Literatura i media 3222-52LM2K-N
Przedmiot ma formę konwersatorium. Studenci pogłębiają wiedzę z zakresu problematyki społeczeństwa informacyjnego, kultury konwergencji mediów, rozwoju, funkcjonowania i oddziaływania mediów na literaturę oraz proces literacki. Poznają zagadnienia związane z procesem wytwarzania i odbioru literatury w Internecie, funkcjonowaniem tekstów literackich w środowisku cyfrowym, powstawaniem nowych form literackich takich jak hiperproza, literatura interaktywna.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Nakład pracy studenta
30 godzin w sali – 1 ECTS
30 godzin praca samodzielna studenta – 1 ECTS (10 h - lektury, 20 h-przygotowanie pracy semestralnej)
Razem 60 h - 2 ECTS
W cyklu 2023L:
Studenci pogłębiają wiedzę z zakresu problematyki społeczeństwa informacyjnego, kultury konwergencji mediów, rozwoju, funkcjonowania i oddziaływania mediów na literaturę oraz proces literacki. Poznają zagadnienia związane z procesem wytwarzania i odbioru literatury w Internecie, funkcjonowaniem tekstów literackich w środowisku cyfrowym, powstawaniem nowych form literackich takich jak hiperproza, literatura interaktywna. Poruszone zostaną również zagadnienia związane z zaangażowaniem ukraińskich pisarzy w tworzenie mediów społecznościowych oraz ich powiązania z procesem literackim, w szczególności po 24 lutego 2022 roku. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
w pogłębionym stopniu terminologię i metodologię badań literaturoznawczych K2_W02,
w pogłębionym stopniu kluczowe zagadnienia związane z kierunkami rozwoju współczesnej literatury ukraińskiej K2_W07.
Student potrafi:
stosować właściwe metody i narzędzia badawcze w zakresie literaturoznawstwa ukraińskiego K2_U04
formułować i testować hipotezy związane z badaniami w zakresie literaturoznawstwa ukraińskiego K2_U06.
Student jest gotów do
krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści K2_K01.
Kryteria oceniania
Warunki dopuszczenia do końcowego zaliczenia:
- ocena ciągła, czyli aktywne uczestnictwo w zajęciach – 50%
- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału – 50%
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (zgodnie z Regulaminem Studiów na UW)
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca.
Forma zaliczenia zajęć, na których student był nieobecny jest wyznaczana przez wykładowcę.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Zaliczenie pisemne w formie pracy semestralnej.
Wymogi pracy semestralnej:
1. Autor powinien sformułować problem badawczy, czyli postawić tezę, którą będzie się starał zweryfikować (udowodnić lub obalić) w pracy.
2. Przed przystąpieniem do napisania pracy, jej plan oraz spis literatury należy skonsultować z prowadzącym zajęcia.
3. Praca powinna mieć objętość 6-8 stron standardowego tekstu, tj. objętość nie powinna być mniejsza niż 10 800 znaków ze spacjami i większa niż 18 000 znaków ze spacjami (wliczając przypisy). Praca powinna zawierać spis wykorzystanej bibliografii (objętość spisu wykorzystanej bibliografii nie wlicza się jednak w wyżej określoną objętość pracy).
4. Struktura pracy powinna obejmować: wstęp, rozwinięcie, zakończenie, bibliografię. Wstęp powinien zawierać: tezę (sformułowanie problemu badawczego), cele pracy, uzasadnienie wyboru tematu, opis literatury podmiotu i przedmiotu. Rozwinięcie: właściwą analizę tekstów. Zakończenie powinno zawierać wnioski wynikające z badań.
5. Każda strona pracy musi być opatrzona przypisami bibliograficznymi, źródłowymi lub odsyłającymi.
6. Tekst pracy powinien być zredagowany, zgodnie z następującymi zasadami: -czcionka: Times New Roman Normal, rozmiar 12,-zwroty obcojęzyczne pisane kursywą, -interlinia: 1,5 wiersza, -marginesy standardowe (górne, dolne, lewe i prawe: 2,5 cm), tytuł pracy: czcionka Times New Roman Normal, rozmiar 14, pogrubiona.
7. Przypisy powinny zostać umieszczone w tekście jako przypisy dolne, czcionka Times New Roman Normal, rozmiar 10, interlinia: 1 wiersz. Przypis jest traktowany jak zdanie, dlatego powinien zaczynać się wielką literą, a kończyć kropką. W tekście numer przypisu umieszcza się bez spacji po wyrazie, przed przecinkiem. Na końcu zdania numer przypisu umieszcza się przed kropką kończącą zdanie. Zapis przypisów i bibliografii zgodnie z normą SUV.
Warunki zaliczenia poprawkowego są takie same, jak w przypadku zaliczenia w pierwszym terminie (informacja powyżej).
Przy ocenie pracy stosuje się następujące kryteria:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna)
Literatura
Jerzy Grzenia, Komunikacja językowa w internecie, Warszawa 2006, s. 97-173.
Monika Górska-Olesińska, Słowo w sieci. Elektroniczne dyskursy, Opole 2009, s. 13-41.
Maciej Maryl, Technologie literatury: wpływ nośnika na formę i funkcje przekazów literackich, Pamiętnik Literacki 101/2, 157-178.
Piotr Marecki, Linternet, w: Linternet. Literatura i Internet, red. P. Marecki, s. 5-22.
Mirosław Filiciak, Druk kontra piksele. Hipertekst w literaturze, w: Linternet. Literatura i Internet, red. P. Marecki, s. 119-127.
Grzegorz Jankowicz, Granice hipertekstu?, w: Linternet. Literatura i Internet, red. P. Marecki, s. 151-159.
Maria Cywińska-Milonaś, Blogi (ujęcie psychologiczne), w: Linternet. Literatura i Internet, red. P. Marecki, s. 95-110.
oraz inne teksty w zależności od potrzeb grupy
W cyklu 2023L:
Савчук, Г. О. (2019). «Інтермедіальність» як категорія літературознавства й медіології. Вісник Харківського національного університету імені ВН Каразіна. Серія «Філологія», (81), 15-18. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Zajęcia online. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: