Praktyczna nauka języka angielskiego, amerykańska fonetyka praktyczna - cz. 1 3223-11AFA
Samogłoski i półsamogłoski:
1. Wprowadzenie do symboli fonetycznych. Symbole międzynarodowe oraz symbole stosowane przez autorów amerykańskich. Przedstawienie literatury. Organy mowy - identyfikacja. Podstawowe terminy używane w podręcznikach do fonetyki. Samogłoski, półsamogłoski, spółgłoski; rysunek przekrojowy jamy ustnej.
2. /i:/ w kontraście do /i/ Artykułowanie i ćwiczenia. Pary minimalne. Rozpoznawanie dźwięku w kontekście (dyktando). Ćwiczenia intonacyjne. Słuchanie.
3. Samogłoska w słowie "bad" w kontraście do /e/ jak w słowie "bed".
Artykułowanie, ćwiczenia; akcent i intonacja. Dictation. Słuchanie.
4. /e/ jak w słowie "met" w kontraście do /ei/ jak w słowie "pay". Artykułowanie, ćwiczenia. Intonacja. Dwugłoski - aspekty praktyczne. Słuchanie.
5. /a:/ jak w słowie "father" w kotraście do /e/. Artykułowanie, ćwiczenia. Dialogi.
6. Dwugłoska /ai/ jak w słowie "buy". Akcent i intonacja.
Dwugłoska /au/ jak w słowie "now". Kontrast: /au/ w porównaniu z /a:/ Artykułowanie i ćwiczenia. Akcent i intonacja. Słuchanie.
7. Samogłowska w słowie "bus." Artykułowanie i ćwiczenia. "How much wood would a woodchuck chuck" - zabawa dźwiękami w zdaniu. Kontrasty samogłosek. Akcent i intonacja. Słuchanie.
8. Samogłoska jak w słowie "bird" oraz w kontraście do /a:/. Sprawdzanie umiejętności słuchania. Różne zapisy ortograficzne samogłoski. Słuchanie.
9. /o:/ jak w słowie "all". Artykułowanie, ćwiczenia. Kontrast z /oi/ jak w słowie "boy"
/o:/ w kontraście do innych samogłosek. Akcent i intonacja. Słuchanie.
10. /u:/ jak w słowie "do" w kontraście do /u/ jak w słowie "book." Akcent i intonacja. Problemy artykulacyjne - wysokość i długość samogłoski w języku angielskim i polskim. Słuchanie.
11. Dwugłoska /o u/ jak w słowie "no"
Artykułowanie, ćwiczenia. Kontrast z /o:/, /a:/. Słuchanie.
12. "Schwa" - samogłoski zredukowane w sylabach nieakcentowanych. Ćwiczenia. Słuchanie w celu rozróżnienia różnych odcieni samogłoski.
13. Półsamogłoska /j/ jak w słowie "yes". Artykułowanie i ćwiczenia. Kontrast z /oi/, /ai/. Akcent i intonacja. Półsamogłoska /w/ jak w słowie "walk". Artykułowanie i ćwiczenia. Słuchanie.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Orion, Gertrude F. 1997. Pronouncing American English: Sounds, Accent, and Intonation. Boston: Heinle & Heinle.
2. Morley, Joan. 2004. Improving Spoken English. An Intensive Personalized Program in Perception, Pronunciation, Practice in Context. Ann Arbor: The University of Michigan Press.
Literatura uzupełniająca:
1. Gilbert, Judy B.. 1984. Clear Speech: Pronunciation and Listening comprehension in American English. Cambridge University Press.
2. Jones, Leo, von Baeyer C. 1989. Functions of American English. Communicative activities for the classroom. Cambridge: Cambridge University Press.
3. Van Riper Charles i Smith, Dorothy E. 1992. An Introduction to General American Phonetics. New York: Harper & Row.
Strony internetowe:
http://ipa.typeit.org/http://www.phon.ucl.ac.uk/home/wells/ipa-english-uni.htm http://en.wikipedia.org/wiki/International_Phonetic_Alphabethttp://www2.arts.gla.ac.uk/IPA/fullchart.html
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: