Historia ukraińskiego języka literackiego z elementami gramatyki historycznej 3222-30HJ5K-N
Przedmiot wprowadza w problematykę dotyczącą historii języka ukraińskiego, jego pochodzenia i miejsca wśród innych języków słowiańskich oraz roli języka staro-cerkiewno-słowiańskiego w jego rozwoju. Studenci zapoznają się z periodyzacją dziejów ukraińskiego języka literackiego (doba Rusi Kijowskiej; doba postmongolska; język staroukraiński w XVII – XVIII w.; powstanie i rozwój nowego ukraińskiego języka literackiego, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania się piśmiennictwa w Galicji i na ziemiach Ukrainy wschodniej w kontekście odrodzenia narodowo-kulturalnego w XIX w.; kształtowanie się i kodyfikacja języka ukraińskiego w XX w.). Studenci wprowadzani są również w najważniejsze zagadnienia związane z pochodzeniem i rozwojem systemu fonetycznego języka ukraińskiego.
Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się – 90 godz. (3 ECTS)
godziny zorganizowane – 2 godz. tygodniowo x 1 semestr = 30 godz.
praca samodzielna studenta: bieżące przygotowanie do zajęć – około 30 godz.; przygotowanie do egzaminu – około 30 godz.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
1.wiedza
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu
- terminologię i metodologię badań językoznawczych K1_W01
- związki badań filologicznych i ich powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi K1_W03
- kompleksową naturę języka i jego historyczną zmienność K1_W04;
2. umiejętności
potrafi
- samodzielnie zdobywać wiedzę dotyczącą historii języka ukraińskiego: wyszukiwać, krytycznie analizować i oceniać, selekcjonować i użytkować stosowne informacje K1_U01
- sformułować i rozwiązać zadanie badawcze w zakresie ukraińskiego językoznawstwa diachronicznego K1_U05;
3. kompetencje społeczne
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści K1_K01.
Kryteria oceniania
Warunki dopuszczenia do końcowego egzaminu pisemnego:
- obecność na zajęciach
- bieżące przygotowanie do zajęć (wypowiedzi dotyczących wybranych zagadnień z historii j. ukraińskiego; ćwiczeń gramatycznych).
Kryteria oceny końcowego egzaminu, którym jest test w formie zadań otwartych, sprawdzający nabyte wiadomości, przedstawione są w formie progów procentowych:
99% -100% - 5! (ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)
96% - 98 % - 5 (ocena bardzo dobra)
87% - 95% - 4+ (ocena dobra plus)
78% - 86% - 4 (ocena dobra)
69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus)
60% – 68% - 3 (ocena dostateczna)
Przy ocenie egzaminu pisemnego stosuje się następujące kryteria:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna)
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. Sposób odrabiania pozostałych nieusprawiedliwionych nieobecności wyznacza prowadzący.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Zasady przystąpienia do egzaminu poprawkowego:
Student ma prawo do przystąpienia do egzaminu w sesji poprawkowej w takiej samej formie, jak w sesji podstawowej i pod warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu.
Literatura
Literatura obowiązkowa
AN URSR, Istorija ukrajins’koji mowy. Fonetyka. Morfołohija. Kyjiw 1978-1983.
W. M. Rusaniwś’kyj, Istorija ukrajins’koji literaturnoji mowy, Kyjiw 2001.
J. Szewelow, Wnesok Hałyczyny u formuwannja ukrajins’koji literaturnoji mowy, Lwiw 1996.
Literatura uzupełniająca
I. Huk, Z problematyki kształtowania się języka ukraińskiego w 1 pol. XIX w. W Galicji: wojna o alfabet, „Warszawskie Zeszyty Ukrainoznawcze”, t. 11-12, Warszawa 2001, s. 404-414.
I. Huk, Iwan Mohylnicki o języku ukraińskim, "Warszawskie Zeszyty Ukrainoznawcze", t. 15-16, Warszawa 2003, s. 459-464.
Ł. I. Kołomijec’, A. W. Majboroda, Istoryczna hramatyka ukrajins’koji mowy. Zbirnyk wpraw, Kyjiw 1988.
H. M. Najenko, Kurs łekcij z istoriji ukrajins’koji mowy, Kyjiw 2002.
J. Szewelow, Istoryczna fonołohija ukrajins’koji mowy, Charkiw 2002.
Słowniki
I. I. Sriezniewskij, Słowar’ driewnierusskogo jazyka, t. І-ІІІ, Моskwa 1989.
Słownyk staroukrajinśkoji mowy ХІУ-ХУ st., t. 1-2, Кyjiw 1977-1978.
Słownyk ukrajinśkoji mowy ХУІ-ХУІІ st., t. 1-17, Lwiw 1994-2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: