Leksykografia specjalistyczna 3222-50LS2K-N
Tematyka prowadzonych zajęć dotyczy leksykografii jako dziedziny interdyscyplinarnej, z pogranicza językoznawstwa, kulturoznawstwa i edytorstwa. Zajęcia mają na celu przygotowanie teoretyczne i praktyczne studentów do tworzenia korpusów języków specjalistycznych oraz opracowań leksykograficznych z różnych dziedzin (wprowadzenie w najnowszą historię słownikarstwa na polskim i ukraińskim obszarze językowym, z uwzględnieniem słowników elektronicznych, typologię i strukturę słowników językowych, zasady konstruowania polsko-ukraińskich słowników specjalistycznych (budowy artykułów hasłowych), problematykę ekwiwalencji międzyjęzykowej i synonimii w terminologii).
Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się - 60 godz. (2 ECTS)
godziny zorganizowane - 30 godz.
praca samodzielna studenta - 15 godz.
przygotowanie do końcowego zaliczenia –15 godz.
Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się - 60 godz. (2 ECTS)
godziny zorganizowane 30 godz.
praca samodzielna studenta 15 godz.
przygotowanie do końcowego zaliczenia –15 godz.
W cyklu 2023L:
Tematyka prowadzonych zajęć dotyczy leksykografii jako dziedziny interdyscyplinarnej, z pogranicza językoznawstwa, kulturoznawstwa i edytorstwa. Zajęcia mają na celu przygotowanie teoretyczne i praktyczne studentów do tworzenia korpusów języków specjalistycznych oraz opracowań leksykograficznych z różnych dziedzin (wprowadzenie w najnowszą historię słownikarstwa na polskim i ukraińskim obszarze językowym, z uwzględnieniem słowników elektronicznych, typologię i strukturę słowników językowych, zasady konstruowania polsko-ukraińskich słowników specjalistycznych (budowy artykułów hasłowych), problematykę ekwiwalencji międzyjęzykowej i synonimii w terminologii). Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się - 60 godz. (2 ECTS) Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się - 60 godz. (2 ECTS) |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
1.wiedza
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu terminologię i metodologię badań językoznawczych, teorię translatoryki i techniki przekładu, a także najważniejsze zagadnienia związane z funkcjonowaniem współczesnego języka ukraińskiego. (K2_W01, K2_W05, K2_W06)
2. umiejętności
Student potrafi właściwie dobierać źródła i informacje z nich pochodzące, dokonywać analizy, twórczej interpretacji i prezentacji informacji z zakresu języka ukraińskiego, posługiwać się różnymi typami słowników, właściwie interpretując zawarte w nich informacje. (K2_ U01)
Student potrafi stosować właściwe metody i narzędzia badawcze w zakresie językoznawstwa ukraińskiego, pozwalające na tworzenie korpusów języków specjalistycznych oraz specjalistycznych opracowań leksykograficznych polsko-ukraińskich. (K2_U03)
Potrafi komunikować się na podejmowane w trakcie zajęć tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców. (K2_U07)
Kończąc zajęcia student potrafi komunikować się w mowie i w piśmie w języku ukraińskim zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu C2. (K2_U09)
3. kompetencje społeczne
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści. (K2_K01).
Kryteria oceniania
Warunki dopuszczenia do końcowego zaliczenia na ocenę:
- obecność na zajęciach
- bieżące przygotowanie i wykonywanie prac domowych (np. wystąpień ustnych dotyczących wybranych zagadnień leksykografii specjalistycznej; ćwiczeń polegających na tworzeniu fragmentów korpusów języków specjalistycznych oraz haseł słownikowych)
Kryteria oceny zaliczenia końcowego, którym jest przygotowanie polsko-ukraińskiego ukraińsko-polskiego słownika terminologicznego, przedstawione są w formie progów procentowych:
99% -100% - 5 !(ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)
96% - 98 % - 5 (ocena bardzo dobra)
87% - 95% - 4+ (ocena dobra plus)
78% - 86% - 4 (ocena dobra)
69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus)
60% – 68% - 3 (ocena dostateczna)
Przy ocenie zaliczenia pisemnego stosuje się następujące kryteria:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna)
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. Sposób odrabiania pozostałych nieusprawiedliwionych nieobecności wyznacza prowadzący.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Zasady przystąpienia do zaliczenia poprawkowego:
Warunki zaliczenia poprawkowego są takie same, jak w przypadku zaliczenia w pierwszym terminie (informacja powyżej).
Literatura
Literatura obowiązkowa
Gajda, S., Wprowadzenie do teorii terminu. Opole 1990.
Karpiński Ł., Zarys leksykografii terminologicznej, Warszawa 2008.
Бабій І., Українська лексикографія, Івано-Франківськ 2012.
Демська О., Вступ до лексикографії, Київ 2010.
Literatura uzupełniająca
Lukszyn J., Zmarzer W., Teoretyczne podstawy terminologii, Warszawa 2006.
Piotrowski T., Zrozumieć leksykografię, Warszawa 2001.
Żmigrodzki P., Słowo, słownik, rzeczywistość, Kraków 2008.
Сергєєва Г., Англомовні запозичення в українській правничій термінології, Харків 2002.
Толста С., Правнича термінологія в законодавчих актах України, Київ 2006.
Шпильківська О., Українська термінологія фінансового права, Київ 2010.
Słowniki
Antoniuk A., Mela-Cullen W., Kononenko I., Mytnik I., Roguska J., Szafernakier-Świrko A., Wasiak E., Polsko-rosyjski słownik tematyczny, Warszawa 2019.
Botwina A., Kizińska A., Kononenko I., Mytnik I., Wasiak E., Polsko-angielski słownik tematyczny, Warszawa 2019.
Domagalski, S., Wielki słownik polsko-ukraiński z rozszerzoną terminologia biznesu, Warszawa 2019.
Kononenko I., Mytnik I., Wasiak E., Polsko-ukraiński słownik tematyczny, Warszawa: PWN 2010.
Н. Мокіна, Новий англо-український українсько-англійський медичний словник New English-Ukrainian Ukrainian-English Medical Dictionary, Київ 2009
С. Нечай, Російсько-український медичний словник з іншомовними назвами, Київ 2000
Яценко. І., Польсько-українсько-російський словник юридичної термінології, Київ 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: