Praktyczna nauka języka rosyjskiego V 3222-30PR5C-NZ
Treść nauczania jest podporządkowana założeniu otwarcia się na potrzeby poznawcze i komunikacyjne studentów oraz na ich zamierzenia związane z możliwościami zdobycia kwalifikacji niezbędnej dla wykonywania przyszłego zawodu lub funkcjonowania w kraju, którego język studiują. Zgodnie z informacją zamieszczoną powyżej, zajęcia obejmują cykl ćwiczeń praktycznych, ukierunkowanych na podstawowe sytuacje komunikacyjne, poprzez które studenci przyswajają słownictwo oraz zasady gramatyczne języka.
Celem zajęć jest ponadto szkolenie umiejętności w zakresie słuchania, mówienia, czytania, pisania oraz przyswojenie i poszerzenie kompetencji językowych studentów w zakresie:
1. ogólnego rozumienia tekstów pisanych i mówionych o zróżnicowanym poziomie trudności
3. wyrażania treści poznawanych na zajęciach w formie tekstowej lub słuchowej, w poprawnej gramatycznie wypowiedzi ustnej i pisemnej (złożonej)
4. wyrażania własnej opinii z użyciem zasobu leksykalnego i wiadomości uzyskanych podczas zajęć;
5. prowadzenia rozmowy na tematy zaczerpnięte z życia codziennego oraz w sytuacjach codziennych, a także umiejętności przygotowywania wypowiedzi na trudniejsze tematy (czynny udział w dyskusji, debacie etc)
Znajomość reguł gramatyki przewiduje: umiejętność budowania poprawnych gramatycznie zdań; umiejętność poprawnego rozwiązywania ćwiczeń gramatycznych i gramatyczno-leksykalnych.
Nakład pracy studenta:
Ćwiczenia – 90 godz.
przygotowanie się do zajęć – 15 godz.
Przygotowanie do egzaminu – 15 godz.
Razem: 120 godzin
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student osiąga następujące efekty:
zna i rozumie:
- w zaawansowanym stopniu kompleksową naturę języka oraz złożoność i historyczną zmienność jego znaczeń (S1_W06);
potrafi:
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące języka rosyjskiego oraz translatoryki z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (S1_U01)
- planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole (S1_U10);
- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie (S1_U11);
jest gotów:
- do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (S1_K02).
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu i dopuszczenia do egzaminu końcowego:
- kontrola bieżącego przygotowania;
- zaliczenie testów kontrolnych i sprawdzianów tłumaczeniowych;
- zaliczenie projektów grupowych i indywidualnych.
Egzamin końcowy jest egzaminem pisemnym.
Kryteria oceny przedstawione są w formie progów procentowych (przeliczenie punktów):
99-100% - 5 !(ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)
93- 98 % - 5 (ocena bardzo dobra)
87-92% - 4+ (ocena dobra plus)
77-86% - 4 (ocena dobra)
70-76% - 3+ (ocena dostateczna plus)
60-69% - 3 (ocena dostateczna)
Na ocenę końcową składa się: średnia ocena z prac śródsemestralnych (30%) oraz z egzaminu końcowego (70%).
Student ma prawo do 3 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. Obecność studenta na zajęciach jest potwierdzona podpisem na liście. Przekroczenie dozwolonej ilości nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach skutkuje utratą możliwości przystąpienia do egzaminu w pierwszym terminie.
Student ma prawo przystąpić do egzaminu w sesji poprawkowej w takiej samej formie, jak w sesji podstawowej i pod warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Literatura
Kurs prowadzony na materiałach własnych lektora z wykorzystaniem następujących podręczników:
A. Pado, Start.ru cz.1 i 2, WSiP, Warszawa 2006.
A. Pado, Uspiech 2, WSiP, Warszawa 2003.
I. Wierieszczagina, Dawajtie pogoworim, WSiP, Warszawa 1998.
I. Kabyszewa, K.Kusal, Korepetycje domowe. Język rosyjski, Langenscheidt, Warszawa 2009.
I. Kabyszewa, K.Kusal, H. Orschel, E.Wedel, Gramatyka rosyjska z ćwiczeniami. Poziom postawowy i średnio zaawansowany, Langenscheidt, Berlin – Monachium – Warszawa – Wiedeń – Zurych, Nowy Jork 2004.
A. Gołubiewa, M. Kuratczyk, Twoje testy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
M. Wiatr-Kmieciak, S.Wujec, Wot i my cz.1 i 2, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: