Nauka języka ukraińskiego 3222-50NJU2C-N
Ćwiczenia praktyczne (15 tygodni zajęć w semestrze, 2 godziny tygodniowo prowadzone przez native speakera).
Treść nauczania jest podporządkowana założeniu otwarcia się na potrzeby poznawcze i komunikacyjne studentów oraz na ich zamierzenia związane z możliwościami zdobycia kwalifikacji niezbędnej dla wykonywania przyszłego zawodu lub funkcjonowania w kraju, którego język studiują, a także przygotowanie absolwentów do potrzeb rynku pracy.
Zajęcia obejmują cykl ćwiczeń praktycznych, ukierunkowanych na podstawowe sytuacje komunikacyjne, poprzez które studenci przyswajają słownictwo oraz zasady gramatyczne języka.
Znajomość reguł gramatyki przewiduje: umiejętność budowania poprawnych gramatycznie i stylistycznie wypowiedzi ustnych i pisemnych; umiejętność systematycznego i intensywnego przyswajania zasad gramatycznych; dbałość o kulturę języka oraz poprawność gramatyczną własnych wypowiedzi. Rozwijanie sprawności językowych (zwłaszcza kompetencji komunikacyjnej) na poziomie zaawansowanym oraz utrwalanie i doskonalenie zdobytych umiejętności na studiach II stopnia z naciskiem na rozszerzenie i tworzenie złożonych tekstów ustnych i pisemnych, zdobywanie szerokiej wiedzy rozbudowanej tematycznie, leksykalnie oraz stylistycznie; systematyzowanie zdobytej wiedzy.
Liczba godzin, które student powinien przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się wynosi:
1. Godziny zorganizowane – 60 godz w sali (15 tygodni, 2 godziny tygodniowo)
2. Szacunkowa praca samodzielna studenta – 90 godz (w tym 60 godzin przygotowanie do zajęć i 30 godzin przygotowanie do egzaminu)
W cyklu 2023L:
Ćwiczenia praktyczne (15 tygodni zajęć w semestrze, 2 godziny tygodniowo prowadzone przez native speakera). Treść nauczania jest podporządkowana założeniu otwarcia się na potrzeby poznawcze i komunikacyjne studentów oraz na ich zamierzenia związane z możliwościami zdobycia kwalifikacji niezbędnej dla wykonywania przyszłego zawodu lub funkcjonowania w kraju, którego język studiują, a także przygotowanie absolwentów do potrzeb rynku pracy. Zajęcia obejmują cykl ćwiczeń praktycznych, ukierunkowanych na podstawowe sytuacje komunikacyjne, poprzez które studenci przyswajają słownictwo oraz zasady gramatyczne języka. Znajomość reguł gramatyki przewiduje: umiejętność budowania poprawnych gramatycznie i stylistycznie wypowiedzi ustnych i pisemnych; umiejętność systematycznego i intensywnego przyswajania zasad gramatycznych; dbałość o kulturę języka oraz poprawność gramatyczną własnych wypowiedzi. Rozwijanie sprawności językowych (zwłaszcza kompetencji komunikacyjnej) na poziomie zaawansowanym oraz utrwalanie i doskonalenie zdobytych umiejętności na studiach II stopnia z naciskiem na rozszerzenie i tworzenie złożonych tekstów ustnych i pisemnych, zdobywanie szerokiej wiedzy rozbudowanej tematycznie, leksykalnie oraz stylistycznie; systematyzowanie zdobytej wiedzy. Liczba godzin, które student powinien przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się wynosi: 1. Godziny zorganizowane – 60 godz w sali (15 tygodni, 2 godziny tygodniowo) |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2023L: zdalnie | Ogólnie: w sali |
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
(K2_W04) w pogłębionym stopniu psychologiczne podstawy funkcjonowania języka;
(K2_W05) w pogłębionym stopniu teorię translatoryki i techniki przekładu;
Umiejętności: absolwent potrafi:
(K2_U07) komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców;
Kompetencje społeczne:
(K2_K01)
absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;
Kryteria oceniania
Przy zaliczeniach stosuje się następujące kryteria:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna)
Składniki oceny z zaliczenia będącej warunkiem do dopuszczenia do egzaminu w sesji podstawowej oraz poprawkowej:
- ocena ciągła, kształtująca (Aktyw. na zajęciach, Kontrola bież. przygotowania ) – 50%
- Projekt indywidualny; Projekt grupowy Testy kontrolne.– 50% Na ocenę końcową zarówno w sesji poprawkowej oraz podstawowej składa się praca w trakcie semestru (30%) oraz wynik egzaminu (70%).
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym//zaliczeniem na ocenę, gdzie kryteria oceny przedstawione są w formie progów procentowych (punkty uzyskane z egzaminu ustnego i pisemnego)
60% – 68% - 3 (ocena dostateczna)
69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus)
78% - 85% - 4 (ocena dobra)
86% - 91% - 4+ (ocena dobra plus)
92% - 97% - 5 (ocena bardzo dobra)
98% -100% - 5 !(ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)
Kryteria oceny wypowiedzi pisemnej:
a/ poprawność językowa,
b/ zgodność wypowiedzi z tematem,
c/ kompozycja,
d/ objętość pracy,
Kryteria oceny wypowiedzi ustnej:
a/ spójność i płynność wypowiedzi,
b/ poprawność językowa,
c/ zgodność wypowiedzi z tematem,
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (zgodnie z Regulaminem Studiów na UW)
Student ma prawo do 3 nieobecności nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca.
Forma zaliczenia zajęć, na których student był nieobecny jest wyznaczana przez wykładowcę.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
1. w przypadku niepojawienia się studenta w pierwszym terminie z powodu choroby:
Jeśli w podstawowym terminie nieobecność studenta została usprawiedliwiona to Kierownik Jednostki Dydaktycznej wyznacza dodatkowy termin egzaminacyjny i tym samym student nadal ma dwa terminy egzaminów z danego przedmiotu.
Nieusprawiedliwienie nieobecności spowoduje utratę 1 terminu i brak oceny. Student może podejść do egzaminu w sesji poprawkowej.
2. w przypadku niedopuszczenia studenta do pierwszego terminu
Jeśli student nie spełnił warunków dopuszczających do egzaminu w sesji podstawowej traci ten termin.
3. w przypadku otrzymania oceny 2 w sesji podstawowej
Student może przystąpić do egzaminu z danego przedmiotu w poprawkowej sesji egzaminacyjnej.
Literatura
1. Kononenko V.I., Kononenko I.V. Hramatyka konfrontatywna języka ukraińskiego i polskiego, Kyjiw 2006.
2. Ponomariw O. Kultura słowa. Mownostylistyczni porady, Kyjiw 2001.
3. Serbenśka O. Antysurzyk, Lwiw 1994.
4. Suczasna ukrajinśka literaturna mowa, za red. A. P. Hryszczenka, Kyjiw 2002.
5. Suchasna ukrajinśka literaturna mowa, za red. M.J.Pluszcz, Kyjiw 1994.
6. Ukrajinśka mowa: Encyklopedija, Kyjiw 2000.
7. Ukrajinśka mowa: Naukowo-teoretycznyj żurnał Instytutu ukrajinśkoji mowy NAN Ukrajiny (2000-2009)
8. Ukrajinśkyj prawopys, Kyjiw 2019.
9. Wyhowanec’ I., Horodenśka K. Teoretyczna hramatyka ukrajinśkoji mowy, Kyjiw 2004.
10. Ukrains'koju bez tabu: podręcznik do nauki języka ukraińskiego, S. Romaniuk, M. Saniewska, Warszawa 2017.
Materiały własne prowadzącego.
Słowniki:
1. Iwczenko A. Ukrajinśko-polśkyj slownyk. Lublin 2003.
2. Kononenko I., Śpiwak O. Ukrajinśko-polśkyj slownyk miżmownyh omonimiw i paronimiw, Kyjiw 2008.
3. Rusaniwśkyj W., Czumak W., Jarun G. Orfoepicznyj słownyk ukrajinśkoji mowy, Kyjiw 2006.
4. Słownyk trudnoszcziw ukrajinśkoji mowy, red. S. Jermolenko, Kyjiw 1990.
5. Śpiwak O., Jurkowski M. Ukraińsko-polski słownik syntaktyczny, Warszawa 2003.
6. Suczasnyj ukrajinśkyj orfohraficznyj slownyk, ukl. O.Leonowa, Kyjiw 2001.
7. Tkaczowa N. Ukrajinśko-polśkyj słownyk, Ternopil 2003.
W cyklu 2023L:
Materiały własne prowadzącego. 1. Kononenko V.I., Kononenko I.V. Hramatyka konfrontatywna języka ukraińskiego i polskiego, Kyjiw 2006. Słowniki: |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Zajęcia hybrydowe. Stacjonarnie tylko 23.05 o 9.45 oraz 27.05 o 9.45 w sali 3.253 W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość zalecanych przez UW (Google Meet, Google Classroom, Zoom). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: