Literatura XIX w. w kontekście biografii wybitnych pisarzy 3222-30LUKB2C-NW
Na zajęciach omówione zostaną wybrane zagadnienia, istotne dla historii ukraińskiej literatury XIX wieku w kontekście biografii wybranych pisarzy. Literatura romantyzmu, realizmu i modernizmu omówiona zostanie przez pryzmat życia i działalności Tarasa Szewczenki, Pantelejmona Kuliszam, Iwana Franki i in.
Nakład pracy studenta
30 godzin w sali – 1 ECTS
45 godzin przygotowanie do zajęć – 1,5 ECTS
15 godzin przygotowanie do zaliczenia – 0,5 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu historię i konteksty literatury ukraińskiej K1_W07
Student potrafi wyszukiwać, krytycznie analizować i oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące literatury ukraińskiej K1_U03
Student potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole K1_U12
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści K1_K01
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu i dopuszczenia do końcowego zaliczenia jest:
• systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału - ocena ciągła, kształtująca 50 %
• przeprowadzenie i pisemne zaprezentowanie indywidualnego projektu badawczego 50 %
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym wedle następujących kryteriów przedstawionych w formie progów procentowych
60% – 68% - 3 (ocena dostateczna)
69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus)
78% - 86% - 4 (ocena dobra)
87% - 93% - 4+ (ocena dobra plus)
94% - 97 % - 5 (ocena bardzo dobra)
98% -100% - 5 ! (ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)
Kryteria oceny:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne
aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne
aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej
istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych
aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów
lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna)
Student ma prawo do 3 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia.
Zajęcia podczas, których student był nieobecny może zaliczyć w trakcie dyżuru wykładowcy.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Literatura
Шевченко Т., Повне зібрання творів : у 12 т, Kyiv 2001.
Куліш П., Щоденник [v:] Kyiv 1993.
Бондар Ю., Жанрова гетерогенність щоденникового тексту П. Куліша [v:] Вісн. Луган. нац. ун-ту ім. Т. Шевченка. Філол. Науки, 22 (2013), s. 76–82
Бондар Ю., Пантелеймон Куліш як майстер мемуарної прози [v:] Література в контексті культури, 24 (2014), c. 19–29
Рубчак Б., Живописаний Шевченко ("Журнал" як текст) [v:] Світи Тараса Шевченка : зб. ст. до 175-річчя з дня народження поета Нью-Йорк 1991, С. 65–90.
Jędrzejewicz J. Noce ukraińskie albo rodowód geniusza: opowieść o Szewczence, Warszawa 1972.
J. Hrycak, Prorok we własnym kraju. Iwan Franko i jego Ukraina,Warszawa 2011.
D. Czyżewskij, Istorija ukraińskoji literatury, Ternopil 1995.
Istorija ukrainśkoji literatury XIX st. u 3 kn. Za red. M. T. Jacenka, Kyiv 1993-95.
G. Grabowycz, Narysy do istorii ukraińskoji literatury, Kyiv 1998.
S. Kozak, Ukraińscy spiskowcy I mesjaniści. Bractwo Cyryla I Metodego, Warszawa 1990.
W. Mokry, “Ruska Trójca”. Karta z dziejów życia literackiegi Ukraińców w Galicji w pierwszej połowie XIX w., Kraków 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: