Kształcenie kompetencji komunikacyjnych w zakresie języka ukraińskiego 3222-50KKKJU1C-NZ
Zajęcia prowadzone w języku ukraińskim, język polski wykorzystywany jest wyłącznie pomocniczo, przewidują ćwiczenia leksykalne i gramatyczne. Treść nauczania jest podporządkowana założeniu otwarcia się na potrzeby poznawcze i komunikacyjne studentów. Celem zajęć jest rozwój następujących kompetencji językowych:
- słuchanie tekstów, nagrań, programów telewizyjnych, radiowych i wypowiedzi ustnych native speakerów języka ukraińskiego, jak również
wykonywanie ćwiczeń ustnych (rozmowy na różne tematy - bardziej złożone wypowiedzi), a poprzez to ćwiczenie i doskonalenie wymowy;
- poznawanie słownictwa związanego z różnymi dziedzinami życia studenta i szerzej – człowieka w społeczeństwie, czytanie informacji na temat danego kraju: wiadomości z prasy, Internetu (ogłoszenia, reklama, informatory, listy, rozkład jazdy);
- rozwój umiejętności do samodzielnego tworzenia wypowiedzi w języku ukraińskim poprzez pisanie tekstów o różnym stopniu trudności, np. wypracowań, rozprawek, oraz utrwalanie prawidłowej pisowni (ortografii) poprzez krótkie dyktanda;
- nacisk na rozwój sprawności mówienia – opisywanie wydarzeń bieżących i własnych doświadczeń, wyjaśnianie planów, zamiarów, przyczyn, poglądów i wyrażanie opinii, czynny udział w dyskusji, prezentacja materiału z różnych dziedzin życia społeczeństwa.
Ćwiczenia szczegółowo poświęcone są rozwojowi kompetencji komunikacyjnej – na każdych zajęciach przedstawiony zostaje temat, a student ma możliwość zapoznania się z zasobem leksykalnym dotyczącym tematu, konstrukcjami, pozwalającymi na swobodne omawianie tematu w sposób ogólny oraz szczegółowy, wyrażanie swojego stanowiska – argumenty za i przeciw, uzasadnianie swojej opinii, poglądów.
W zajęciach wykorzystywane są fragmenty prasy, teksty literackie, foldery turystyczne, teksty dostępne w Internecie, filmy oraz nagrania programów radiowych i telewizyjnych. Teksty dydaktyczne dobierane są z myślą o osiągnięciu konkretnych efektów w nauczaniu języka, uzupełnione zadaniami i ćwiczeniami; słuchanie nagrań wraz z pytaniami sprawdzającymi zrozumienie tekstu i krótkimi ćwiczeniami gramatycznymi; wykorzystanie poznanych słów i zwrotów w samodzielnych wypowiedziach pisemnych i ustnych.
Na zajęciach stosowane innowacyjne metody, techniki i środki dydaktyczne:
- wykorzystywanie materiałów audiowizualnych i multimedialnych - teledysków, filmów, nagrań muzycznych, programów radiowych, filmów
reklamowych, słuchanie współczesnych piosenek, kolęd i bajek; oglądanie filmów bez napisów;
- wykorzystywanie zasobów internetowych – lektura prasy codziennej, wyszukiwanie informacji,
- zapoznawanie studentów z kulturą i historią Ukrainy, opisywanie głównych miast i atrakcji turystycznych, oglądanie zdjęć;
- wykorzystywanie na zajęciach rekwizytów pochodzących z Ukrainy, niezbędne dla przybliżenia hipotetycznych sytuacji komunikacyjnych, w jakich słuchacze mogą się znaleźć w kraju nauczanego języka.
Celem zajęć jest ponadto szkolenie umiejętności w zakresie słuchania, mówienia, czytania, pisania oraz przyswojenie i poszerzenie kompetencji językowych studentów w zakresie:
1. ogólnego rozumienia tekstów pisanych i mówionych o zróżnicowanym poziomie trudności;
3. wyrażania treści poznawanych na zajęciach w formie tekstowej lub słuchowej, w poprawnej gramatycznie wypowiedzi ustnej i pisemnej
(złożonej);
4. wyrażania własnej opinii z użyciem zasobu leksykalnego i wiadomości uzyskanych podczas zajęć;
5. komunikowania się w typowych sytuacjach społecznych; rozumienia relacji w procesie komunikowania się ludzi; umiejętność reagowania w sytuacjach życia;
6. prowadzenia rozmowy na tematy zaczerpnięte z życia codziennego oraz w sytuacjach codziennych, a także umiejętności przygotowywania wypowiedzi na trudniejsze tematy (czynny udział w dyskusji, debacie etc);
Znajomość reguł gramatyki przewiduje: umiejętność budowania poprawnych gramatycznie zdań; umiejętność poprawnego rozwiązywania
ćwiczeń gramatycznych i gramatyczno-leksykalnych;
Przedmiot kończy się egzaminem.
Nakład pracy studenta:
godziny kontaktowe w sali - 105 godz.
przygotowanie do zajęć - 20
przygotowanie do egzaminu - 25
Razem: 150 godz. (5 ECTS)
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej ZOOM, CLASSROOM oraz innych zalecanych przez Uniwersytet Warszawski.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu związki badań filologicznych i ich złożone zależności z innymi dyscyplinami naukowymi (S1_W04)
- w pogłębionym stopniu psychologiczne podstawy funkcjonowania języka (S1_W05)
- w pogłębionym stopniu kluczowe zagadnienia związane z rozwojem i funkcjonowaniem współczesnego języka ukraińskiego w różnych dziedzinach ( S1_W07)
- język ukraiński w mowie i piśmie zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu co najmniej B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (S1_W10)
Student potrafi:
- komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców (S1_U10);
- komunikować się w mowie i w piśmie w języku ukraińskim zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu co najmniej B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (S1_U12);
- kierować pracą zespołu (S1_U15);
Student jest gotów do
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy oraz inicjowania działań na rzecz interesu publicznego lub środowiska społecznego (S1_K02)
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem.
Warunki zaliczenia przedmiotu i dopuszczenia do końcowego egzaminu
- aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału;
- terminowe wykonywanie prac domowych i pisanie testów kontrolnych w wyznaczonym czasie.
Na ocenę końcową składa się praca w trakcie semestru (30%) oraz wynik egzaminu (70%).
Przedmiot kończy się egzaminem, gdzie kryteria oceny przedstawione są w formie progów procentowych (punkty uzyskane z egzaminu)
60% – 68% - 3 (ocena dostateczna)
69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus)
78% - 85% - 4 (ocena dobra)
86% - 91% - 4+ (ocena dobra plus)
92% - 97% - 5 (ocena bardzo dobra)
98% -100% - 5 !(ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)
W razie uzyskania oceny niedostatecznej student ma prawo do powtórnego podejścia do egzaminu w takiej samej formie pod warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu. Wykładowca może ustalić dodatkowe warunki zaliczenia za nieobecności.
Student ma prawo do 2 na każde 30 godzin nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia.
Forma zaliczenia zajęć, na których student był nieobecny jest wyznaczana przez wykładowcę.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Literatura
1. Antoniv O., Pauchuk L., Ukrainśka mova dla inozemciv. Modulnyj kurs, Kyiv 2012
2. Bełej O. Rozmowlajete ukrajinśkoju?, Wrocław 2006.
3. Delura S., Drobiszewska U., Kononenko I, Mytnik I., Romaniuk S., Saniewska M., Wasiak E., Zambrzycka M., Z ukraińskim na ty. Podręcznik do nauki języka ukraińskiego, cz.1, Warszawa: SOWA 2013.
4. Delura S., Drobiszewska U., Kononenko I, Mytnik I., Romaniuk S., Saniewska M., Wasiak E., Zambrzycka M., Z ukraińskim na ty. Podręcznik do nauki języka ukraińskiego, cz.2, Warszawa : SOWA 2014.
5. Ключковська І., Палінська О., Пташник О., Туркевич О., Сиванич Б., Мандрівка Україною, Львів 2012
6. Pałamar Ł. Praktycznyj kurs ukrajinśkoji mowy, Kyjiw 1993.
7. Ponomariw O. Kultura słowa. Mownostylistyczni porady, Kyjiw 2001.
8. Serbenśka O. Antysurzyk, Lwiw 1994.
9. Suczasna ukrajinśka literaturna mowa (za red. A. P. Hryszczenka), Kyjiw 2002.
10. Ukrajinśka mowa: Encyklopedija, Kyjiw 2000.
11. Zinkiewicz-Tomanek B., Baraniwska O., Język ukraiński dla średniozaawansowanych, Kraków 2012
Materiały własne prowadzącego.
Słowniki:
1. Iwczenko A. Ukrajinśko-polśkyj slownyk. Lublin 2003.
2. Kononenko I., Śpiwak O. Ukrajinśko-polśkyj slownyk miżmownyh omonimiw i paronimiw, Kyjiw 2008.
3. Rusaniwśkyj W., Czumak W., Jarun G. Orfoepicznyj słownyk ukrajinśkoji mowy, Kyjiw 2006.
4. Słownyk trudnoszcziw ukrajinśkoji mowy, red. S. Jermolenko, Kyjiw 1990.
5. Śpiwak O., Jurkowski M. Ukraińsko-polski słownik syntaktyczny, Warszawa 2003.
6. Suczasnyj ukrajinśkyj orfohraficznyj slownyk, ukl. O.Leonowa, Kyjiw 2001.
7. Tkaczowa N. Ukrajinśko-polśkyj słownyk, Ternopil 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: