Antropologia literatury 3222-32AL5K-N
Na zajęciach będziemy pogłębiać wiedzę z dziedziny, która najczęściej traktowana jest jako poddyscyplina literaturoznawstwa i jest związana z teorią literatury. Podejmiemy próbę odczytania wybranych tekstów ze współczesnej literatury ukraińskiej jako przejawów zapisu ludzkiego doświadczenia, jako źródło poznania człowieka, jego kulturowego uwikłania, zgodnie z tezą jednego z głównych teoretyków antropologii literatury - Ryszarda Nycza, że literatura to „zinstytucjonalizowana sztuka wypowiadania ludzkiego doświadczenia rzeczywistości – w całym jego zróżnicowaniu i specyfice” (Nycz 2006, s. 32). Analizując konkretne utwory, w kontekście wskazanych tekstów teoretycznych, zwrócimy uwagę na mechanizmy rządzące ludzkimi zrachowaniami oraz sposoby kreowania świata przedstawionego, w tym język bohaterów, za pomocą którego tworzą swoją prawdę o rzeczywistości, o czasie, w którym przyszło im żyć.
Nakład pracy studenta
30 godzin w sali – 1 ECTS
30 godzin przygotowanie do zajęć – 1 ECTS
Łącznie 2 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie
K1_W02 w zaawansowanym stopniu terminologię i metodologię badań literaturoznawczych
Student potrafi
K1_U03 wyszukiwać, krytycznie analizować i oceniać, selekcjonować
i użytkować informacje dotyczące literatury ukraińskiej
K1_U04 posługiwać się ujęciami teoretycznymi właściwymi dla literatury
ukraińskiej
K1_U06 sformułować i rozwiązać zadanie badawcze w zakresie ukraińskiego
literaturoznawstwa
Student jest gotów do
K1_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych
K1_K03 przestrzegania zasad etycznych, w tym m.in. korzystania z cudzego dorobku naukowego
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (zgodnie z Regulaminem Studiów na UW)
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca.
Forma zaliczenia zajęć, na których student był nieobecny jest wyznaczana przez wykładowcę.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Zaliczenie pisemne w formie pracy semestralnej.
Wymogi pracy semestralnej:
1. Autor powinien sformułować problem badawczy, czyli postawić tezę, którą będzie się starał zweryfikować (udowodnić lub obalić) w pracy.
2. Przed przystąpieniem do napisania pracy, jej plan oraz spis literatury należy skonsultować z prowadzącym zajęcia.
3. Praca powinna mieć objętość 6-8 stron standardowego tekstu, tj. objętość nie powinna być mniejsza niż 10 800 znaków ze spacjami i większa niż 18 000 znaków ze spacjami (wliczając przypisy). Praca powinna zawierać spis wykorzystanej bibliografii (objętość spisu wykorzystanej bibliografii nie wlicza się jednak w wyżej określoną objętość pracy).
4. Struktura pracy powinna obejmować: wstęp, rozwinięcie, zakończenie, bibliografię. Wstęp powinien zawierać: tezę (sformułowanie problemu badawczego), cele pracy, uzasadnienie wyboru tematu, opis literatury podmiotu i przedmiotu. Rozwinięcie: właściwą analizę tekstów. Zakończenie powinno zawierać wnioski wynikające z badań.
5. Każda strona pracy musi być opatrzona przypisami bibliograficznymi, źródłowymi lub odsyłającymi.
6. Tekst pracy powinien być zredagowany, zgodnie z następującymi zasadami: -czcionka: Times New Roman Normal, rozmiar 12,-zwroty obcojęzyczne pisane kursywą, -interlinia: 1,5 wiersza, -marginesy standardowe (górne, dolne, lewe i prawe: 2,5 cm), tytuł pracy: czcionka Times New Roman Normal, rozmiar 14, pogrubiona.
7. Przypisy powinny zostać umieszczone w tekście jako przypisy dolne, czcionka Times New Roman Normal, rozmiar 10, interlinia: 1 wiersz. Przypis jest traktowany jak zdanie, dlatego powinien zaczynać się wielką literą, a kończyć kropką. W tekście numer przypisu umieszcza się bez spacji po wyrazie, przed przecinkiem. Na końcu zdania numer przypisu umieszcza się przed kropką kończącą zdanie. Zapis przypisów i bibliografii zgodnie z normą SUV.
Warunki zaliczenia poprawkowego są takie same, jak w przypadku zaliczenia w pierwszym terminie (informacja powyżej).
Przy ocenie pracy stosuje się następujące kryteria:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna)
Literatura
Ryszard Nycz, Antropologia literatury- kulturowa teoria literatury – poetyka doświadczenia, 2007. http://rcin.org.pl/Content/51309/WA248_67628_P-I-2524_nycz-antropologia.pdf
Paweł Rodak, Czym jest antropologia literatury? Pytanie o początek literatury, 2009, "Teksty Drugie", r 4 (118), 245-258.
Antropologia kultury – antropologia literatury, red. E. Kosowska, E. Jaworski, Katowice 2007.
Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M. P. Markowski, R. Nycz, Kraków 2006.
Anna Łebkowska, Między antropologią literatury i antropologią literacką, „Teksty Drugie”, nr 6/2007 https://rcin.org.pl/Content/51307/WA248_67626_P-I-2524_lebkow-miedzy.pdf
Michał Paweł Markowski, Antropologia i literatura, „Teksty Drugie”, nr 6/2007
Narracja i tożsamość (I). Narracje w kulturze, red. W. Bolecki, R. Nycz, Warszawa 2004
Przykłady ze współczesnej literatury ukraińskiej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: