Socjolingwistyka 3222-52SL2K-N
Zajęcia stanowią wprowadzenie w problematykę funkcjonowania języka w przestrzeni społecznej z perspektywy socjolingwistyki, mają na celu zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami socjolingwistyki, metodami, skierowanymi na uzyskanie praktycznych wyników badań. Przedmiot powinien uzupełnić charakterystykę strukturalnej organizacji języka ukraińskiego, umożliwić ocenę zjawisk językowych w społeczeństwie, m.in. polityki językowej Ukrainy.
Zajęcia mają na celu:
- określenie głównych idei socjologicznego traktowania języka
- przeanalizowania teorii, które stały się bazą socjolingwistyki
- zapoznanie się z problematyką dwujęzyczności / wielojęzyczności, języka i kultury, języka i polityki
- zapoznania się z metodami badan socjolingwistycznych.
Nakład pracy studenta:
Konwersacje – 30 godz.
Samodzielne przygotowanie do każdych zajęć - ok.10 godz.
Przygotowanie projektu – samodzielnego badania na określony temat i złożenie w postaci pracy pisemnej objętością ok. 12 stron – ok. 20 godz.
Razem – ok. 60 godz.
W cyklu 2023L:
Zajęcia stanowią wprowadzenie w problematykę funkcjonowania języka w przestrzeni społecznej z perspektywy socjolingwistyki, mają na celu zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami socjolingwistyki, metodami, skierowanymi na uzyskanie praktycznych wyników badań. Przedmiot powinien uzupełnić charakterystykę strukturalnej organizacji języka ukraińskiego, umożliwić ocenę zjawisk językowych w społeczeństwie, m.in. polityki językowej Ukrainy. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2023L: w sali | Ogólnie: w sali mieszany: w sali i zdalnie |
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
K2_W01, w pogłębionym stopniu terminologię i metodologię badań językoznawczych, m.in. socjolingwistycznych
K2_W03, w pogłębionym stopniu związki badań filologicznych i ich złożone zależności z innymi dyscyplinami naukowymi, np. socjologią, historią, politologią, badaniami nad dyskursem i in.
K2_W06; w pogłębionym stopniu kluczowe zagadnienia związane z rozwojem i funkcjonowaniem współczesnego języka ukraińskiego w dziedzinie socjolingwistyki
K2_U01, właściwie dobierać źródła i informacje z nich pochodzące, m.in. teksty branżowe z zakresu socjolingwistyki i informacje z nich pochodzące (np. terminy właściwe dla dziedziny); dokonywać krytycznej analizy, twórczej interpretacji i prezentacji informacji z zakresu języka ukraińskiego (m.in. dot. dwujęzyczności / wielojęzyczności, języka i kultury, języka i polityki);rozumie zjawiska językowe zachodzące w społeczeństwie, co pozwala mu na samodzielne przygotowanie projektu badawczego
K2_U03, stosować właściwe metody i narzędzia badawcze w zakresie badań nad językiem w ujęciu socjolingwistycznym
K2_U05, formułować i testować hipotezy związane z badaniami w zakresie socjolingwistyki
K2_U07; komunikować się na tematy związane z funkcjonowaniem języka w społeczeństwie ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców (np. w obrębie problematyki funkcjonowania języka w przestrzeni społecznej z perspektywy socjolingwistyki)
K2_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy nt. funkcjonowania języka w społeczeństwie
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem, na który składa się napisanie samodzielnej pracy pisemnej - opracowanie wybranego problemu
teoretycznego z zakresu socjolingwistyki (min. 12 stron).
Warunki zaliczenia przedmiotu i dopuszczenia do zaliczenia:
- ocena ciągła, kontrola bieżącego przygotowania - aktywny udział w dyskusji nad wystąpieniami innych studentów i realizowanymi
projektami indywidualnymi
Każdy student musi co najmniej 2 razy w ciągu semestru wystąpić z informacją dot. wybranego tematu/zagadnienia. Tematy zostają
zaproponowane na 1 zajęciach, studenci dokonują wyboru na 2 zajęciach. Realizacja tematu jest omawiana na kolejnych zajęciach,
podczas wystąpień.
Kryteria zaliczenia przedmiotu:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5
(ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena
dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena
dostateczna plus)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna)
Kryteria oceny pracy pisemnej:
Ocena od 5+ do 2, w zależności od stopnia zaawansowania badania:
5+ - praca na bardzo wysokim poziomie; może być rekomendowana do druku, jako referat na konferencję
5 - praca samodzielna, wysoki poziom wywodów i wniosków; całkowita poprawność językowa; bogata bibliografia
4+ praca samodzielna, bardzo dobry poziom wywodów i wniosków; poprawna językowo; odpowiednio dobrana bibliografia
4 – praca samodzielna, dobry poziom wywodów i wniosków; nieliczne błędy językowe, które nie wpływają na odbiór treści; odpowiednia
bibliografia
3+ - praca samodzielna, słaby poziom wywodów i wniosków; liczne błędy językowe, które wpływają na odbiór treści; w miarę odpowiednia
bibliografia
3 - praca samodzielna, bardzo słaby poziom wywodów i wniosków; liczne błędy językowe, które wpływają na odbiór treści; nieodpowiednio
lub w miarę odpowiednio dobrana dobrana bibliografia
2 – praca niesamodzielna, niski poziom wywodów i wniosków; liczne błędy językowe, które wpływają na odbiór treści; nieodpowiednia
bibliografia
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu
nieobecności decyduje wykładowca.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Forma zaliczenia zajęć, na których student był nieobecny: przedłożenie konspektu zajęć i zaliczenie tematu najpóźniej dwa tygodnie po
opuszczonych zajęciach, na dyżurach.
Nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach w wyznaczonym terminie powodują utratę I terminu zaliczenia. Student ma prawo zaliczyć
nieobecności i podejść do zaliczenia w terminie poprawkowym.
Złożenie pracy: termin zostanie ustalony na 1-2 zajęciach. Nie oddanie pracy w wyznaczonym terminie skutkuje utratą I terminu zaliczenia.
Oddanie pracy w terminie późniejszym, ustalonym na 1-2 zajęciach jest traktowany jako podejście drugie.
Literatura
1. Ażniuk B. Uroky dwomownosti: Irlandia // Derżawnist’ ukrajinśkoji mowy i mownyj doswid switu, Kyjiw 2000.
2. Bracki Artur. Surżyk Historia i teraźniejszość, Gdansk, 2009.
3. Burda T. Motywacja mownoji powedinky bilingwiw // Urok ukrajinskoji, Cz. 9-10, 1999, S. 6-11.
4. Grabias S. Język w zachowaniach społecznych. – Lublin, 2003.
5. Kołodziejek Ewa. Festiwal radosnych zakupów – moda językowa na tle współczesnych zmian kulturowych, (w:) W kręgu polszczyzny dawnej i współczesnej. Księga ofiarowana dr. hab. Kazimierzowi Długoszowi, profesorowi Uniwersytetu Szczecińskiego, pod red. E. Kołodziejek, Szczecin 2006.
6. Kołodziejek Ewa. My chcemy gola! O komunikacji językowej w subkulturze kibiców piłkarskich (w:) Retoryka codzienności. Zwyczaje językowe współczesnych Polaków pod red. Małgorzaty Marcjanik, Warszawa 2006, s. 332 – 352.
7. Kołodziejek Ewa. Struktura zasobu leksykalnego języka współczesnych subkultur, „Studia Językoznawcze” t. 3. Synchroniczne i diachroniczne aspekty badań polszczyzny. Szczecin 2004.
8. Kubajczuk W. Hronologia mownyh podij w Ukraini (Zownisznia istoria ukrajinśkoji mowy), Kyjiw 2004.
9. Kulyk W. Dyskurs ukrajins’kych medij: identycznosti, ideologii, wladni stosunky, Kyjiw 2010.
10. Laskowska Elżbieta. Między językiem ideologii a językiem agresji // Reverendissimae Halinae Satkiewicz cum magna aestimatione. Red. Grzegorz Dąbkowski. Warszawa 2008, S. 185-193.
11. Lipińska E. Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwuję-zyczności. – Kraków, 2003.
12. Lubaś W. O polskim zarysie socjolingwistyki. Plan metodologiczny // Socjo-ling¬wistyka. – 1994. – № XIV. – S. 7–18.
13. Masenko Ł. (U)mowna (U)kraina. – Kijów, 2007.
14. Masenko Łarysa. „Mowa i suspilstwo: postkonialnyj wymir”, Kyjiw 2004.
15. Masenko Łarysa. „Mowna sytuacja Kyjewa: den’ sohodnisznij ta pryjdesznij, Kijów, 2001. (współautor H. Zalizniak).
16. Masenko Łarysa. Mowa i polityka, Język i polityka”, Kijów 1999, 2004.
17. Masenko Łarysa. Narysy z socjolingwistyki, Kijów, 2010.
18. Materiały VIII Ogólnoukraińskiego seminaru z socjolingwistyki, Lwów, 12.05.2011.
19. Matsyuk H. А new role for Sociolinguistics in the hierarchy of Linguistics dis¬cip¬lines (the experience of Ukraine) // Езиковата политика на Евро¬пей¬ския съюз и европейското университетско пространство. Велико Търново, 5–7 октомври 2005 г. – Велико Търново, 2006. – Т. 2. – С. 217–230.
20. Matsyuk Hałyna. Do wytokiw socjolingwistyki: Socjolingwistycznyj napriam u mowoznawstwi, Lwiw 2008.
21. Matsyuk Hałyna. Nowi relewantni oznaky u zmisti poniattia „norma” (w:) Słowo. Styl. Norma, Kijów 2002, S. 141–147.
22. Matsyuk Hałyna. Prykładna socjolingwistyka. Pytannia mownoji polityki, Lwiw 2009.
23. Matsyuk Hałyna. Teoretyczna model opysu poniattia „kodyfikacija” (w:) Mowoznawstwo, 2003, № 4, S. 48–56.
24. Mowa i suspil’stwo. Czasopismo Państwowego Uniwersytetu we Lwowie, 2009-2010.
25. Pinczuk O., Czerwiak P. Narysy z etno- ta socjolingwistyki. – Kijów, 2005.
26. Płachuta Je. Cili mownoji polityky derżawy. Ukrajinśki problemy na tli doswidu Latwii ta Bilorusi // Derżawnist’ ukrajinśkoji mowy i mownyj doswid switu, Kyjiw 2000. – S. 48-49.
27. Pohribnyj A. Switowyj mownyj doswid ta ukrajinśki realii, Kyjiw 2003.
28. Romaniuk S., Ukraiński dyskurs polityczny: analiza lingwistyczna, Warszawa-Iwano-Frankiwśk 2016.
29. Stawyc’ka Ł. Ukrajins’kyj żarhon. Słownik. – Kijów, 2005.
30. Tkaczenko Orest. Ukrajinśka mowa i mowne żyttia switu, Kyjiw 2004.
31. Warchala J. Komunikacja perswazyjna, czyli kilka uwag o retoryczności, zaufaniu i prawdomówności // Kultura i język mediów, Kraków 2007, S. 121- 133; С. 130-131.
32. Zakonodawczo-normatywni akty z pytannia funkcionuwannia ukrajins’koji mowy jak derzawnoji. Zbirnyk.
33. Zalizniak H., Masenko Ł. Mowna sytuacja Kyjewa: deń sohodnisznij ta pryjdesznij, Kyjiw 2001.
Słowniki:
1. Małyj etnopolitycznyj słownyk, Kyjiw 2005.
2. Paczew A. Encykłopedia po socjolingwistikie, Plewen 1993.
3. Seliwanowa O. Suczasna lingwistyka: Terminologiczna encykłopedia. – Połtawa 2006.
4. Skudrykowa A., Urban K. Mały słownik terminów z zakresu socjolingwistyki i pragmatyki językowej, Warszawa 2000.
5. Sulejmanowa E., Szajmerdenowa N. Slowar’ socjolingwisticzeskich terminow, Alma-Ata, 2002.
6. Trudgill P. Introducing Language and Society, London 1992.
7. Ukrajinśka mowa: Encykłopedia, Kyjiw 2007.
W cyklu 2023L:
Literatura do wyboru, w zależności od realizowanego tematu badania. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji zdalnej zalecanych przez UW (Google Meet). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: