Historia literatury obszaru rosyjskojęzycznego 1 3223-2LHLRS
Konwersatorium ma za zadanie zapoznanie studentów z najważniejszymi zjawiskami i twórcami literatury rosyjskiej XIX w. Zajęcia obejmują wykład w formie multimedialnej prezentacji i konwersatorium, których treści są ze sobą skorelowane.
Zagadnienia szczegółowe:
SEMESTR ZIMOWY
1. Rosyjska klasyka XIX-wieczna. Nurty literackie. Almanachy, czasopisma.
2. Lata 1800-1830. Poezja. Romantyzm rosyjski. Wasilij Żukowski i Konstantin Batiuszkow. Poeci-dekabryści.
3. Komedia i satyra (Aleksander Gribojedow: „Mądremu biada”; Iwan Kryłow – bajkopisarz).
4. Aleksander Puszkin. Życie. Periodyzacja twórczości. Poezja. Poematy romantyczne („Rusłan i Ludmiła”. „Poematy południowe”) i historyczne („Połtawa”, „Jeździec miedziany”). „Powieść w wierszach” „Eugeniusz Oniegin” – „encyklopedia życia rosyjskiego”. Proza lat 30.: „Opowieści Biełkina”, „Dama pikowa”, „Córka kapitana”.
5. Michał Lermontow. Życie. Poezja. Dramaturgia: „Maskarada”. Poematy romantyczne: „Demon”, „Mcyri”. Powieść „Bohater naszych czasów”. Psychologizm.
6. Mikołaj Gogol. Życie. Proza romantyczna: „Wieczory na futorze koło Dikańki”. „Tekst petersburski”: „Opowieści petersburskie”. „Śmiech przez łzy”: komedia „Rewizor”. „Martwe dusze” jako satyra na ówczesne społeczeństwo rosyjskie.
7. Lata 40. XIX w. „Szkoła naturalna”. Szkic fizjologiczny (Iwan Turgieniew: „Chor i Kalinycz”). Powieść o „małych ludziach” (Fiodor Dostojewski: „Biedni ludzie”).
8. Sytuacja społeczno-polityczna w Rosji w latach 1856-1895. Polemika ideowo-estetyczna w rosyjskim życiu literackim drugiej poł. XIX w.
9. Poezja lat 50-80. Poeci ,,sztuki czystej’’. Liryka i poematy M. Niekrasowa.
SEMESTR LETNI
1. Wielka powieść rosyjska. Powieści Iwana Turgieniewa („Rudin”, „Szlacheckie gniazdo”, „Ojcowie i dzieci”) – główne motywy, bohaterowie, cechy poetyki.
2. Trzy powieści Iwana Gonczarowa (polemika z tradycją romantyczną w „Zwykłej historii”, „gnuśność, apatia życiowa, marazm ideowy” w powieści „Obłomow”, antynihilizm powieści „Urwisko”).
3. Fiodor Dostojewski. Ewolucja światopoglądu. Powieści („Zbrodnia i kara”, „Idiota”, „Biesy”, „Bracia Karamazow”): problematyka religijna, filozoficzna, etyczna. Podstawowe cechy poetyki: eksperymentalność, dialogowość, polifonizm.
4. Życie i twórczość Lwa Tolstoja. Tematyka filozoficzna, egzystencjalna, historyczna w powieści „Wojna i pokój”; problemy życia rodzinnego w powieści „Anna Karenina”; problemy moralne ówczesnego społeczeństwa w powieści „Zmartwychwstanie”.
5. Anton Czechow. Odnowienie realizmu w prozie: motywy, gatunki, bohaterowie. Cechy poetyki: narracja obiektywna i liryczna. Nowatorstwo dramaturgiczne.
6.Modernizm
7. Okres radziecki
8. Rosyjska literatura emigracyjna
9. Literatura współczesna
Nakład pracy studenta (ECTS = 4)
Godziny kontaktowe (w sali):
I semestr (30g) + II semestr (30g)= (60g) = 2 ECTS
Samodzielna praca studenta poza salą zajęciową:
Bieżące przygotowanie do zajęć:
I semestr (25g) + II semestr (25g) = 2 ECTS (50g)
Przygotowanie do egzaminu końcowego – 10 g
50g + 10g = 60g = 2 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
zdalnie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student:
WIEDZA
– zna i rozumie główne tendencje rozwoju procesu historyczno-literackiego w Rosji (K_W01, K_W07)
– zna treść kluczowych dzieł literatury rosyjskiej XIX-XX w. (K_W01)
– zna podstawowe fakty biografii kluczowych pisarzy rosyjskich (K_W04, K_W07)
– zna główne aspekty twórczości najważniejszych poetów i pisarzy rosyjskich (K_W04, K_W07)
– zna podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa (K_W02)
– zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji utworu literackiego (K_W07)
– zna na pamięć kilka wierszy
UMIEJĘTNOŚCI
– potrafi w stopniu podstawowym opisać (omówić) mechanizmy rozwoju literatury rosyjskiej X-XXI w., jej kontekst historyczny i społeczny (K_U04)
– potrafi komentować i interpretować wybrane dzieła literatury rosyjskiej na poziomie tematycznym, kompozycyjnym, gatunkowym (K_U04)
– potrafi samodzielnie poszukiwać i korzystać z materiałów poszerzających wiedzę wyniesioną z konwersatorium (K_U01)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
– ma świadomość wyjątkowego miejsca literatury w rosyjskim systemie kultury (K_K05)
– ma świadomość wyjątkowego miejsca, jaki zajmuje literatura rosyjska w europejskim dziedzictwie kulturowym (K_K05)
Kryteria oceniania
Metody oceny pracy studenta:
- ocena ciągła (obecność, aktywność, przygotowanie do zajęć)
- śródsemestralne pisemne testy kontrolne
- znajomość utworów literackich zawartych w spisie lektur (w tym – na pamięć wskazanych wierszy)
- test końcowy na koniec pierwszego i drugiego semestru (1+1)
Prace kontrolne uważa się za zaliczone, jeśli student uzyska 60% punktów.
Kryteria oceniania:
Ocena z przedmiotu obejmuje:
- 40% ocena ciągła, czyli bieżące przygotowanie do zajęć (20+20)
- 40% śródsemestralne pisemne testy kontrolne (20+20)
- 20% końcowe pisemne testy semestralne (10+10)
Skalę ocen:
- 60%-69% = 3
- 70%-79% = 3+
- 80%-84% = 4
- 85%-89% = 4+
- 90%-100% = 5
Zasady współpracy ze studentami:
- nieobecności – dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze (jeśli więcej niż 2, to student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć; powyżej 50% nieobecności stanowi podstawę do niezaliczenia przedmiotu)
- do końcowego zaliczenia można podejść po zaliczeniu wszystkich sprawdzianów.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Literatura
Teksy:
Lib.Ru: Библиотека Максима Мошкова
Infolio. Uniwersytecka Biblioteka Elektroniczna http://www.infoliolib.info/
Lib.ru: "Классика"
Podręczniki:
Historia literatury rosyjskiej: praca zbiorowa, red. Marian Jakóbiec, t. I-II, Warszawa: PWN, 1976.
Bogusław Mucha, Historia literatury rosyjskiej od początków do czasów najnowszych, Warszawa: Ossolineum, 2002.
Literatura rosyjska w zarysie, red. Z. Barański, A. Semczuk, t. I, Warszawa 1986.
Istoriâ russkoj literatury: v 4 t., t. 2-4, red. E. N. Kupriânova, Leningrad: Nauka, 1981.
Russkaâ literatura XIX-XX vekov: v 2 t., t. 1, red. B. S. Bugrov, M. M. Golubkov, Moskva: MGU, 2002.
Kulišov V. I., Istoriâ russkoj literatury XIX veka, Moskva 1997, http://www.hi-edu.ru/e-books/xbook049/01/index.html
Istoriâ russkoj literatury XIX v. 1800-1830 gg., č. 1-2, red. V. N. Anoškina i dr., Moskva 2001.
Istoriâ russkoj literatury XIX v. 1840-1860 gg., red. V. N. Anoškina i dr., Moskva 2001.
Istoriâ russkoj literatury XIX v. 1870-1890., red. V. N. Anoškina i dr., Moskwa 2001.
Ščennikov G., Ščennikova L., Istoriâ russkoj literatury XIX v. (70-90.), Moskva 2005.
Linkov V., Istoriâ russkoj literatury XIX v. w ideâkh, Moskva 2008.
Fortunatov N., Urtminceva M., Juchnova I., Istoriâ russkoj literatury XIX v., Moskva 2008.
D. Svâtopolk-Mirskij, Istoriâ russkoj literatury…, Moskva 2014.
Russkaâ literatura rubeža vekov (1890 - n. 1920 g.), otv. red. Keldyš V., Moskva 2000, kn 1-2.
Słowniki:
Russkie pisateli 1800-1917. Biografičeskij slovar’, t. 1-5..., gl. red. P. Nikolaev, Moskva 1989-2007.
Słownik pisarzy rosyjskich, pod red. F. Nieuważnego, Warszawa 1994.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: