Wstęp do literaturoznawstwa 3222-30WL1K-N
Nadrzędnym celem przedmiotu jest zwrócenie uwagi studenta na specyfikę dzieła literackiego jako dzieła sztuki, rozwijanie postawy estetycznej przy odbiorze dzieł literatury pięknej i umiejętności świadomego czytania tekstów literackich. Student poznaje koncepcje analizy i interpretacji dzieła literackiego w kontekście poetyki historycznej i metod współczesnego literaturoznawstwa. Poznaje podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa: teoria, historia, krytyka literatury, wersyfikacja, stylistyka, poetyka; najważniejsze gatunki literackie. Zdobywa wiedzę dotyczącą środków, które nadają dziełu literackiemu wymiaru dzieła sztuki. Treści przedmiotu prowadzą do kształcenia umiejętności badawczych.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz in.zalecanych przez UW.
Nakład pracy studenta
30 godzin w sali – 1 ECTS
30 godzin przygotowanie do zajęć/zaliczenia – 1 ECTS
30 godzin przygotowanie do egzaminu – 1 ECTS
Razem – 90 godzin 3 ECTS
W cyklu 2024Z:
Nadrzędnym celem przedmiotu jest zwrócenie uwagi studenta na specyfikę dzieła literackiego jako dzieła sztuki, rozwijanie postawy estetycznej przy odbiorze dzieł literatury pięknej i umiejętności świadomego czytania tekstów literackich. Student poznaje koncepcje analizy i interpretacji dzieła literackiego w kontekście poetyki historycznej i metod współczesnego literaturoznawstwa. Poznaje podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa: teoria, historia, krytyka literatury, wersyfikacja, stylistyka, poetyka; najważniejsze gatunki literackie. Zdobywa wiedzę dotyczącą środków, które nadają dziełu literackiemu wymiaru dzieła sztuki. Treści przedmiotu prowadzą do kształcenia umiejętności badawczych. Nakład pracy studenta |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Po odbyciu kursu student/ka: zna i rozumie w zaawansowanym stopniu terminologię i metodologię badań literaturoznawczych (K1_W02)
potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi właściwymi dla literatury ukraińskiej (K1_U04)
potrafi sformułować i rozwiązać zadanie badawcze w zakresie ukraińskiego
literaturoznawstwa (K1_U06)
jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (K1_K01) oraz do przestrzegania zasad etycznych, w tym m.in. korzystania z cudzego dorobku naukowego (K1_K03)
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu i do egzaminu jest
-obecność na zajęciach (zgodnie z Regulaminem Studiów na UW)
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca.
Forma zaliczenia zajęć, na których student był nieobecny jest wyznaczana przez wykładowcę.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
- przygotowanie do zajęć
Zaliczenie przedmiotu – egzamin jest w formie pisemnego testu (5 pytań zamkniętych i 5 pytań otwartych). Kryteria oceny przedstawione są w formie progów procentowych:
60% – 65% - 3 (ocena dostateczna)
66% - 70% - 3+ (ocena dostateczna plus)
71% - 80% - 4 (ocena dobra)
81% - 90% - 4+ (ocena dobra plus)
91% - 98 % - 5 (ocena bardzo dobra)
99% -100% - 5 !(ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)
Przy zaliczeniach stosuje się następujące kryteria:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna)
Warunki egzaminu poprawkowego są takie same, jak w przypadku zaliczenia w pierwszym terminie (informacja powyżej).
Literatura
Jonathan Culler, Teoria literatury,tłum. Maria Bassaj.
Ingarden R., O dziele literackim, Warszawa 1988.
Głowiński M., Okopień-Sławińska A., Sławiński J., Zarys teorii literatury, Warszawa 1991.
Papla E., Poetyka. Skrypt dla studentów filologii ukraińskiej, Kraków 1994.
Kulawik M., Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Warszawa 1990.
Czaplejewicz E., Pragmatyka, dialog, historia, Warszawa 1990.
Markiewicz H., Główne problemy wiedzy o literaturze, Kraków 1980.
Markiewicz H., Wymiary dzieła literackiego, Kraków 1996.
Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, Wrocław 2000.
Mitosek Z., Teorie badań literackich, PWN 2005.
Słownik wiedzy o literaturze, red. R. Cudak, M. Pytasz, Katowice 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: