Wstęp do językoznawstwa 3222-30WJ1K-N
Przedmiot realizowany w formie wykładu z elementami konwersatorium - 30 godzin.
Celem wykładu jest:
- zapoznanie studentów z głównymi problemami językoznawstwa oraz przygotowanie ich do studiów językowych (samodzielnych i pod kierunkiem nauczycieli akademickich) w ramach podstawowych dyscyplin lingwistycznych.
Treści kształcenia:
1. Problem definicji pojęcia język.
2. Struktura badań językoznawczych.
3. Historia badań nad językiem.
4. Podejścia do badań językoznawczych.
5. Językoznawstwo współczesne.
6. Podstawowe dyscypliny językoznawcze.
7. Metodologia pracy lingwistycznej.
8. Problemy badawcze a dziedzina badań.
9. Obiekty badań i cele poznawcze.
10. Metody pracy badawczej.
11. Lingwistyka a nauki pokrewne.
Formy pracy:
praca w sali, wykład z elementami pracy w grupach i prezentacji komentowanych
Nakład pracy studenta:
30 godz. w sali edukacyjnej (laboratorium)
ok. 15 godz. przygotowania do zajęć (czas na lekturę i komentarz)
ok. 15 godz. przygotowanie do zaliczeń egzaminacyjnych i prezentacji
W cyklu 2023Z:
Przedmiot realizowany w formie wykładu z elementami konwersatorium - 30 h Celem wykładu jest: Treści kształcenia: Formy pracy: Nakład pracy studenta: W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość zalecanych przez UW (Zoom i Google Forms). |
W cyklu 2024Z:
Przedmiot realizowany w formie wykładu z elementami konwersatorium - 30 h Celem wykładu jest: Treści kształcenia: Formy pracy: Nakład pracy studenta: W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość zalecanych przez UW (Zoom i Google Forms). |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu:
Wiedza
K1_W01 Student poznał terminologię i metodologię badań językoznawczych.
K1_W03 Student zna związki badań filologicznych i ich powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi.
K1_W04 Student poznał złożoną naturę języka i jego historyczną zmienność.
Umiejętności
K1_U11 Student potrafi samodzielnie planować i realizować własny proces uczenia się.
K1_U12 Student potrafi planować, a także organizować pracę indywidualną oraz w zespole.
Kompetencje
K1_K03 Student jest gotowy do przestrzegania zasad etycznych, w tym m.in. dot. korzystania z cudzego dorobku naukowego.
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu i dopuszczenia do egzaminu jest obecność na zajęciach, zgodnie z Regulaminem Studiów na UW.
Student ma prawo do 3 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Forma zaliczenia zajęć, na których student był nieobecny: zaliczenie na dyżurach lub praca dodatkowa.
Przedmiot kończy się egzaminem. Niezaliczenie ćwiczeń w wyznaczonym terminie (najpóźniej na przedostatnim dyżurze przed sesją) powoduje utratę możliwości przystąpienia do egzaminu w terminie I.
Student ma prawo zaliczyć ćwiczenia i napisać egzamin w terminie poprawkowym.
Przy zaliczeniach stosuje się następujące kryteria:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna)
Składniki zaliczenia przedmiotu warunkującego podejście do egzaminu:
- prezentacja treści artykułu językoznawczego z próbą autorskiego krytycznego komentarza.
Wynik egzaminu pisemnego zależny jest od spełnienia kryteriów poprawności realizacji zadań. Kryteria te są przedstawione w formie progów procentowych (punktów uzyskanych z egzaminu):
60% – 68% - 3 (ocena dostateczna)
69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus)
78% - 86% - 4 (ocena dobra)
87% - 95% - 4+ (ocena dobra plus)
96% - 98 % - 5 (ocena bardzo dobra)
99% -100% - 5 !(ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Chomsky, N. ([2000] 2002). New Horizons in the Study of Language and Mind. Cambridge: Cambridge University Press.
2. De Saussure, F. ([1915] 1995). Cours de linguistique generale. Paris: Payot.
3. Evans, V. (2007). A Glossary of Cognitive Linguistics. Edinburgh: EUP.
4. Grucza, F. ([2009] 2017). Metanaukowa i metalingwistyczna wizja lingwistyki (stosowanej). In S. Grucza, M. Olpińska-Szkiełko, M. Płużyczka, I. Banasiak, M. Łączek (Eds.), Dzieła zebrane (2). O nauce i naukach. O lingwistyce stosowanej (pp. 301-322). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe IKSI UW.
5. Grucza, F. (2017). Konstytutywne współczynniki nauki. In S. Grucza, M. Olpińska-Szkiełko, M. Płużyczka, I. Banasiak, A. Bonek, M. Łączek, A. Sztuk, A. Kaleta (Eds.), Dzieła zebrane (9). Lingwistyka stosowana. Historia – zadania -osiągnięcia (ss. 96-109). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe IKSI UW.
6. Lukszyn, J. (Red.). (2005). Słownik terminologii przedmiotowej. Warszawa: KJS, UW.
7. Lukszyn, J. & Zmarzer, W. (Red.). (2009). Dydaktyczny słownik terminologii lingwistycznej. Warszawa: KJS, UW.
8. Nagórka, P. & Pawłowski, G. (2018). Lingwistyka a terminologia - konflikt czy symbioza? Nowe perspektywy poznawcze dotyczące metodologii obu dyscyplin. [w:] M. Aleksandrzak (red.), Języki specjalistyczne w lingwistyce stosowanej: między teorią i praktyką (ss. 11-32). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
9. Malmkjaer, K. (Ed.). ([1996] 2005). The Linguistics Encyclopedia. London: Routledge.
W cyklu 2023Z:
Literatura podstawowa: 1. Chomsky, N. ([2000] 2002). New Horizons in the Study of Language and Mind. Cambridge: Cambridge University Press. 2. De Saussure, F. ([1915] 1995). Cours de linguistique generale. Paris: Payot. 3. Evans, V. (2007). A Glossary of Cognitive Linguistics. Edinburgh: EUP. 4. Grucza, F. ([2009] 2017). Metanaukowa i metalingwistyczna wizja lingwistyki (stosowanej). In S. Grucza, M. Olpińska-Szkiełko, M. Płużyczka, I. Banasiak, M. Łączek (Eds.), Dzieła zebrane (2). O nauce i naukach. O lingwistyce stosowanej (pp. 301-322). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe IKSI UW. 5. Grucza, F. (2017). Konstytutywne współczynniki nauki. In S. Grucza, M. Olpińska-Szkiełko, M. Płużyczka, I. Banasiak, A. Bonek, M. Łączek, A. Sztuk, A. Kaleta (Eds.), Dzieła zebrane (9). Lingwistyka stosowana. Historia – zadania -osiągnięcia (ss. 96-109). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe IKSI UW. 6. Lukszyn, J. (Red.). (2005). Słownik terminologii przedmiotowej. Warszawa: KJS, UW. 7. Lukszyn, J. & Zmarzer, W. (Red.). (2009). Dydaktyczny słownik terminologii lingwistycznej. Warszawa: KJS, UW. 8. Nagórka, P. & Pawłowski, G. (2018). Lingwistyka a terminologia - konflikt czy symbioza? Nowe perspektywy poznawcze dotyczące metodologii obu dyscyplin. [w:] M. Aleksandrzak (red.), Języki specjalistyczne w lingwistyce stosowanej: między teorią i praktyką (ss. 11-32). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. 9. Malmkjaer, K. (Ed.). ([1996] 2005). The Linguistics Encyclopedia. London: Routledge. |
W cyklu 2024Z:
Literatura podstawowa: 1. Chomsky, N. ([2000] 2002). New Horizons in the Study of Language and Mind. Cambridge: Cambridge University Press. 2. De Saussure, F. ([1915] 1995). Cours de linguistique generale. Paris: Payot. 3. Evans, V. (2007). A Glossary of Cognitive Linguistics. Edinburgh: EUP. 4. Grucza, F. ([2009] 2017). Metanaukowa i metalingwistyczna wizja lingwistyki (stosowanej). In S. Grucza, M. Olpińska-Szkiełko, M. Płużyczka, I. Banasiak, M. Łączek (Eds.), Dzieła zebrane (2). O nauce i naukach. O lingwistyce stosowanej (pp. 301-322). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe IKSI UW. 5. Grucza, F. (2017). Konstytutywne współczynniki nauki. In S. Grucza, M. Olpińska-Szkiełko, M. Płużyczka, I. Banasiak, A. Bonek, M. Łączek, A. Sztuk, A. Kaleta (Eds.), Dzieła zebrane (9). Lingwistyka stosowana. Historia – zadania -osiągnięcia (ss. 96-109). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe IKSI UW. 6. Lukszyn, J. (Red.). (2005). Słownik terminologii przedmiotowej. Warszawa: KJS, UW. 7. Lukszyn, J. & Zmarzer, W. (Red.). (2009). Dydaktyczny słownik terminologii lingwistycznej. Warszawa: KJS, UW. 8. Nagórka, P. & Pawłowski, G. (2018). Lingwistyka a terminologia - konflikt czy symbioza? Nowe perspektywy poznawcze dotyczące metodologii obu dyscyplin. [w:] M. Aleksandrzak (red.), Języki specjalistyczne w lingwistyce stosowanej: między teorią i praktyką (ss. 11-32). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. 9. Malmkjaer, K. (Ed.). ([1996] 2005). The Linguistics Encyclopedia. London: Routledge. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Zajęcia odbywają się do 21.11.2023 W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. |
W cyklu 2024Z:
Zajęcia odbywają się do 21.11.2023 W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: