Współczesne nurty artystyczne 3222-30NA3K-NW
Tematem zajęć będą najważniejsze nurty sztuki ukraińskiej od lat 80/90 do współczesności. Szczegółowo omówione zostaną najważniejsze osiągnięcia sztuki ukraińskiej, a także trudności, z którymi na przestrzeni dziesięcioleci się borykała.
Bloki tematyczne:
Przełom lat 80/90 – sztuka w czasach transformacji
- kontekst polityczny – rozpad ZSRR, niepodległa Ukraina, okres transformacji ustrojowej
- „artystyczny tygiel” –napływ nowych tendencji artystycznych, rozwój kultury masowej
- nowa organizacja życia artystycznego: pierwsze ośrodki sztuki współczesnej w Ukrainie, instytucja kuratora sztuki,
- główne nurty, tendencje i kierunki artystyczne (malarstwo niefiguratywne, fotografia społeczna, sztuka mediów, performance,
-ugrupowania artystyczne (krótka charakterystyka, najważniejsze ośrodki)
„Szalone lata 90-te” w sztuce ukraińskiej
– Szok i prowokacja: manifestacja wolności, rozliczanie się z dziedzictwem totalitaryzmu, poszukiwanie nowej definicji tożsamościowej.
- Działalność najważniejszych ugrupowań artystycznych lat 90-tych
a) „Żywopysnyj zapowydnyk” i powrót do tradycji Awangardy
b) brutalna rzeczywistość charkowskiej fotografii społecznej
c) gry z historią i prowokacje „Fondu Mazocha”
Postmodernizm i transawangarda w ukraińskiej sztuce
– postmodernizm po ukraińsku. Specyfika ukraińskiego postmodernizmu w literaturze i sztuce
- główne ośrodki artystyczne,
- tradycja odeskiego postmodernizmu
- transawangarda w malarstwie kijowskim
- twórczość Arsena Sawadowa
- „pop malarstwo” Wasylija Cagolowa
Ciało jako metafora polityczno-społeczna w ukraińskiej sztuce współczesnej
Cielesność w sztuce. Przegląd wybranych prac i projektów artystycznych pod kątem wykorzystania ciała jako metafory:
a) cykle fotograficzne Arsena Sawadowa
b) cykle fotograficzne Borysa Mychajłowa
c) wybrane pace Serhija Bratkowa
d) obrazy ciała w pracach Mykyty Kadana i Ołeksandra Wołodarskiego
Sztuka i rewolucja: artyści wobec Pomarańczowej Rewolucji , artyści wobec Majdanu i wojny na Wschodzie Ukrainy
-sztuka „w działaniu” – sztuka jako natychmiastowa reakcja na wydarzenia - grupa REP i Pomarańczowa Rewolucja
- artyści na Majdanie
- wykorzystanie symboliki narodowej w wybranych formach artystycznych
- „sztuka ulicy”, mural, plakat, graffiti
Nakład pracy studenta:
30 godzin w sali – 1 ECTS
30 godz. przygotowanie projektu i jego prezentacji - 1 ECTS
20 godzin przygotowanie do zajęć (lektura i prace domowe) oraz 10 godzin przygotowanie do zaliczenia – 1 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K1_W08 student zna i rozumie historię i kontekst kulturowy Ukrainy
K1_U11 student potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie
K1_U12 student potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole
K1_K01 student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu i dopuszczenia do końcowego zaliczenia jest:
systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału (sprawdzane w trakcie 2 śródsemestralnych testów kontrolnych) - ocena ciągła, kształtująca 50 %
przeprowadzenie i pisemne zaprezentowanie indywidualnego projektu badawczego 50 %
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym wedle następujących kryteriów przedstawionych w formie progów procentowych
60% – 68% - 3 (ocena dostateczna)
69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus)
78% - 86% - 4 (ocena dobra)
87% - 93% - 4+ (ocena dobra plus)
94% - 97 % - 5 (ocena bardzo dobra)
98% -100% - 5 ! (ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)
Kryteria oceny:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne
aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne
aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej
istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych
aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów
lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna
Student ma prawo do 3 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia.
Zajęcia podczas, których student był nieobecny może zaliczyć w trakcie dyżuru wykładowcy.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Literatura
Kluszczyński Ryszard, Awangarda. Rozważania teoretyczne, Łódź 1997.
Komar Żanna, Bohdanowa Julia, Secesja we Lwowie, Kraków 2014.
Książek Andrzej, Sztuka przeciw sztuce. Z teorii awangardy XX wieku, Warszawa 2000.
Leinwand Aleksandra, Sztuka w służbie utopii. O funkcjach politycznych i propagandowych sztuk plastycznych w Rosji Radziecikej lat 1917-1922, Warszawa 1998.
Szkołut Tadeusz Awangarda, neoawangarda, postawangarda, Lublin 1999.
Басанець Теняна, Лімінальні зони в образотворенні Одеси, [в:] Мистецька мапа України. Одеса, Київ 2009, с. 16-21.
Український модернізм 1910-1930, ред. Олександр Климчук, Київ, 2006,
Вишеславський Гліб, Нонконформізм: Андеґраунд та "неофіційне мистецтво" [в:] „Художня культура. Актуальні проблеми” 2006/3, Київ, c. 171-198.
Котова Oльга, Мистецький нонконформізм Одеси 1960-1980 [в:] „Сучасне мистецтво”, 2013/9, Київ, с. 55-60.
Павельчук Іванна, Витоки абстрактної творчості Карла Звіринського, в: „Сучасне мистецтво”, 2009/3, Київ, с. 366-370.
Петрова Ольга, Третє око. Мистецькі студії, Київ 2015.
Сидоренко Віктор, Візуальне мистецтво від авангардних зрушень до новітніх спрямувань: Розвиток візуального мистецтва України ХХ—ХХІ століт, Київ 2008.
Скляренко Галина, Нова хвиля і українське мистецтво кінця ХХ століття, [в:] „Сучасне мистецтво. Науковий збірник”, 6/2009, c. 188-196.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: