Praktyczna nauka języka niemieckiego 2 3223-1LP2N
Celem zajęć jest kształtowanie i doskonalenie:
- kompetencji leksykalnej (poszerzania wiedzy i umiejętności w zakresie stosowania słownictwa przewidzianego programem nauczania);
- kompetencji gramatycznej (rozumienia i wypowiadania się przy użyciu prawidłowo skonstruowanych wyrażeń i zdań w oparciu o zasady gramatyczne omawiane na zajęciach);
- kompetencji fonologicznej (kształtowanie umiejętności poprawnej artykulacji dźwięków języka niemieckiego, opanowania rytmiki i intonacji);
- kompetencji dyskursywnej (organizowania spójnej logicznie i gramatycznie wypowiedzi).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
- posiada wiedzę z zakresu wiadomości o języku na poziomie B2, zna strukturę języka jako systemu, rozumie jego specyfikę (K1_W01);
- zna struktury morfologiczno-składniowe, rozumie wypowiedzi ustne i prawidłowo interpretuje teksty pisemne na poziomie B2; (K1_W01);
- ma utrwaloną wiedzę leksykalną, gramatyczną i fonetyczną z tematów wskazanych w opisie przedmiotu (K1_W02);
- zna i rozumie podstawowe elementy kultury obszaru niemieckojęzycznego, rozumie rolę języka w komunikacji międzyludzkiej i kulturowej, rozumie różnice kulturowe między Polską a krajami niemieckiego obszaru językowego, (K1_W10).
UMIEJĘTNOŚCI
- ma umiejętności językowe na poziomie B2 według ESOKJ, również w typowych sytuacjach profesjonalnych wymagających znajomości technik, strategii i różnych kanałów komunikacyjnych (K1_U07, K1_U10);
- potrafi krytycznie analizować teksty jako wytwory kultury, potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować autentyczne teksty w języku niemieckim oraz rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie tego języka (K1_U01);
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie języka niemieckiego, kierując się wskazówkami wykładowcy, umie ocenić przydatność konkretnych źródeł informacji, np. słowników (internetowych), korpusów, artykułów, itd. (K1_U03);
- potrafi przetłumaczyć z języka niemieckiego na język polski i odwrotnie krótkie wypowiedzi pisemne i ustne (K1_U04)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role i dbając o przestrzeganie zasad komunikacji w języku niemieckim (K1_K01);
- jest gotów określić priorytety i zaplanować działania służące do realizacji konkretnych zadań językowych, komunikacyjnych i zawodowych, rozumie potrzebę samokształcenia i konieczność ustawicznego podnoszenia kwalifikacji (K1_K03);
- jest gotów do adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów komunikacji w języku niemieckim i polskim, spowodowanych asymetrią systemów językowych i różnicami kulturowymi (K1_K04);
- jest gotów do uczestnictwa w życiu kulturalnym Polski i krajów niemieckiego obszaru językowego na rzecz promowania tychże kultur, korzystając zarówno z tradycyjnych jak i nowoczesnych form i środków przekazu (K1_K06).
Kryteria oceniania
Metody oceny pracy studenta:
- ocena aktywności (wykonywanie zadań podczas zajęć) i przygotowania do zajęć;
- prace domowe;
- sprawdziany (kolokwia) pisemne i ustne;
- egzamin pisemny z gramatyki i sprawności pisania
- egzamin ustny po zakończeniu II semestru.
Zdanie wszystkich części egzaminu pisemnego jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu ustnego.
Z każdej z części student musi uzyskać minimum 60%, aby uzyskać ocenę pozytywną.
Kryteria oceniania:
Egzamin ocenia się na podstawie:
• stopnia opanowania materiału leksykalnego / gramatycznego/fonetycznego,
• umiejętności tworzenia własnych wypowiedzi pisemnych i ustnych.
Przyjęte zasady punktacji dla oceny bieżącej i egzaminu:
• ponad 90% – 5
• 85%-89% – 4+
• 80%-84% – 4
• 70%-79% – 3+
• 60%-69% – 3
Zasady współpracy prowadzących ze studentami:
Na każde 30 godzin poszczególnych modułów są dopuszczalne:
• 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze
• Do końcowego zaliczenia można podejść po zaliczeniu wszystkich sprawdzianów.
Literatura
GRAMATYKA
1. G.Helbig,J.Buscha 2001 Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht, Langenscheidt KG, Berlin und München
2. G. Helbig, J. Buscha 2000, Übungsgrammatik Deutsch, Langenscheidt KG, Berlin und München
3. Duden 9, Richtiges und gutes Deutsch, 2001, Dudenverlag, Mannheim-Leipzig-Wien-Zürich
4. K. Hall, B. Scheiner, Übungsgrammatik für Fortgeschrittene, 1999, Verlag für Deutsch
5. H. Földeak, Sag s besser! Arbeitsbuch für Fortgeschrittene, Teil1, 1999, Verlag für Deutsch, Ismaning
6. H. Földeak, Sag s Besler!, Arbeitsbuch für Fortgeschrittene, Teil2,1999, Verlag für Deutsch
7. Materiały własne
8. E. Hallwass, 1989, Mehr Erfolg mit gutem Deutsch. Ein Handbuch für Alle sprachlichen Probleme des Alltags, Mosaik Verlag, München-Wien
FONETYKA
Materiały obowiązujące na zajęciach:
Middleman, D., 1996. Sprechen-Hören-Sprechen. Übungen zur deutschen Aussprache. 3 CD, Hueber
Tertel, R. K., 1989. Wymowa niemiecka. Wiedza Powszechna
Stock, E., 1996. Deutsche Intonation. 2 Kasseten - digitalisiert, Langenscheidt
Materiały do pracy samodzielnej:
Bunk, J. S. Gerhard, 2009. Phonetik aktuell mit 2 CD, Hueber
Materiały obligatoryjne:
Altman, Hans/ Ziegenhain, Ute (2010): Prüfungswissen Phonetik, Phonologie und Graphemik. Göttingen: Vandenhoeck und Ruprecht, S. 14-122,
Ostaszewska, Danuta/ Tambor, Jolanta, 2000. Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa, PWN, 84-90
Materiały fakultatywne:
Pompino-Marschau, B., 2009. Einführung in die Phonetik, W. Gruyter, Seiten 182-229
Rues, Beate / Redecker, Beate / Koch, Evelyn, 2007. Phonetische Transkription des Deutschen: Ein Arbeitsbuch mit CD, Narr Studienbücher
Bredel, U. 2010/2011. Übungskompendium zur segmentalen Phonologie Transkriptionsaufgaben zur sicheren Anwendung des Internationalen Phonetischen Alphabets
Hirschfeld, Ursula & Stock, Eberhard (Hg.): Phonothek interaktiv. Das Phonetikprogramm für Deutsch als Fremdsprache. CD-ROM. Berlin & München: Langenscheidt 2000
Rausch, I.,/ Rausch, R., 1995. Deutsche Phonetik für Ausländer. Langenscheidt
Stock, E., 1996. Phonetik der deutschen Sprache. Langenscheidt
Dieling, H.: 1992. Phonetik im Fremdsprachenunterricht Deutsch . München
Dieling, H. / Hirschfeld, U.: 1995. Phonetik lehren und lernen. Goethe-Institut Langenscheidt
Essen, Otto v., 1982. Allgemeine und angewandte Phonetik. Großes Wörterbuch der deutschen Aussprache.
Hakkarainen, H. J., 1995. Phonetik des Deutschen. UTB 1835
Hirschfeld, U.: 1992. Einführung in die deutsche Phonetik. Videokurs. Berlin / München.
Hirschfeld, U., Hg. 1995. Fremdsprache Deutsch 12: Aussprache. München
Hirschfeld, U. / Reinke, K., 1998. Simsalabim. Übungskurs zur deutschen Phonetik. (Video, Kassette, Arbeitsbuch). Goethe-Institut / Langenscheidt
Meinhold, G. / Stock, E., 1982. Phonologie der deutschen Gegenwartssprache.
Schiff, M., 1991. Sprachschulung und Redetechnik. Heyne
Cauneau, I., 1992. Hören – Brummen – Sprechen. Angewandte Phonetik im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Klett
Göbel, H., Graffman, H., et., 1985. Ausspracheschulung – Deutsch. Nettesheim
LEKSYKA
Literatura: materiały własne prowadzącego oraz pliki/teksty dostępne w Internecie.
www.dw.de
SŁUCHANIE I MÓWIENIE
Materiały własne prowadzącego.
Materiały audio: www.dw.de
Hueber Aktueller Unterrichtsservice
Aplikacje: ARD Audiothek. DLF Audiothek
Podręcznik: Sicher, B2
PISANIE
- Materniak, Mieczysława: Kreatives Schreiben als ein Weg zur Entfaltung individueller Ausdrucksmöglichkeiten und Kommunikationsformen im Fremdsprachenunterricht; in: Bartoszewicz, Iwona et al. (Hgg.): Germanistische Linguistik extra muros - Inspirationen, Wrocław-Dresden 2009, 135-144.
- Fries, Norbert: Textkompetenz: ein Essay über ausgewählte sprachspezifische und interkulturelle Aspekte; in: Grucza, Franciszek et al. (Hgg.): Germanistische Erfahrungen und Perspektiven der Interkulturalität, Warszawa 2005, 150-161.
- Machowicz, Iwona: Zum Stellenwert des Schreibens in der Geschichte des Fremdsprachenunterrichts; in: Lubelskie Materiały Neofilologiczne 34, 2010, 112-129.
- Machowicz, Iwona: Schreiberfahrungen aus dem schulischen DaF/Unterricht. Ergebnisse einer empirischen Untersuchung; in: Lubelskie Materiały Neofilologiczne 35, 2011, 101-118.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: