Literatura w kontekście społecznym 3222-30LKS3K-NW
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy dotyczącej literatury i jej funkcjonowania w szeroko pojętym kontekście społecznym.
Zajęcia będą poświęcone analizie wybranych tekstów, które pomogą zrozumieć możliwości i zagrożenia literatury najnowszej w kontekście przemian kulturowo-technologicznych, społeczno-politycznych, a także ukazać jej związki z rynkiem medialnym i ekonomicznym.
Analizie będą poddane różnorodne formy zmian zachodzące w literaturze najnowszej oraz sposobach jej funkcjonowania w społeczeństwie dokonujące się pod wpływem związków z nowymi mediami i technologiami.
Student zapozna się z nowymi zjawiskami m.in. takimi jak: deformacja realiów w tekstach literackich, zakłócenia, literacki glitch, estetyka szumu i błędu, związki intertekstualne, intermedialne, zniekształcenia i przekłamania, problem transkodowania literatury.
Nakład pracy studenta:
Zajęcia w sali - 30 godz. – 1 ECTS
przygotowanie do zajęć - 15 godz. – 0,5 ECTS
przygotowanie do zaliczenia -15 godz. – 0,5 ECTS
Razem - 60 godz. = 2 pt. ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
po ukończeniu przedmiotu absolwent zna i rozumie:
- w zaawansowanym stopniu związki badań filologicznych i ich powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi K1_W03
- potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem terminologii filologicznej K1_U08
- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści K1_K01
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu/ dopuszczenia do egzaminu jest obecność na zajęciach (zgodnie z Regulaminem Studiów na UW).
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Forma zaliczenia zajęć, na których student był nieobecny jest wyznaczana przez wykładowcę. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Zaliczenie przedmiotu: egzamin w formie pisemnego testu - 5 pytań zamkniętych i 5 pytań otwartych oraz jeden indywidualny projekt badawczy w trakcie semestru.
Kryteria oceny zaliczenia pisemnego przedstawione są w formie progów procentowych (punkty uzyskane z zaliczenia)
60% – 68% - 3 (ocena dostateczna)
69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus)
78% - 86% - 4 (ocena dobra)
87% - 95% - 4+ (ocena dobra plus)
96% - 98 % - 5 (ocena bardzo dobra)
99% -100% - 5 !(ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)
Kryteria zaliczenia końcowego:
Przy zaliczeniach stosuje się następujące kryteria:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna)
Literatura
P. Bourdieu Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego, przeł. A. Zawadzki, Universitas, Kraków 2001.
J. Lalewicz Socjologia komunikacji literackiej. Problemy rozpowszechniania i odbioru literatury, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław 1985.
S. Lash, C. Lury Globalny przemysł kulturowy. Medializacja rzeczy, przeł. J. Majmurek, R. Mitoraj, Wydawnictwo UJ, Kraków 2011.
M. Maryl Antropologia odbioru literatury – zagadnienia metodologiczne, „Teksty Drugie” 2009 nr 1/2, s. 236-¬239.
J. Moran Star Authors. Literary Celebrity in America, Pluto Press, London 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: