Socjolingwistyka 3222-50SL2K-N
Zajęcia stanowią wprowadzenie w problematykę funkcjonowania języka w przestrzeni społecznej z perspektywy socjolingwistyki, mają na celu zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami socjolingwistyki, metodami, skierowanymi na uzyskanie praktycznych wyników badań.
Przedmiot powinien uzupełnić charakterystykę strukturalnej organizacji języka ukraińskiego, umożliwić ocenę zjawisk językowych w społeczeństwie, m.in. polityki językowej Ukrainy.
Zajęcia mają na celu:
- określenie głównych idei socjologicznego traktowania języka;
- przeanalizowania teorii, które stały się bazą socjolingwistyki;
- zapoznanie się z problematyką dwujęzyczności / wielojęzyczności, języka i kultury, języka i polityki;
- zapoznania się z metodami badan socjolingwistycznych.
Nakład pracy studenta:
Konwersatorium – 30 godz.
Samodzielne przygotowanie - 20 godz, przygotowanie do zajęć 10 godz.
przygotowanie do egzaminu pisemnego - 30 godz.
Łącznie 90 (3 ECTS)
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym.
|
W cyklu 2025L:
Zajęcia stanowią wprowadzenie w problematykę funkcjonowania języka w przestrzeni społecznej z perspektywy socjolingwistyki, mają na celu zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami socjolingwistyki, metodami, skierowanymi na uzyskanie praktycznych wyników badań. Zajęcia mają na celu: Nakład pracy studenta: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student / studentka:
S1_W04 - zna w pogłębionym stopniu związki badań filologicznych i ich złożone zależności z innymi dyscyplinami naukowymi;
S1_W05 - zna w pogłębionym stopniu psychologiczne podstawy funkcjonowania języka;
S1_U10 - potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców;
S1_U11 - potrafi prowadzić debatę na tematy specjalistyczne.
S1_K03 - jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, dbając o rozwój i zachowanie etosu zawodu.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym.
Ocena jest wystawiana na podstawie egzaminu oraz projektu, który polega napisaniu samodzielnej pracy pisemnej - opracowanie wybranego problemu teoretycznego z zakresu socjolingwistyki (min. 12 stron).
Warunki zaliczenia przedmiotu i dopuszczenia do egzaminu:
- ocena ciągła, kontrola bieżącego przygotowania
- aktywny udział w dyskusji nad wystąpieniami innych studentów i realizowanymi projektami indywidualnymi.
Każdy student musi co najmniej 2 razy w ciągu semestru wystąpić z informacją dot. wybranego tematu/zagadnienia.
Tematy zostają zaproponowane na 1 zajęciach, studenci dokonują wyboru na 2 zajęciach.
Realizacja tematu jest omawiana na kolejnych zajęciach, podczas wystąpień.
Kryteria zaliczenia przedmiotu:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5(ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocenadostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocenadostateczna plus)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna).
Kryteria oceny pracy pisemnej:
Ocena od 5+ do 2, w zależności od stopnia zaawansowania badania:
5+ - praca na bardzo wysokim poziomie; może być rekomendowana do druku, jako referat na konferencję
5 - praca samodzielna, wysoki poziom wywodów i wniosków; całkowita poprawność językowa; bogata bibliografia
4+ praca samodzielna, bardzo dobry poziom wywodów i wniosków; poprawna językowo; odpowiednio dobrana bibliografia
4 – praca samodzielna, dobry poziom wywodów i wniosków; nieliczne błędy językowe, które nie wpływają na odbiór treści; odpowiednia bibliografia
3+ - praca samodzielna, słaby poziom wywodów i wniosków; liczne błędy językowe, które wpływają na odbiór treści; w miarę odpowiednia bibliografia
3 - praca samodzielna, bardzo słaby poziom wywodów i wniosków; liczne błędy językowe, które wpływają na odbiór treści; nieodpowiedniolub w miarę odpowiednio dobrana dobrana bibliografia
2 – praca niesamodzielna, niski poziom wywodów i wniosków; liczne błędy językowe, które wpływają na odbiór treści; nieodpowiedniabibliografia.
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia.
O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Literatura
1. Bracki Artur. Surżyk Historia i teraźniejszość. – Gdansk, 2009.
2. Grabias S. Język w zachowaniach społecznych. – Lublin, 2003.
3. Kołodziejek Ewa. Festiwal radosnych zakupów – moda językowa na tle współczesnych zmian kulturowych, (w:) W kręgu polszczyzny dawnej i współczesnej. Księga ofiarowana dr. hab. Kazimierzowi Długoszowi, profesorowi Uniwersytetu Szczecińskiego, pod red. E.Kołodziejek, Szczecin 2006.
4. Laskowska Elżbieta. Między językiem ideologii a językiem agresji // Reverendissimae Halinae Satkiewicz cum magna aestimatione.Red. Grzegorz Dąbkowski. Warszawa 2008, S. 185-193.
5. Lipińska E. Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwuję-zyczności. – Kraków, 2003.
6. Romaniuk S., Ukraiński dyskurs polityczny w latach 2010-2014.Analiza lingwistyczna, Warszawa 2026.
7. Romaniuk S., Kolibaba L., ТИПОВІ МОДЕЛІ ДІЄСЛІВНОГО КЕРУВАННЯ В УКРАЇНСЬКІЙ ПОЛІТИЧНIЙ РЕКЛАМІ, Slavisticna Revija, 2021, https://srl.si/ojs/srl/article/view/3941
8. Romaniuk S., Kolibaba L., WYJĄTKOWOŚĆ MODELOWANIA SLOGANÓW REKLAMY POLITYCZNEJ (NA PRZYKŁADZIE KAMPANII PREZYDENCKIEJ NA UKRAINIE W 2019 ROKU), ACTA POLONO-RUTHENICA
2020, https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/apr/article/view/5945/4586
9. Ажнюк Б. Мовна політика: Україна і світ. Монографія. Київ, 2021.
10. Бутковська О. С. Структурно-семантичні особливості термінів соціолінгвістики в українській, польській та англійській мовах. Львів, 2016.
11. Іванишин В., Радевич-Виницький Я. Мова і нація. Київ, 1994.
12. Кулик В. Мовна політика в багатомовних країнах. Київ, 2021.
13. Масенко Л. Нариси з соціолінгвістики. Київ, 2010.
14. Мацюк Г. Взаємодія понять МОВА-ВІЙНА як об’єкт лінгвістичного аналізу: результати і нові підходи // Актуальні питання гуманітарних наук. Вип.35. том 6. 2021. С. – 101–106. http://www.aphn-journal.in.ua/archive/35_2021/part_7/19.pdf
15. Мацюк Г. П. До витоків соціолінгвістики: Соціологічний напрям у мовознавстві: Монографія. – Львів, 2008. – 432 с.
16. Мацюк Г. П. Прикладна соціолінгвістика. Питання мовної політики: Навч. посіб. – Львів, 2008. – 212 с.
17. Мацюк Г. Вплив ідеології на мову, мовознавство і мовознавців: штрихи до образу українського суспільства першої третини XX cтоліття. Studia Ucrainica Varsoviensia. Warszawa : Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2018. № 6. С. 199–216.
18. Мова в суспільстві: семантика, синтактика, прагматика: монографія / за ред. Г. Мацюк, І. Митнік, О. Новікової. Варшава – Львів – Мюнхен – Lublin , 2019.; Мова і суспільство / Гол. ред. Г. Мацюк. Вип. 1. Львів, 2010; Вип 2. Львів 2011; Вип 3. Львів, 2012; Вип 4. Львів, 2013; Вип 5. Львів 2016.
19. Романюк С., Мова пропаганди у спектрі сучасної лінгвістики, Мова в суспільстві: семантика, синтактика, прагматика/ Language in society: semantics, syntax, pragmatics 2019, https://www.researchgate.net/publication/339933639_Mova_propagandi_u_spektri_sucasnoi_lingvistiki_Mova_propagandi_u_spektrisucasnoi_lingvistiki
20. Романюк С., Mowa i Zakon: kontrowersji ta manipulacji w ukrajinśkomu parlamentśkomu dyskursi, Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej
2015.
21. Селіванова О. О. Сучасна лінгвістика: напрями та проблеми: Підручник. – Полтава, Київ, 2008. – 712 с.
22. Семотюк О. Л. Сучасні технології лінгвістичних досліджень. Львів, 2011.
23. Соціолінгвістика: Інтеграційний напрям досліджень. Навчальна дисципліна : монографія / [Г. Мацюк, О. Горда, А. Чучвара та ін.] ; за ред. Галини Мацюк. – Львів, 2021. – 280 с.
24. Ставицька Л. Арго, жаргон, сленг. Соціальна диференціація української мови. Київ, 2005.
25. Ставицька Л.О. Гендер: мова, свідомість, комунікація. Київ, 2015.
26. Ткаченко О. Українська мова і мовне життя світу. Київ, 2004.
27. Фудерер Т. Мовна стратифікація сучасного українського суспільства. Київ, 2013
Słowniki:
1. Małyj etnopolitycznyj słownyk, Kyjiw 2005.
2. Skudrzykowa А., Urban K. Mały słownik terminów z zakresu socjolingwistyki i pragmatyki językowej. Kraków; Warszawa, 2000.
3. Trudgill P. Introducing Language and Society, London 1992.
4. Загнітко Анатолій. Словник сучасної лінгвістики : поняття і терміни. – Донецьк, 2012.
Zasoby internetowe
Енциклопедія «Українська мова» http://litopys.org.ua/ukrmova/um.htm
Збірник наукових праць «Мова і суспільство», вип. 1-10; 2010 - 2019 рр.: http://publications.lnu.edu.ua/collections/index.php/ls
Лінгвістичний портал MOVA.info: http://www.mova.info/
Наукова періодика НБУВ: http://www.nbuv.gov.ua/node/1087
Портал мовної політики: https://language-policy.info/
Реєстр репресованих слів: https://www.myslenedrevo.com.ua/uk/Sci/Linguistics/rejestr.html
Uwagi
|
W cyklu 2024L:
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość zalecanych przez Uniwersytet Warszawski (Zoom, Google Classroom). |
W cyklu 2025L:
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość zalecanych przez Uniwersytet Warszawski (Zoom, Google Classroom). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: