Socjolingwistyka 3222-50SL2K-N
Zajęcia stanowią wprowadzenie w problematykę funkcjonowania języka w przestrzeni społecznej z perspektywy socjolingwistyki, mają na celu zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami socjolingwistyki, metodami, skierowanymi na uzyskanie praktycznych wyników badań.
Przedmiot powinien uzupełnić charakterystykę strukturalnej organizacji języka ukraińskiego, umożliwić ocenę zjawisk językowych w społeczeństwie, m.in. polityki językowej Ukrainy.
Zajęcia mają na celu:
- określenie głównych idei socjologicznego traktowania języka;
- przeanalizowania teorii, które stały się bazą socjolingwistyki;
- zapoznanie się z problematyką dwujęzyczności / wielojęzyczności, języka i kultury, języka i polityki;
- zapoznania się z metodami badan socjolingwistycznych.
Nakład pracy studenta:
Konwersatorium – 30 godz.
Samodzielne przygotowanie - 20 godz, przygotowanie do zajęć 10 godz.
przygotowanie do egzaminu pisemnego - 30 godz.
Łącznie 90 (3 ECTS)
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student / studentka:
S1_W04 - zna w pogłębionym stopniu związki badań filologicznych i ich złożone zależności z innymi dyscyplinami naukowymi;
S1_W05 - zna w pogłębionym stopniu psychologiczne podstawy funkcjonowania języka;
S1_U10 - potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców;
S1_U11 - potrafi prowadzić debatę na tematy specjalistyczne.
S1_K03 - jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, dbając o rozwój i zachowanie etosu zawodu.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym.
Ocena jest wystawiana na podstawie egzaminu oraz projektu, który polega napisaniu samodzielnej pracy pisemnej - opracowanie wybranego problemu teoretycznego z zakresu socjolingwistyki (min. 12 stron).
Warunki zaliczenia przedmiotu i dopuszczenia do egzaminu:
- ocena ciągła, kontrola bieżącego przygotowania
- aktywny udział w dyskusji nad wystąpieniami innych studentów i realizowanymi projektami indywidualnymi.
Każdy student musi co najmniej 2 razy w ciągu semestru wystąpić z informacją dot. wybranego tematu/zagadnienia.
Tematy zostają zaproponowane na 1 zajęciach, studenci dokonują wyboru na 2 zajęciach.
Realizacja tematu jest omawiana na kolejnych zajęciach, podczas wystąpień.
Kryteria zaliczenia przedmiotu:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5(ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocenadostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocenadostateczna plus)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna).
Kryteria oceny pracy pisemnej:
Ocena od 5+ do 2, w zależności od stopnia zaawansowania badania:
5+ - praca na bardzo wysokim poziomie; może być rekomendowana do druku, jako referat na konferencję
5 - praca samodzielna, wysoki poziom wywodów i wniosków; całkowita poprawność językowa; bogata bibliografia
4+ praca samodzielna, bardzo dobry poziom wywodów i wniosków; poprawna językowo; odpowiednio dobrana bibliografia
4 – praca samodzielna, dobry poziom wywodów i wniosków; nieliczne błędy językowe, które nie wpływają na odbiór treści; odpowiednia bibliografia
3+ - praca samodzielna, słaby poziom wywodów i wniosków; liczne błędy językowe, które wpływają na odbiór treści; w miarę odpowiednia bibliografia
3 - praca samodzielna, bardzo słaby poziom wywodów i wniosków; liczne błędy językowe, które wpływają na odbiór treści; nieodpowiedniolub w miarę odpowiednio dobrana dobrana bibliografia
2 – praca niesamodzielna, niski poziom wywodów i wniosków; liczne błędy językowe, które wpływają na odbiór treści; nieodpowiedniabibliografia.
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia.
O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Literatura
1. Bracki Artur. Surżyk Historia i teraźniejszość. – Gdansk, 2009.
2. Grabias S. Język w zachowaniach społecznych. – Lublin, 2003.
3. Kołodziejek Ewa. Festiwal radosnych zakupów – moda językowa na tle współczesnych zmian kulturowych, (w:) W kręgu polszczyzny dawnej i współczesnej. Księga ofiarowana dr. hab. Kazimierzowi Długoszowi, profesorowi Uniwersytetu Szczecińskiego, pod red. E.Kołodziejek, Szczecin 2006.
4. Kołodziejek Ewa. My chcemy gola! O komunikacji językowej w subkulturze kibiców piłkarskich (w:) Retoryka codzienności. Zwyczajejęzykowe współczesnych Polaków pod red. Małgorzaty Marcjanik, Warszawa 2006, s. 332–352.
5. Kołodziejek Ewa. Struktura zasobu leksykalnego języka współczesnych subkultur, „Studia Językoznawcze” t. 3. Synchroniczne idiachroniczne aspekty badań polszczyzny. Szczecin 2004.
6. Laskowska Elżbieta. Między językiem ideologii a językiem agresji // Reverendissimae Halinae Satkiewicz cum magna aestimatione.Red. Grzegorz Dąbkowski. Warszawa 2008, S. 185-193.
7. Lipińska E. Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwuję-zyczności. – Kraków, 2003.
8. Ажнюк Б. Мовна політика: Україна і світ. Монографія. Київ, 2021.
9. Бутковська О. С. Структурно-семантичні особливості термінів соціолінгвістики в українській, польській та англійській мовах. Львів, 2016.
10. Іванишин В., Радевич-Виницький Я. Мова і нація. Київ, 1994.
11. Кулик В. Мовна політика в багатомовних країнах. Київ, 2021.
12. Масенко Л. Нариси з соціолінгвістики. Київ, 2010.
13. Мацюк Г. Взаємодія понять МОВА-ВІЙНА як об’єкт лінгвістичного аналізу: результати і нові підходи // Актуальні питання гуманітарних наук. Вип.35. том 6. 2021. С. – 101–106. http://www.aphn-journal.in.ua/archive/35_2021/part_7/19.pdf
14. Мацюк Г. П. До витоків соціолінгвістики: Соціологічний напрям у мовознавстві: Монографія. – Львів, 2008. – 432 с.
15. Мацюк Г. П. Прикладна соціолінгвістика. Питання мовної політики: Навч. посіб. – Львів, 2008. – 212 с.
16. Мацюк Г. Вплив ідеології на мову, мовознавство і мовознавців: штрихи до образу українського суспільства першої третини XX cтоліття. Studia Ucrainica Varsoviensia. Warszawa : Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2018. № 6. С. 199–216.
17. Мова в суспільстві: семантика, синтактика, прагматика: монографія / за ред. Г. Мацюк, І. Митнік, О. Новікової. Варшава – Львів – Мюнхен – Lublin , 2019.
18. Мова і суспільство / Гол. ред. Г. Мацюк. Вип. 1. Львів, 2010; Вип 2. Львів 2011; Вип 3. Львів, 2012; Вип 4. Львів, 2013; Вип 5. Львів 2016.
19. Селіванова О. О. Сучасна лінгвістика: напрями та проблеми: Підручник. – Полтава, Київ, 2008. – 712 с.
20. Семотюк О. Л. Сучасні технології лінгвістичних досліджень. Львів, 2011.
21. Соціолінгвістика: Інтеграційний напрям досліджень. Навчальна дисципліна : монографія / [Г. Мацюк, О. Горда, А. Чучвара та ін.] ; за ред. Галини Мацюк. – Львів, 2021. – 280 с.
22. Ставицька Л. Арго, жаргон, сленг. Соціальна диференціація української мови. Київ, 2005.
23. Ставицька Л.О. Гендер: мова, свідомість, комунікація. Київ, 2015.
24. Ткаченко О. Українська мова і мовне життя світу. Київ, 2004.
25. Фудерер Т. Мовна стратифікація сучасного українського суспільства. Київ, 2013
Słowniki:
1. Małyj etnopolitycznyj słownyk, Kyjiw 2005.
2. Skudrzykowa А., Urban K. Mały słownik terminów z zakresu socjolingwistyki i pragmatyki językowej. Kraków; Warszawa, 2000.
3. Sulejmanowa E., Szajmerdenowa N. Slowar’ socjolingwisticzeskich terminow, Alma-Ata, 2002.
4. Trudgill P. Introducing Language and Society, London 1992.
5. Загнітко Анатолій. Словник сучасної лінгвістики : поняття і терміни. – Донецьк, 2012.
6. Пачев А. Малка енциклопедия по социолингвистика. – Плевен, 1993.
Zasoby internetowe
Енциклопедія «Українська мова» http://litopys.org.ua/ukrmova/um.htm
Збірник наукових праць «Мова і суспільство», вип. 1-10; 2010 - 2019 рр.: http://publications.lnu.edu.ua/collections/index.php/ls
Лінгвістичний портал MOVA.info: http://www.mova.info/
Наукова періодика НБУВ: http://www.nbuv.gov.ua/node/1087
Портал мовної політики: https://language-policy.info/
Реєстр репресованих слів: https://www.myslenedrevo.com.ua/uk/Sci/Linguistics/rejestr.html
Український тиждень: https://tyzhden.ua
Центр Разумкова. Аналітичний центр: http://razumkov.org.ua/
Uwagi
W cyklu 2024L:
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość zalecanych przez Uniwersytet Warszawski (Zoom, Google Classroom). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: