Kierunki rozwoju we współczesnej literaturze ukraińskiej 3222-30KRLU1K-N
Na zajęciach omawiane są najważniejsze tendencje rozwoju w literaturze ukraińskiej II połowy XX wieku. Zaczynając od okresu powojennego prześledzimy przełomowe etapy rozwoju niezależnej literatury ukraińskiej w dobie totalitaryzmu (pokolenie lat sześćdziesiątych, siedemdziesiątych) specyfikę procesu literackiego okresu transformacji ustrojowej i pierwszego dziesięciolecia ukraińskiej niepodległości. Omówimy specyfikę ukraińskiego postmodernizmu na podstawie wybranych utworów literackich Jurija Andruchowycza.
Nakład pracy studenta
30 godzin w sali – 1 ECTS
30 godzin przygotowanie do zajęć – 1 ECTS
30 godzin przygotowanie do egzaminu – 1 ECTS
Łącznie 3 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu studentka/student:
zna i rozumie medialny kontekst literatury ukraińskiej oraz współczesne formy funkcjonowania literatury (K1_W07)
potrafi wyszukiwać, krytycznie analizować i oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące literatury ukraińskiej (K1_U03)
potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi właściwymi dla literatury ukraińskiej (K1_U04)
sformułować i rozwiązać zadanie badawcze w zakresie ukraińskiego literaturoznawstwa (K1_U06)
jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści ( K1_K01)
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny.
Warunki zaliczenia przedmiotu i dopuszczenia do egzaminu:
- ocena ciągła, czyli aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału.
Przy zaliczeniach stosuje się następujące kryteria:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna)
Składniki oceny:
- ocena ciągła, kształtująca (bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność) – 50%
Na ocenę końcową składa się praca w trakcie semestru (30%) oraz wynik egzaminu (70%).
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym//zaliczeniem na ocenę, gdzie kryteria oceny przedstawione są w formie progów procentowych (punkty uzyskane z egzaminu ustnego i pisemnego).
60% – 68% - 3 (ocena dostateczna)
69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus)
78% - 85% - 4 (ocena dobra)
86% - 91% - 4+ (ocena dobra plus)
92% - 97% - 5 (ocena bardzo dobra)
98% -100% - 5 !(ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest również obecność na zajęciach (zgodnie z Regulaminem Studiów na UW)
Student ma prawo do 2 (na 30 godzin) nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca.
Forma zaliczenia zajęć, na których student był nieobecny jest wyznaczana przez wykładowcę.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu
Literatura
Krystyna Wilkoszewska, Wariacje na postmodernizm, Kraków 2000.
Mieczysław Dąbrowski, Postmodernizm: myśl i tekst, Kraków 2000.
Ryszard Nycz, Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, Kraków 2000.
Zygmunt Bauman, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000.
Margaret Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa 1978.
Postmodernizm. Antologia przekładów, red. Ryszard Nycz, Kraków 1996.
Postmodernizm a filozofia. Wybór tekstów, red. S. Czerniak, A. Szahaj, Warszawa 1996.
Rybo-wino-kur. Antologia literatury ukraińskiej ostatnich dwudziestu lat, Świat Literacki i Tyrsa, Warszawa 1994.
„Literatura na świecie” nr 5/1991; nr 10/1995/; nr 4/1999.
Ihor Kałyneć, Podsumowując milczenie, Świat Literacki i Tyrsa, Warszawa 1995.
Ігор Калинець, Пробуджена муза. Поезії, Видавництво Канадського Університету Українських Студій, Варшава 1991.
Wasyl Hołoborod’ko, Ikar na motylich skrzydłach, Świat Literacki i Tyrsa, Warszawa 1995.
Іван Дзюба, У дивосвіті рідної хати. Кілька слів про поета, який щойно починається, «Дніпро», квітень, № 4, 1965, сс. 146–152.
Władysław A. Serczyk, Historia Ukrainy, Ossolineum, Wrocław–Warszawa–Kraków 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: