Język staro-cerkiewno-słowiański 3222-30SCS4K-N
Przedmiot wprowadza w zagadnienia dotyczące okoliczności powstania języka staro-cerkiewno-słowiańskiego, jego pochodzenia i miejsca wśród innych języków słowiańskich i indoeuropejskich, zaznajamia z pismem dawnych Słowian, alfabetami i najważniejszymi zabytkami językowymi, rolą, jaką odegrał on w powstaniu i kształtowaniu się dawnego języka literackiego Ukraińców. Studenci poznają system fonetyczny (wokaliczny i konsonantyczny) języka staro-cerkiewno-słowiańskiego oraz wybrane zagadnienia fleksji imiennej i fleksji czasownika. Nabywają umiejętności praktycznych związanych z analizą językową tekstów staro-cerkiewno-słowiańskich.
Przedmiot przygotowuje studentów do badań naukowych z zakresu językoznawstwa diachronicznego
Szacunkowa liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się – 60 godz.
godziny zorganizowane –20 godz.
praca samodzielna studenta – 20 godz.
przygotowanie się do egzaminu – 20 godz
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student
zna i rozumie
- w zaawansowanym stopniu powiązania nauki o języku scs z nauką o języku ukraińskim i innych językach słowiańskich, historią i etnologią K1_W03
- w zaawansowanym stopniu zna historię języka ukraińskiego i jego cechy K1_W04;
potrafi
- formułować i rozwiązywać zadania badawcze w zakresie językoznawstwa ukraińskiego i porównawczego K1_U05
- komunikować się z otoczeniem z użyciem terminologii filologicznej K1_U08;
jest gotów/ gotowa
- do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i tekstów naukowych z zakresu językoznawstwa i odbieranych treści K1_K01.
Kryteria oceniania
Warunki dopuszczenia do końcowego egzaminu:
- obecność na zajęciach
- kontrola bieżącego przygotowania, w tym zadań polegających na analizie językowej tekstów staro-cerkiewno-słowiańskich, przygotowującej do badań naukowych z zakresu językoznawstwa slawistycznego
Kryteria oceny egzaminu pisemnego, którym jest test w formie zadań otwartych i zamkniętych sprawdzający nabyte wiadomości, przedstawione są w formie progów procentowych:
99% -100% - 5 !(ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)
96% - 98 % - 5 (ocena bardzo dobra)
87% - 95% - 4+ (ocena dobra plus)
78% - 86% - 4 (ocena dobra)
69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus)
60% – 68% - 3 (ocena dostateczna)
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca.
Forma zaliczenia zajęć, na których student był nieobecny jest wyznaczana przez wykładowcę.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Zasady przystąpienia do egzaminu poprawkowego:
Student ma prawo do przystąpienia do egzaminu w sesji poprawkowej w takiej samej formie, jak w sesji podstawowej i pod warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu.
Literatura
Literatura rekomedowana
Cz. Bartula, Podstawowe wiadomości z gramatyki staro-cerkiewno-słowiańskiej na tle porównawczym, Warszawa 2006.
T. Brajerski, Język staro-cerkiewno-słowiański, Lublin 1990.
T. Friedelówna, Cz. Łapicz, Język staro-cerkiewno-słowiański, Toruń 2008.
L. Moszyński, Wstęp do filologii słowiańskiej, Warszawa 2006.
J. Strutyński, Podstawowe wiadomości z gramatyki języka staro-cerkiewno-słowiańskiego, Kraków 1996 i n.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: