon i Kartezjusz; spory ontologiczne i epistemologiczne po Kartezjuszu; empiryzm brytyjski; siedemnastowieczna i osiemnastowieczna myśl polityczna i koncepcje umowy społecznej: J. Locke, T. Hobbes, J. J. Rousseau; filozofia krytyczna Immanuela Kanta i idealizm niemiecki; pozytywizm: filozofia nauki, etyka utylitarystyczna, idea postępu, liberalizm J. S. Milla; filozofia przełomu antypozytywistycznego (H. Bergson, F. Nietzsche, W. James); główne nurty filozofii XX wieku.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna kluczowe idee filozoficzne, tworzące dziedzictwo filozofii Zachodu.
Student dysponuje podstawową wiedzą o myślicielach, którzy wpłynęli na filozoficzne dziedzictwo Zachodu.
Student rozumie podstawowe pojęcia filozoficzne, charakterystyczne dla filozofii Zachodu.
Umiejętności:
Student potrafi przypisać omawiane koncepcje filozoficzne do konkretnych filozofów.
Student potrafi zrekonstruować podstawowe spory filozoficzne z dziejów filozofii Zachodu.
Student potrafi wskazać założenia filozoficzne fundamentalne dla filozofii Zachodu.
Kompetencje społeczne:
Student ma świadomość filozoficznych źródeł przekonań i tradycji, charakterystycznych dla dziedzictwa kulturowego Zachodu.
Student ma świadomość związku koncepcji filozoficznych z ich kontekstem historycznym i społecznym.
Kryteria oceniania
Typ zaliczenia: egzamin. Szczegóły zostaną podane na pierwszym spotkaniu.
Lista zagadnień egzaminacyjnych zostanie udostępniona studentom przed egzaminem.
Literatura
Tatarkiewicz, Władysław: „Historia filozofii”, t. 1-3, dowolne wydanie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: