Wprowadzenie do leksykografii 3223-1UWL
1. Leksykologia a leksykografia. Typologia słowników. Słowniki jedno i dwu(wielo) języczne
2. Od pierwszych glosariuszy do słowników elektronicznych: diachroniczny przegląd metod opisu i ewolucji podejścia do leksykografii
2. Podstawowe elementy opisu leksykograficznego: pojęcie jednostki leksykalnej.
3. Charakterystyka definicji słownikowych. Makrostruktura i mikrostruktura słownika
4. Budowa artykułu hasłowego w słowniku jednojęzycznym: informacja gramatyczna, kwalifikatory, problemy opisu znaczeń, zasady definiowania jednostek leksykalnych, frazeologizmy, ilustracja materiałowa, wskazówki poprawnościowe.
5. Dobór haseł i ich układ : różne możliwości hasłowania
6. Normatywizm w leksykografii: normatywizm językowy, polityczny, obyczajowy
7. Polska leksykografia współczesna: omówienie podstawowych słowników
8. Podstawowe problemy leksykografii dwujęzycznej: rola informacji gramatycznej, problemy ekwiwalencji leksykalnej, problem doboru frazeologizmów
9. Rola słowników dwujęzycznych w rozumieniu i samodzielnym tworzeniu wypowiedzi w języku obcym. Makro i mikrostruktura słownika dwujęzycznego. Rola przykładów i kolokacji w słowniku dwujęzycznym.
10. Analiza przydatności wybranych fragmentów słowników dwujęzycznych do rozumienia i konstruowania tekstu w języku obcym.
11. Zasady opracowania słownika specjalistycznego dla własnych potrzeb studenta. Tworzenie bazy materiałowe: korpus leksykografa i możliwości jego wykorzystania. Ustalanie makrostruktury i mikrostruktury słownika specjalistycznego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student posiada:
1. Wiedza
- zna podstawy teoretyczne leksykografii;
- rozumie złożoność i różnorodność definicji leksykograficznych;
- zna zasady budowy artykułu hasłowego;
2. Umiejętności
- wykorzystuje poznaną metodologię we własnych badaniach;
- potrafi ułożyć siatkę haseł oraz siatkę frazeologizmów pod kątem własnych celów badawczych;
- umie samodzielnie opisać hasło leksykograficzne;
- potrafi ocenić przydatność publikacji leksykograficznych do własnych celów badawczych.
Kompetencje społeczne:
- wykazuje się świadomością różnorodności możliwych opisów języka
- wykorzystuje zdobyte kompetencje do wyboru i opisania własnego materiału leksykalnego
Kryteria oceniania
Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie egzaminu pisemnego weryfikującego:
a) wiedzę teoretyczną w zakresie leksykografii jedno i dwujęzycznej
b) umiejętności praktyczne w zakresie analizowania danych leksykograficznych
Praktyki zawodowe
Nie przewiduje się.
Literatura
Chlebda W. (red.) Etnolingwistyka leksykografii, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2010
Gruszczyński W., Polkowska L. (red.), Problemy leksykografii. Historia - metodologia - praktyka, Wyd. Lexis, 2011
Janus E. (red.), Słownik i semantyka. Definicje semantyczne, Ossolineum, 1975.
Miodunka W., Podstawy leksykologii i leksykografii¸ PWN, Warszawa 1989
Piotrowski T., Z zagadnień leksykografii, PWN, Warszawa 1994
Piotrowski T., Zrozumieć leksykografię, PWN, Warszawa 2001
Sue Atkins B.T., Michael Rundell, The Oxford Guide to Practical Lexicography, Oxford University Press, Oxford, New York 2008
Żmigrodzki P., Wprowadzenie do leksykografii, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: