Gramatyka opisowa języka angielskiego 1 3223-2LGO1AE
Głównym celem kursu gramatyki opisowej języka angielskiego jako języka B jest zapoznanie studentów z głównymi kierunkami w gramatyce opisowej języka angielskiego. Zasadniczą część kursu stanowi przegląd podstawowych cech współczesnego systemu gramatycznego języka angielskiego. W pierwszej kolejności zaprezentowany zostanie materiał z zakresu morfologii języka angielskiego obejmujący paradygmaty poszczególnych części mowy takich jak m.in. czasownik, rzeczownik, przymiotnik, przysłówek, aby następnie móc przejść do zagadnień dotyczących składni, które będą poruszać m.in. kwestie typologii i struktury zdań czy zjawisko negacji w języku angielskim.
Oprócz zapoznania studentów z systemem współczesnej gramatyki opisowej języka angielskiego niezbędnej do ich uczestnictwa w innych zajęciach z zakresu językoznawstwa czy też w seminarium licencjackim/magisterskim, niniejszy kurs ma również na celu zwrócić ich uwagę na zjawiska gramatyczne występujące w podejmowanych lekturach i ułatwić właściwe ich rozumienie.
Nakład pracy studenta
Kurs gramatyki opisowej języka angielskiego 1 obejmuje dwa semestry nauki, zaś nakład pracy studenta w przeliczeniu na jeden semestr wygląda następująco:
30 godzin obecność na zajęciach – 1 ECTS;
25 godzin samodzielna praca studenta – 1 ECTS w tym:
• 15 h bieżące przygotowanie do zajęć (prace domowe, wyznaczone lektury)
• 10 h przygotowanie do zaliczenia semestralnego (w semestrze zimowym) / do egzaminu końcowego (w semestrze letnim)
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Zakres tematów:
1. Wprowadzenie do terminologii gramatycznej
2. Podstawowe elementy gramatyki angielskiej
a. Wyraz a leksem
b. Struktura składniowa zdań
c. Funkcje składniowe
d. Zdanie a fraza
e. Procesy morfologiczne
f. Elementy opisu lingwistycznego
g. Gramatyka opisowa (deskryptywna) a gramatyka preskryptywna
3. Czasownik i fraza czasownikowa
a. Definicja i podział
b. Struktura frazy czasownikowej
c. Czasy gramatyczne
d. Aspekty i tryby
4. Struktura zdań
a. Części zdania
b. Dopełnienia i ich rodzaje
c. Typy zdań
d. Okoliczniki i ich rodzaje
5. Rzeczownik i fraza rzeczownikowa
a. Definicja i podział
b. Liczba, policzalność, rodzaj
c. Dopełnienia
d. Zaimek - Podział oraz cechy dystynktywne zaimków
6. Przymiotnik, fraza przymiotnikowa i przysłówek
a. Definicja i podział
b. Elementy frazy przymiotnikowej
c. Przysłówek i jego klasyfikacja
7. Przyimek i fraza przyimkowa
a. Tradycyjna i rozszerzona klasyfikacja przyimków
b. Struktura frazy przyimkowej
8. Wokół negacji
a. Opis zjawiska negacji w języku angielskim
b. Rodzaje negacji
9. Rodzaje zdań
a. Tryby
b. Akty mowy
c. Klasyfikacja zdań
10. Zdania złożone
a. Prezentacja rodzajów zadań złożonych w języku angielskim
b. Klasyfikacja zdań złożonych
11. Zdania względne jako rodzaj zdań złożonych
a. Klasyfikacja zdań względnych
12. Stopniowalność angielskich przymiotników i przysłówków
13. Koordynacja
14. Morfologia leksykalna i fleksyjna
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu student:
Wiedza:
• ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk z zakresu językoznawstwa opisowego w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej zwłaszcza w zakresie cech systemów morfologicznego, składniowego oraz leksykalnego języka angielskiego (S_W01; K_W01)
• zna i rozumie podstawowe aspekty badań z zakresu językoznawstwa angielskiego w specjalności gramatyka opisowa (S_W04; K_W03)
• zna i rozumie terminologię używaną w gramatyce opisowej angielskiej; (S_W05; K_W02)
• zna język angielski na poziomie C1 według ESOKJ; zna mechanizmy słowotwórcze i fleksyjne z zakresu języka angielskiego; ma ugruntowane podstawy gramatyki języka angielskiego; (S_W06; K_W09)
• zna podstawową terminologię językoznawczą, orientuje się w najważniejszych kierunkach i metodach badań lingwistycznych; rozumie terminologię gramatyczną; posiada wiedzę na temat wybranych uwarunkowań pragmatycznych systemu języka angielskiego (S_W08; K_W04; K_W07)
Umiejętności:
• posiada elementarne umiejętności badawcze w zakresie gramatyki opisowej języka angielskiego stanowiące przedmiot badań lingwistyki stosowanej. Potrafi odpowiednio dobrać metody i narzędzia pozwalające na rozwiązywanie problemów w obrębie tej dziedziny. (K_U02; H1A_U02)
• potrafi posługiwać się i odpowiednio zastosować wiedzę teoretyczną dotyczącą składni, morfologii, semantyki i elementów fonetyki i fonologii języka angielskiego (K_U04; H1A_U04)
• potrafi identyfikować, analizować i rozwiązywać problemy z zakresu lingwistyki obejmującej takie dziedziny jak: fonetyka, morfematyka, słowotwórstwo i składnia (S_U06; K_U04)
Kompetencje społeczne:
• potrafi pracować w grupie / w parach / współpracować z innymi, przyjmując odpowiednie funkcje; kierować małym zespołem (K_K01, K_K02);
• potrafi określić priorytety służące realizacji zadań, potrafi gospodarować czasem i realizować określone zadania w wyznaczonych terminach (K_K03, S_K03, S_K04)
• potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę o gramatyce opisowej języka angielskiego; jest świadomy konieczności ciągłego poszukiwania nowych źródeł słownikowych i tekstowych (S_K05; K_K06)
Kryteria oceniania
l.p. Metody oceny pracy studenta Liczba punktów/
udział w ocenie końcowej
1. śródsemestralne pisemne testy kontrolne 50%
2. końcowy egzamin ustny 50%
Kryteria oceniania:
1. Ocena końcowa składa się z następujących komponentów:
- 50% stanowi średnia ocen ze wszystkich czterech etapowych testów kontrolnych przewidzianych w trakcie trwania semestru zimowego (2 testy) oraz letniego (2 testy)
- 50% stanowi ocena uzyskana na egzaminie końcowym przewidzianym po zakończeniu semestru letniego i obejmującym materiał z całego kursu gramatyki opisowej.
2. Do egzaminu końcowego można podejść po pozytywnym zaliczeniu wszystkich etapowych testów kontrolnych. Student ma prawo do dwukrotnej poprawy każdego testu pisemnego. Nieprzystąpienie do testu w pierwszym terminie bez usprawiedliwienia powoduje utratę tego terminu.
3. Ocenę za testy śródsemestralne i egzamin końcowy wystawia się na podstawie poniższej skali:
60%-69,9% = 3
70%-74,9% = 3+
75%-84,9% = 4
85%-89,9% = 4+
90%-100% = 5
4. Ocenę końcową wystawia się na podstawie średniej dwóch ocen, z których jedna to ocena z egzaminu, a druga to średnia z testów śródsemestralnych. Do przeliczenia oceny końcowej stosuje się następującą skalę:
3–3,24 – dst
3,25–3,74 – dst+
3,75–4,24 – db
4,25–4,74 – db+
4,75–5,0 – bdb
5. Dopuszczalne są 2 nieobecności w każdym semestrze nauki. W przypadku więcej niż 2 nieobecności, student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć; powyżej 50% nieobecności stanowi podstawę do niezaliczenia przedmiotu.
6. W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Literatura
• Biber D., Conrad S., Leech G., 2002, Longman Student Grammar of Spoken and Written English, London: Longman.
• Downing A., Locke Ph., 2006, English Grammar. A University Course London: Routledge.
• Fromkin, V., Rodman, R., 1993, An Introduction to Language, Fort Worth: Harcourt Brace College Publishers.
• Greenbaum S., Quirk R., 1990, A Student's Grammar of the English Language, Harlow: Longman.
• Huddleston R., 1984, Introduction to the Grammar of English, Cambridge: Cambridge University Press.
• Huddleston R., 1988, English Grammar - an Outline, Cambridge: Cambridge University Press.
• Quirk, R., Greenbaum, S., 1989, A University Grammar of English, Harlow: Longman.
• Quirk, R., Greenbaum, S., 1990, A Student’s Grammar of the English Language, Harlow: Longman.
• Swan, M., 2005, Practical English Usage, Oxford: Oxford University Press.
• Twardzisz, P., 2010, Patterns of English Word-Formation, Warszawa: Katedra Języków Specjalistycznych Uniwersytetu Warszawskiego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: