Psycholingwistyka 3222-50PL3W-N
Konwersatorium ma za zadanie rozpatrywanie problemów współczesnej psycholingwistyki jako nauki o komunikowaniu językowym na pograniczu psychologii i językoznawstwa.
Na zajęciach rozpatrywana jest metodologia psycholingwistyki, językoznawstwo kognitywne, etnolingwistyka, socjolingwistyka, psycholingwistyka społeczna.
Na zajęciach studenci poznają również podstawy psycholingwistyki stosowanej, m.in. komunikowania masowego.
Materiał językowy niezbędny dla analizy psycholingwistycznej poszerza kompetencje językowe studentów, ponieważ wykłady prowadzone są w języku ukraińskim.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz in. zalecanych przez UW.
Nakład pracy studenta
Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się – 60 godz., 3 ECTS.
Godziny kontaktowe – 30 godz.
Praca samodzielna studenta – przygotowanie do zajęć – 10 godz., przygotowanie do zaliczenia – 20 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
- zna i rozumie w pogłębionym stopniu badania z zakresu psycholingwistyki; zna przedmiotową i metodologiczną specyfikę przedmiotu oraz terminologię (S2_W01);
- potrafi przygotować wystąpienia ustne w języku polskim albo ukraińskim dotyczące zagadnień psycholingwistyki z wykorzystaniem ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (S2_U08);
- jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści (S2_K01);
- jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (S2_K02)
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu (w pierwszym i drugim podejściu) i składniki oceny:
Składniki oceny:
- ocena ciągła, kształtująca (bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność) – 10%
- zaliczenie pisemne – 90 %.
Stosuje się następujące kryteria:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna).
Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności.
Literatura
1. W.Rusaniwskyj, Struktura suczasnoji łeksycznoji i hramatycznoji semantyky, Kyjiw 1986.
2. O.Kołomojcewa, Psycholingwistyka, Kyjiw 1999.
3. W.Kononenko, Ukrajinska etnolingwodydaktyka, Iwano-Frankiwsk 1995.
4. Ukrajinska mowa: Encykłopedija, Kyjiw 2000.
5. Osnowy psychosemantyky i psycholingwistyki, Kyjiw 2002.
6. L.W.Zasiekina, S.V.Zasiekin, Wstup do psycholingwistyki, Ostroh 2002.
7. I.Kurcz, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2005.
8. Psycholingwistyka, Gdańsk 2005.
9. W.Żajworonok, Ukrajins’ka etnolingwisyka, Kyjiw 2007.
10. W.Kononenko, I.Kononenko, Kontrastywna gramatyka ukrajinskoji ta polskoji mow, Kyjiw 2006, wyd. 2 2010.
11. I.Kononenko, Ukrajins’ka ta polska mowy: kontrastywne doslidżennia, Warszawa 2012.
12. S.I.Kuranowa, Osnowy psycholingwistyky, Kyjiw 2012.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Zajęcia odbywają się w pokoku pracowniczym 3.253 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: