Komparatystyka literacka 3222-50KP2K-N
Na zajęciach omawiany będzie zakres i metody badań komparatystyki literackiej. Szczegółowe zagadnieniaw trakcie zajęć obejmują m. in. analizę wybranych utworów literatury ukraińskiej początku XX. w., tym analizę tekstów zawierających cechy modernizmu, symbolizmu, neorealizmu, neoromantyzmu, witaizmu (literatura Rozstrzelanego odrodzenia). Interpretacji poddajemy także utwory ukraińskich emigrantów.
Nakład pracy studenta:
2 ECTS czyli 60h
30 h - godziny zorganizowane
30 h - praca samodzielna studenta - przygotowanie pracy semstralnej
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
K2_W02: w pogłębionym stopniu terminologię i metodologię badań literaturoznawczych
K2_W08: język ukraiński w mowie i piśmie zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu C2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Student potrafi:
K2_U02: właściwie dobierać źródła i informacje z nich pochodzące, dokonywać twórczej interpretacji i prezentacji informacji z zakresu literatury ukraińskiej
K2_U06: formułować i testować hipotezy związane z badaniami w zakresie literaturoznawstwa ukraińskiego
K2_U11: samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie
Student jest gotów do:
K2_K01: krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Kryteria oceniania
Warunki dopuszczenia do końcowego zaliczenia:
- obecność na zajęciach
- projekt badawczy, esej (tj. przygotowanie referatu)
Składniki oceny końcowej:
- aktywność na zajęciach - 50%
- projekt badawczy, esej (tj. przygotowanie referatu) - 50%
Zaliczenie pisemne, kryteria oceny przedstawione są w formie progów procentowych (punkty uzyskane z zaliczenia pisemnego)
60% – 68% - 3 (ocena dostateczna)
69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus)
78% - 86% - 4 (ocena dobra)
87% - 95% - 4+ (ocena dobra plus)
96% - 98 % - 5 (ocena bardzo dobra)
99% -100% - 5 !(ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)
Przy zaliczeniach stosuje się następujące kryteria:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna)
Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca.
Forma zaliczenia zajęć, na których student był nieobecny jest wyznaczana przez wykładowcę.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
W przypadku nieuzyskania zaliczenia do ostatnich zajęć w semestrze student ma prawo do uzyskania zaliczenia i oceny końcowej na takich samych zasadach w sesji podstawowej i poprawkowej.
Literatura
Edward Kasperski, Metody i metodologia (metodologia ogólna, nauki humanistyczne, wiedza o literaturze). Podręcznik akademicki. Red.naukowa Żaneta Nalewajk, Warszawa 2017.
В.Будний, М.Ільницький. Порівняльне літературознавство, Видавничий дім "Києво-Могилянська Академія" Київ 2008
Henry Remak, Literatura porównawcza – jej definicja i funkcje, w:Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej, pod red. H. Janaszek-Ivaničkovej, s. 25-40.
Henryk Markiewicz, Zakres i podział literaturoznawstwa
porównawczego [w:] Nowe przekroje i zbliżenia. Rozprawy i szkice z wiedzy o literaturze, s. 5-19.
Raymond Trousson, Tematy czy motywy? [w:] Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej, s. 192-197.
Edward Kasperski, Teorie i aporie dyskursu [w:] Formacja
dyskursywne w kulturze, językach i literaturze europejskiej XX
wieku, tom. IV, red. Lucyna Rożek, s. 246-275.
Edward Kasperski: O teorii komparatystyki [w :] Literatura. Teoria. Metodologia, red. Danuta Ulicka, s. 331-356.
Ryszard Nycz, Intertekstualność i jej zakresy: teksty, gatunki,
światy [w:] tegoż, Tekstowy świat, s. 78-109
Raymond Trousson, Tematy czy motywy? [w:] Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej…, s. 192-201.
Ulrich Weisstein, Literatura i sztuki wizualne, przeł. Beata Janke-Cabańska [w:] Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej, red. Halina Janaszek- Ivanićkova, Warszawa 1997, s. 287-302.
Henryk Markiewicz, Obrazowość i ikoniczność literatury w: Wymiary dzieła literackiego, Kraków 1984.
Grzegorz Grochowki, Na styku kodów. O literackich użyciach znaków ikonicznych, „Teksty Drugie” 2006 nr 4.
Władysław Stróżewski, Literatura i filozofia, [w:] op. cit., s. 638-659.
Maryla Hopfinger, Zmiana miejsca? [w:] Co dalej, literaturo? Jak zmienia się współcześnie pojęcie i sytuacja literatury, red. Alina Brodzka-Wald, Hanna Gosk i Andrzej Werner, Warszawa 2008, s. 143-164.
Anna Nasiłowska, Estetyka postmodernizmu wobec literatury w dobie Internetu, [w:] Co dalej, literaturo? Jak zmienia się współcześnie pojęcie i sytuacja literatury, red. Alina Brodzka-Wald, Hanna Gosk i Andrzej Werner, Warszawa 2008, s. 188-217.
Małgorzata Bogaczyk-Vormayr, Wszystko jest Tekstem? Hipertekstualność jako nowe doświadczenie literatury, „Teksty Drugie” 2008, nr 1-2, s. 256-269.
Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk, red. Stanisław Balbus, Andrzejn Hejmej i Janusz Niedźwiedź, Kraków 2004 [fragmenty]
Seweryna Wysłouch, Poezja na ekranie: nowy gatunek filmowego dokumentu [w:] tejże, Literatura i semiotyka, Warszawa 2001, s. 161-179.
Andrzej Hejmej, Interdyscyplinarność i badania komparatystyczne, [w:] tenże, Muzyka w literaturze. Perspektywy komparatystyki interdyscyplinarnej,Kraków 2008, s. 81-107.
Adam F. Kola, Nie-klasyczna komparatystyka. W stronę nowego paradygmatu, „Teksty Drugie” 2008, nr 1-2, s. 56-74.
Edward Możejko, Literatura porównawcza w dobie wielokulturowości, „Teksty Drugie” 2001, nr 1, s. 7-17.
Anna Burzyńska, Kulturowy zwrot teorii [w:] Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. Michał Paweł Markowski i Ryszard Nycz, Kraków 2006, s. 41-91.
Michał Głowiński, Literackość muzyki – muzyczność literatury, [w:] Pogranicza i korespondencje sztuk, red. T. Cieślikowska, J. Sławiński, Wrocław 1980, przedruk w antologii Muzyka w literaturze
Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych, red. A. Hejmej, Kraków 2002.
Andrzej Hejmej, Muzyczność dzieła literackiego, Wrocław 2002.
Józef Opalski, O sposobach istnienia utworu muzycznego w dziele literackim, Pogranicza i korespondencje sztuk. Z dziejów form artystycznych w literaturze polskiej, Wrocław 1980, red. T. Cieślikowska, J. Sławiński.
Людмила Грицик. Українська компаративістика: концертуальні проектиції, Донецьк 2010, 297 сс.
Teorie literatury XX wieku. Pod red. Anny Burzyńskiej i Michała Markowskiego. Antologia. Kraków 2007.
Л.Левчик. Західноєвропейська естетика ХХ століття, Київ 1997.
Н. Фрай. Великий код: Біблія і література. Львів 2010.
Słowniki
Literaturoznawczyj słownyk-dowidnyk, Kyjiw 1997.
M.Ilnyckyj. Wid Molodoi Muzy do „Prazkoi szkoly”, Lwiw 1995.
Piotr Marecki, Liternet (w:) Liternet. Literatura i internet. Redakcja: Piotr Marecki, Wydawca Rabid, Kraków 2002, s. 5-21.
Maria Cywińska-Milonas, Blogi (ujęcie psychologiczne) (w:) Liternet. Literatura i internet. Redakcja: Piotr Marecki, Wydawca Rabid, Kraków 2002, s. 95-109.
T.Thorne, Sownik pojęć kultury postmodernistycznej. Mody, kulty, fascynacje, przeł. Z.Batko, Warszawa 2005
И.Ильин, Постмодернизм. Словарь терминов, Издательство «Интрада», Москва 2001, с.110-116.
Енциклопедія постмодернізму. За редакцією Чарлза Вінквіста та Віктора Тейлора. Переклав з англійської Віктор Шовкун. Науковий ред. Олексій Шевченко, Видавництво Основи, Київ 2003, 504 с.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: