Nauka języka ukraińskiego 3222-30NJU4C-NZ
Zajęcia prowadzone w języku ukraińskim i przewidują ćwiczenia leksykalne i gramatyczne. Treść nauczania jest podporządkowana założeniu otwarcia się na potrzeby poznawcze i komunikacyjne studentów. Celem zajęć jest rozwój następujących kompetencji językowych:
- słuchanie tekstów, nagrań, programów telewizyjnych, radiowych i wypowiedzi ustnych native speakerów języka ukraińskiego, jak również wykonywanie ćwiczeń ustnych (rozmowy na różne tematy - złożone wypowiedzi), a poprzez to ćwiczenie i doskonalenie wymowy;
- poznawanie słownictwa związanego z różnymi dziedzinami życia studenta i szerzej – człowieka w społeczeństwie, czytanie informacji na temat danego kraju: wiadomości z prasy, Internetu (ogłoszenia, reklama, informatory, listy, rozkład jazdy);
- rozwój umiejętności do samodzielnego tworzenia wypowiedzi w języku ukraińskim poprzez pisanie tekstów o różnym stopniu trudności,
np. wypracowań, rozprawek, oraz utrwalanie prawidłowej pisowni (ortografii) poprzez krótkie dyktanda;
- nacisk na rozwój sprawności mówienia – opisywanie wydarzeń bieżących i własnych doświadczeń, wyjaśnianie planów, zamiarów, przyczyn, poglądów i wyrażanie opinii, czynny udział w dyskusji, prezentacja materiału z różnych dziedzin życia społeczeństwa.
Ćwiczenia szczegółowo poświęcone są rozwojowi kompetencji komunikacyjnej – na każdych zajęciach przedstawiony zostaje temat, a student ma możliwość zapoznania się z zasobem leksykalnym dotyczącym tematu, konstrukcjami, pozwalającymi na swobodne omawianie tematu w sposób ogólny oraz szczegółowy, wyrażanie swojego stanowiska – argumenty za i przeciw, uzasadnianie swojej
opinii, poglądów.
W zajęciach wykorzystywane są fragmenty prasy, teksty literackie, foldery turystyczne, teksty dostępne w Internecie, filmy oraz nagrania programów radiowych i telewizyjnych. Teksty dydaktyczne dobierane są z myślą o osiągnięciu konkretnych efektów w nauczaniu języka, uzupełnione zadaniami i ćwiczeniami; słuchanie nagrań wraz z pytaniami sprawdzającymi zrozumienie tekstu i krótkimi ćwiczeniami gramatycznymi; wykorzystanie poznanych słów i zwrotów w samodzielnych wypowiedziach pisemnych i ustnych.
Na zajęciach są stosowane innowacyjne metody, techniki i środki dydaktyczne:
- wykorzystywanie materiałów audiowizualnych i multimedialnych - teledysków, filmów, nagrań muzycznych, programów radiowych, filmów
reklamowych, słuchanie współczesnych piosenek, kolęd i bajek; oglądanie filmów bez napisów;
- wykorzystywanie zasobów internetowych – lektura prasy codziennej, wyszukiwanie informacji,
- zapoznawanie studentów z kulturą i historią Ukrainy, opisywanie głównych miast i atrakcji turystycznych, oglądanie zdjęć;
- wykorzystywanie na zajęciach rekwizytów pochodzących z Ukrainy, niezbędne dla przybliżenia hipotetycznych sytuacji komunikacyjnych,
w jakich słuchacze mogą się znaleźć w kraju nauczanego języka.
Celem zajęć jest ponadto szkolenie umiejętności w zakresie słuchania, mówienia, czytania, pisania oraz przyswojenie i poszerzenie
kompetencji językowych studentów w zakresie:
1. ogólnego rozumienia tekstów pisanych i mówionych o zróżnicowanym poziomie trudności;
3. wyrażania treści poznawanych na zajęciach w formie tekstowej lub słuchowej, w poprawnej gramatycznie wypowiedzi ustnej i pisemnej
(złożonej);
4. wyrażania własnej opinii z użyciem zasobu leksykalnego i wiadomości uzyskanych podczas zajęć;
5. komunikowania się w typowych sytuacjach społecznych; rozumienia relacji w procesie komunikowania się ludzi; umiejętność
reagowania w sytuacjach życia;
6. prowadzenia rozmowy na tematy zaczerpnięte z życia codziennego oraz w sytuacjach codziennych, a także umiejętności przygotowywania wypowiedzi na trudniejsze tematy (czynny udział w dyskusji, debacie etc);
Znajomość reguł gramatyki przewiduje: umiejętność budowania poprawnych gramatycznie zdań; umiejętność poprawnego rozwiązywania
ćwiczeń gramatycznych i gramatyczno-leksykalnych;
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K1_W06 w zaawansowanym stopniu stan i kierunki rozwoju współczesnego języka ukraińskiego
K1_W09 język ukraiński w mowie i piśmie zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
K1_U01 wyszukiwać, krytycznie analizować i oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące języka ukraińskiego
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu i dopuszczenia do końcowego egzaminu:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału;
- terminowe wykonywanie prac domowych i pisanie testów kontrolnych w wyznaczonym czasie.
Kryteria oceny wypowiedzi pisemnej:
a/ poprawność językowa,
b/ zgodność wypowiedzi z tematem,
c/ kompozycja,
d/ objętość pracy,
Kryteria oceny wypowiedzi ustnej, na podstawie której wykładowca daje studentowi feedback:
a/ spójność i płynność wypowiedzi,
b/ poprawność językowa,
c/ zgodność wypowiedzi z tematem,
Na ocenę końcową składa się praca w trakcie semestru (30%) oraz wynik zaliczenia (70%).
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę, gdzie kryteria oceny przedstawione są w formie progów procentowych (punkty uzyskane z zaliczenia pisemnego)
60% – 68% - 3 (ocena dostateczna)
69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus)
78% - 85% - 4 (ocena dobra)
86% - 91% - 4+ (ocena dobra plus)
92% - 97% - 5 (ocena bardzo dobra)
98% -100% - 5 !(ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)
W razie uzyskania oceny niedostatecznej student ma prawo do powtórnego podejścia do zaliczenia w takiej samej formie pod warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu. Wykładowca może ustalić dodatkowe warunki zaliczenia za nieobecności.
Student ma prawo do 2 na każde 30 godzin nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia.
Forma zaliczenia zajęć, na których student był nieobecny jest wyznaczana przez wykładowcę.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu..
Literatura
1. Ukraina-Polszcza. Dialog kultur,
2. Juszczuk I. Ukrajinśka mowa, Kyjiw 1984.
3. Kononenko V.I., Kononanko I.V. Hramatyka konfrontatywna języka ukraińskiego i polskiego, Kyjiw 2006.
W cyklu 2025Z:
1. Ukraina-Polszcza. Dialog kultur, 2. Juszczuk I. Ukrajinśka mowa, Kyjiw 1984. 3. Kononenko V.I., Kononanko I.V. Hramatyka konfrontatywna języka ukraińskiego i polskiego, Kyjiw 2006. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: