Konwersatorium specjalizacyjne językoznawcze I - Najnowsze kieunki badań językoznawczych 3222-52KSJ1K-N
Kurs ma na celu zapoznanie z kierunkami badań językoznawczych i wybraną metodologią, prowadzi do samodzielnych badań lingwistycznych, w tym szczegółowo w zakresie języka ukraińskiego. Student po ukończeniu może zdefiniować swoje zainteresowania i wykorzystać wiedzę z językoznawstwa do wyboru właściwego tematu i napisania pracy dyplomowej.
Nakład pracy studenta:
godziny zorganizowane – 30 g.
przygotowanie do każdych zajęć i egzaminu – ok. 30 g.
Razem: ok. 60 g.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student/ studentka:
Zna i rozumie:
K_W01 w pogłębionym stopniu terminologię i metodologię badań językoznawczych.
K_W04 w pogłębionym stopniu związki badań filologicznych i ich złożone zależności z innymi dyscyplinami naukowymi.
K_W07 w pogłębionym stopniu kluczowe zagadnienia związane z rozwojem i funkcjonowaniem współczesnego języka ukraińskiego w różnych dziedzinach.
K_W10 język ukraiński w mowie i piśmie zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu co najmniej B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
K_W12 podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego.
Umie:
K_U01 właściwie dobierać źródła i informacje z nich pochodzące, dokonywać krytycznej analizy, twórczej interpretacji i prezentacji informacji z zakresu języka ukraińskiego.
K_U04 stosować właściwe metody i narzędzia badawcze w zakresie językoznawstwa ukraińskiego.
K_U07 formułować i testować hipotezy związane z badaniami w zakresie językoznawstwa ukraińskiego.
K_U11 prowadzić debatę na tematy specjalistyczne.
K_U12 komunikować się w mowie i w piśmie w języku ukraińskim zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu co najmniej B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
K_U14 samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie .
Jjest gotów/ gotowa do:
S1_K01 - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie wykładanego przedmiotu (K2_K01).
Kryteria oceniania
Warunki dopuszczenia do końcowego zaliczenia:
- obecność na zajęciach
- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału.
Przy zaliczeniach stosuje się następujące kryteria:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna)
Składniki oceny:
- ocena ciągła, kształtująca (bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność) – 10%
- zaliczenie pisemne - 90%.
Kryteria zaliczenia pisemnego:
99% -100% - 5 !(ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)
96% - 98 % - 5 (ocena bardzo dobra)
87% - 95% - 4+ (ocena dobra plus)
78% - 86% - 4 (ocena dobra)
69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus)
60% – 68% - 3 (ocena dostateczna)
Student ma prawo do dwóch nieobecności.
Student ma prawo do zaliczenia przedmiotu w sesji poprawkowej na takich samych zasadach, jak i w sesji podstawowej.
Literatura
Anusiewicz J., Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki. Wrocław 1994.
Awdiejew A., Habrajska G.: Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 1-2, Łask 2004-2006.
Bartmiński J., Językowe podstawy obrazu świata, Wyd. 2 uzup., Lublin 2007.
Brzozowska M., Etymologia i konotacja słowa. Studia semantyczne, Lublin 2009.
Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, pod red. Kazimierza Polańskiego, Wrocław 1993.
Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1997.
Językoznawstwo w Polsce. Kierunki badań i perspektywy rozwoju, red. nauk. M. Grochowski, Warszawa 2012.
Kalisz R. Pragmatyka językowa. Gdańsk 1993.
Korpus języka ukraińskiego: http://korpus.org.ua/Lewandowska-Tomaszczyk, B. (red.) Podstawy językoznawstwa korpusowego. Łódź 2005.
Krytyczna analiza dyskursu. Inredyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, red. A. Duszak, N. Fairclough, Kraków 2008.
Metodologia badań onomastycznych, pod. red. M. Biolik, Olsztyn 2003.
Metodologie językoznawstwa. Filozoficzne i empiryczne problemy w analizie języka, pod red. P. Stalmaszczyka, Łódź 2010.
Narodowy Korpus Języka Polskiego, http://www.nkjp.pl/
Paveau M.-A., Sarfati G.-E., Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, przekład I. Piechnik, Kraków 2009.
Piotrowski T., Zrozumieć leksykografię, Warszawa 2002.
Podstawy językoznawstwa korpusowego, red. B. Lewandowska-Tomaszczyk, Łódź 2005.
Tabakowska E., Kognitywizm po polsku – wczoraj i dziś, Kraków 2004.
Антисуржик. Вчимося ввічливо поводитись і правильно говорити, за ред. О. Сербенської, Львів 1994.
Бабич Н., Практична стилістика і культура української мови, Львів 2003.
Вихованець І., Городенська Г., Теоретична морфологія української мови, Київ 2004.
Вихованець І., Нариси з функціонального синтаксису української мови, Київ 1992.
Головащук С., Перекладні словники та принципи їх укладання, Київ 1976.
Жайворонок В., Українська етнолінгвістика. Нариси, Київ 2007.
Ковалевська Т., Комунікативні аспекти нейролінгвістичного програмування, Одеса 2001.
Кононенко В., Українська лінгвокультурологія, Київ 2008.
Кононенко І., Українська та польська мови: контрастивне дослідження, Варшава 2012.
Космеда Т., Аксіологічні аспекти прагмалінгвістики, Львів 2000.
Кочан І., Лінгвістичний аналіз тексту: Курс лекцій для студентів філологічного факультету, Львів 1999.
Кочерган М., Основи зіставного мовознавства, Київ 2006.
Масенко Л., Мова і суспільство: Постколоніальний вимір, Київ 2004.
Масенко Л., Нариси з соціолінгвістики, Київ 2010.
Пещак М., Комунікативний синтаксис, Київ 2000.
Пещак М., Нариси з комп’ютерної лінгвістики, Ужгород 1999.
Почепцов Г., Теорія комунікації, Київ 1996.
Селіванова О., Сучасна лінвістика: напрями та проблеми, Полтава 2008.
Ставицька Л., Арґо, жарґон, сленґ, Київ 2005.
Українська мова. Енциклопедія, ред. В. Русанівський і ін., Київ 2000.
Шевельов Ю., Мовознавство, т.1., упор. Л. Масенко, Київ 2009.
Широков В. та ін., корпусна лінгвістика, Київ 2005.
Широков В., Елементи лексикографії, Київ 2005.
W cyklu 2025Z:
Anusiewicz J., Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki. Wrocław 1994. Антисуржик. Вчимося ввічливо поводитись і правильно говорити, за ред. О. Сербенської, Львів 1994. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: