Współczesne życie literackie- konwersatorium specjalizacyjne 3222-52ZL1K-N
Szczegółowe zagadnienia omawiane w trakcie zajęć obejmują m. in. analizę wybranych utworów literatury ukraińskiej ostatnich 20 lat, w tym najważniejszych debiutów ostatnich lat, fenomen literatury popularnej, dyskurs Majdanu oraz dyskurs wojenny. Przeanalizujemy przyczyny i kierunki rozwoju słabo reprezentowanych dotąd gatunków literackich. Treści przedmiotu prowadzą do kształcenia umiejętności badawczych.
Nakład pracy studenta
30 godzin w sali – 1 ECTS
15 godzin przygotowanie do zajęć – 0,5 ECTS
15 godzin przygotowanie pracy semestralnej – 0,5 ECTS
60 godzin –2 ECTS
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz in.zalecanych przez UW.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu terminologię i metodologię badań literaturoznawczych w zakresie współczesnej literatury ukraińskiej. (K2_W02)
Student potrafi właściwie dobierać źródła i informacje z nich pochodzące, dokonywać twórczej interpretacji i prezentacji informacji z zakresu literatury ukraińskiej. (K2_U02)
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści. (K2_K01)
Kryteria oceniania
Warunki dopuszczenia do końcowego zaliczenia:
- obecność
- przygotowanie do zajęć
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (zgodnie z Regulaminem Studiów na UW)
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca.
Forma zaliczenia zajęć, na których student był nieobecny jest wyznaczana przez wykładowcę.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Zaliczenie pisemne w formie pracy semestralnej.
Wymogi pracy semestralnej:
1. Autor powinien sformułować problem badawczy, czyli postawić tezę, którą będzie się starał zweryfikować (udowodnić lub obalić) w pracy.
2. Przed przystąpieniem do napisania pracy, jej plan oraz spis literatury należy skonsultować z prowadzącym zajęcia.
3. Praca powinna mieć objętość 8-10 stron standardowego tekstu, tj. objętość nie powinna być mniejsza niż 14 000 znaków ze spacjami i większa niż 20 000 znaków ze spacjami (wliczając przypisy). Praca powinna zawierać spis wykorzystanej bibliografii (objętość spisu wykorzystanej bibliografii nie wlicza się jednak w wyżej określoną objętość pracy).
4. Struktura pracy powinna obejmować: wstęp, rozwinięcie, zakończenie, bibliografię. Wstęp powinien zawierać: tezę (sformułowanie problemu badawczego), cele pracy, uzasadnienie wyboru tematu, opis literatury podmiotu i przedmiotu. Rozwinięcie: właściwą analizę tekstów. Zakończenie powinno zawierać wnioski wynikające z badań.
5. Każda strona pracy musi być opatrzona przypisami bibliograficznymi, źródłowymi lub odsyłającymi.
6. Tekst pracy powinien być zredagowany, zgodnie z następującymi zasadami: -czcionka: Times New Roman Normal, rozmiar 12,-zwroty obcojęzyczne pisane kursywą, -interlinia: 1,5 wiersza, -marginesy standardowe (górne, dolne, lewe i prawe: 2,5 cm), tytuł pracy: czcionka Times New Roman Normal, rozmiar 14, pogrubiona.
7. Przypisy powinny zostać umieszczone w tekście jako przypisy dolne, czcionka Times New Roman Normal, rozmiar 10, interlinia: 1 wiersz. Przypis jest traktowany jak zdanie, dlatego powinien zaczynać się wielką literą, a kończyć kropką. W tekście numer przypisu umieszcza się bez spacji po wyrazie, przed przecinkiem. Na końcu zdania numer przypisu umieszcza się przed kropką kończącą zdanie. Zapis przypisów i bibliografii zgodnie z normą SUV.
Warunki zaliczenia poprawkowego są takie same, jak w przypadku zaliczenia w pierwszym terminie (informacja powyżej).
Przy ocenie pracy stosuje się następujące kryteria:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna)
Literatura
J. Poliszczuk, Hibrydna topohrafija
N. Zborovs’ka, Suchasna masova literatura v Ukrajini jak zahal’nokul’turna problema, „Słovo i chas” 2007
V. Fomenko, Żanr fentezi v ukrajins’kij prozi kincia XX-pochatku XXI stolittooa
A. Harbuz, Miżkul’turnyj dialoh jak problema ukraijins’koho fentezi XXI st.
O. Bondareva, Mif ta antymif u żanrovomu modeliuvanni ukraijins’koji dramaturhiji XX-pochatku XXI st.
J. Pochynok, Ukrajins’ka eksperymental’na poezija kincia XX-pochatku XXI stolittia: tekst, kntekst, intertekst
S. Kryvorudko, Estetychna paradyhma literatury meżi XX-XXI st.
Wybrane utwory: V. Rafaeenki, E. Honczarowej, M. Matios, S. Żadana, L. Jakimchiuk, J. Andruchowycza, A. Ljubki, S. Andruchowycz, O. Lucyschyny, V. Lysa.
V. Rafaeenko, Dovhota dnej
Eseje E. Honczarowa, Des’ poruch vijna
M. Matios, Majze nikoly ne navpaky
S. Zadan, wybrany utwór
L. Jakimchuk, Abrykozy Donbasu
V. Lys, Stolittia Jakova
J. Andruchowycz, Kochanci Justyci
O. Lucyschyna, Ljubowne żyttja
S. Andruchowycz Felix Austria
A. Ljubka, dowolny utwór.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: