Praktyczna nauka języka rosyjskiego VI 3222-30PR6C-NZ
Treść nauczania jest podporządkowana założeniu otwarcia się na potrzeby poznawcze i komunikacyjne studentów oraz na ich zamierzenia związane z możliwościami zdobycia kwalifikacji niezbędnej dla wykonywania przyszłego zawodu lub funkcjonowania w kraju, którego język studiują. Zgodnie z informacją zamieszczoną powyżej, zajęcia obejmują cykl ćwiczeń praktycznych, ukierunkowanych na podstawowe sytuacje komunikacyjne, poprzez które studenci przyswajają słownictwo oraz zasady gramatyczne języka.
Celem zajęć jest ponadto szkolenie umiejętności w zakresie słuchania, mówienia, czytania, pisania oraz przyswojenie i poszerzenie kompetencji językowych studentów w zakresie:
1. ogólnego rozumienia tekstów pisanych i mówionych o zróżnicowanym poziomie trudności
3. wyrażania treści poznawanych na zajęciach w formie tekstowej lub słuchowej, w poprawnej gramatycznie wypowiedzi ustnej i pisemnej (złożonej)
4. wyrażania własnej opinii z użyciem zasobu leksykalnego i wiadomości uzyskanych podczas zajęć;
5. prowadzenia rozmowy na tematy zaczerpnięte z życia codziennego oraz w sytuacjach codziennych, a także umiejętności przygotowywania wypowiedzi na trudniejsze tematy (czynny udział w dyskusji, debacie etc)
Znajomość reguł gramatyki przewiduje: umiejętność budowania poprawnych gramatycznie zdań; umiejętność poprawnego rozwiązywania ćwiczeń gramatycznych i gramatyczno-leksykalnych.
Nakład pracy studenta:
Godziny kontaktowe (w sali) - 60 godz. – 2 ECTS
przygotowanie się do zajęć – 15 godz.- 0,5 ECTS
Przygotowanie do egzaminu – 15 godz. – 0,5 ECTS
Razem: 90 godzin – 3 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Umiejętności:
Po ukończeniu przedmiotu student zna i rozumie:
- w zaawansowanym stopniu kompleksową naturę języka oraz złożoność i historyczną zmienność jego znaczeń (S1_W06)
potrafi:
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące języka rosyjskiego oraz translatoryki z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (S1_U01)
- posługiwać się językiem rosyjskim na poziomie B2 (S1_U109)
- planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole (S1_U10)
Student jest gotów:
- do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (S1_K02)
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu i dopuszczenia do egzaminu końcowego:
- obecność na zajeciach;
- kontrola bieżącego przygotowania;
- zaliczenie testów kontrolnych i sprawdzianów tłumaczeniowych;
- zaliczenie projektów grupowych i indywidualnych.
Egzamin końcowy składa się z części pisemnej i ustnej:
Kryteria oceny są przedstawione w formie progów procentowych (przeliczenie punktów):
99-100% - 5 !(ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)
93- 98 % - 5 (ocena bardzo dobra)
87-92% - 4+ (ocena dobra plus)
77-86% - 4 (ocena dobra)
70-76% - 3+ (ocena dostateczna plus)
60-69% - 3 (ocena dostateczna)
Kryteria oceny wypowiedzi ustnej:
a/ zgodność wypowiedzi z tematem,
b/ spójność i płynność wypowiedzi,
c/ bogactwo językowe,
d/ poprawność językowa,
e/ prawidłowa wymowa.
Na ocenę końcową składa się: średnia ocena z prac śródsemestralnych (30%) oraz średnia ocena z egzaminu końcowego ustnego i pisemnego (70%).
Student ma prawo do 3 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. Obecność studenta na zajęciach jest potwierdzona podpisem na liście. Przekroczenie dozwolonej ilości nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach skutkuje utratą możliwości przystąpienia do egzaminu w pierwszym terminie.
Student ma prawo przystąpić do egzaminu w sesji poprawkowej w takiej samej formie, jak w sesji podstawowej i pod warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Literatura
Kurs prowadzony na materiałach własnych lektora z wykorzystaniem następujących podręczników:
1. A. Pado, Start.ru cz.i 2, WSiP, Warszawa 2006.
2. A. Pado, Uspiech 2, WSiP, Warszawa 2003.
3. A. Ślązak-Gwizdała, O. Tatarchyk , Ekspres na Wschód, COGIT, Warszawa 2012
4. I. Kabyszewa, K.Kusal, Korepetycje domowe. Język rosyjski, Langenscheidt, Warszawa 2009.
5. I. Kabyszewa, K.Kusal, H. Orschel, E.Wedel, Gramatyka rosyjska z ćwiczeniami. Poziom postawowy i średnio zaawansowany, Langenscheidt, Berlin – Monachium – Warszawa – Wiedeń – Zurych, Nowy Jork 2004.
6. A. Gołubiewa, M. Kuratczyk, Twoje testy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
7. M. Wiatr-Kmieciak, S.Wujec, Wot i my cz.1 i 2, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2009.
8. A. Golubiewa, Czeczuga W., Słownictwo rosyjskie w ćwiczeniach, PWN, Warszawa 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: