Historia ukraińskiego języka literackiego z elementami gramatyki historycznej 3222-30HJ5K-N
Przedmiot wprowadza w problematykę dotyczącą historii języka ukraińskiego, jego pochodzenia i miejsca wśród innych języków słowiańskich. Studenci zapoznają się z periodyzacją dziejów ukraińskiego języka literackiego (doba Rusi Kijowskiej; doba postmongolska; język staroukraiński w XVII – XVIII w.; powstanie i rozwój nowego ukraińskiego języka literackiego, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania się piśmiennictwa w Galicji i na ziemiach Ukrainy wschodniej w kontekście odrodzenia narodowo-kulturalnego w XIX w.; kształtowanie się i kodyfikacja języka ukraińskiego w XX w.). Studenci wprowadzani są również w najważniejsze zagadnienia związane z pochodzeniem i rozwojem systemu fonetycznego języka ukraińskiego. Przedmiot przygotowuje studentów do badań diachronicznych z zakresu językoznawstwa ukraińskiego.
Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się – 90 godz. (3 ECTS)
godziny zorganizowane – 2 godz. tygodniowo x 1 semestr = 30 godz.
praca samodzielna studenta: bieżące przygotowanie do zajęć – około 30 godz.; przygotowanie do egzaminu – około 30 godz.
|
W cyklu 2024Z:
Przedmiot wprowadza w problematykę dotyczącą historii języka ukraińskiego, jego pochodzenia i miejsca wśród innych języków słowiańskich oraz roli języka staro-cerkiewno-słowiańskiego w jego rozwoju. Studenci zapoznają się z periodyzacją dziejów ukraińskiego języka literackiego (doba Rusi Kijowskiej; doba postmongolska; język staroukraiński w XVII – XVIII w.; powstanie i rozwój nowego ukraińskiego języka literackiego, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania się piśmiennictwa w Galicji i na ziemiach Ukrainy wschodniej w kontekście odrodzenia narodowo-kulturalnego w XIX w.; kształtowanie się i kodyfikacja języka ukraińskiego w XX w.). Studenci wprowadzani są również w najważniejsze zagadnienia związane z pochodzeniem i rozwojem systemu fonetycznego języka ukraińskiego. Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się – 90 godz. (3 ECTS) |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu
- badania z zakresu ukraińskiego językoznawstwa diachronicznego oraz terminologię K1_W01
- związki badań językoznawczych i ich powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi K1_W03
- historię języka ukraińskiego i jego cechy K1_W04;
potrafi
- wyszukiwać, krytycznie analizować, selekcjonować i użytkować ukraiński materiał językowy oraz prace naukowe
K1_U01
- formułować i rozwiązywać zadania badawcze w zakresie językoznawstwa ukraińskiego i porównawczego K1_U05
- komunikować się z otoczeniem z użyciem terminologii filologicznej K1_U08;
jest gotów / gotowa
- do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści K1_K01.
Kryteria oceniania
Warunki dopuszczenia do końcowego egzaminu pisemnego:
- obecność na zajęciach
- bieżące przygotowanie do zajęć, w tym przygotowanie indywidualne bądź zespołowe prezentacji dotyczących wybranych zagadnień historii j. ukraińskiego; wykonywanie ćwiczeń gramatycznych.
Kryteria oceny końcowego egzaminu, którym jest test w formie zadań otwartych, sprawdzający nabyte wiadomości, przedstawione są w formie progów procentowych:
99% -100% - 5! (ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)
96% - 98 % - 5 (ocena bardzo dobra)
87% - 95% - 4+ (ocena dobra plus)
78% - 86% - 4 (ocena dobra)
69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus)
60% – 68% - 3 (ocena dostateczna)
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. Sposób odrabiania pozostałych nieusprawiedliwionych nieobecności wyznacza prowadzący.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Zasady przystąpienia do egzaminu poprawkowego:
Student ma prawo do przystąpienia do egzaminu w sesji poprawkowej w takiej samej formie, jak w sesji podstawowej i pod warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu.
Literatura
Literatura rekomendowana
Iсторія української мови. Фонетика. Морфологія, Kиів 1978-1983.
В. Русанівський, Історія української літературної мови, Київ 2001.
Ю. Шевельов, Внесок Галичини у формування української літературної мови, Львів 1996.
I. Huk, Z problematyki kształtowania się języka ukraińskiego w 1 pol. XIX w. W Galicji: wojna o alfabet, „Warszawskie Zeszyty Ukrainoznawcze”, t. 11-12, Warszawa 2001, s. 404-414.
I. Huk, Iwan Mohylnicki o języku ukraińskim, "Warszawskie Zeszyty Ukrainoznawcze", t. 15-16, Warszawa 2003, s. 459-464.
Л. Коломієць, А. Майборода, Історична граматика української мови: збірник вправ , Киів 1988.
Г. Наєнко, Курс лекцій з історії української мови, Киів 2002.
Ю. Шевельов, Історична фонологія української мови, Харків 2002.
Słowniki
I. Срезневский, Словарь древнерусского язика, т. І-ІІІ, Москва 1989.
Словник староукраїнської мови ХІУ-ХУ ст., т. 1-2, Київ 1977-1978.
Словник української мови ХУІ-ХУІІ ст., т. 1-18, Львів 1994-2022.
Ю. Тимченко, Матеріали до словника писемної та книжної української мови ХV–ХVІІІ ст., підготували В. Німчук та Г. Лиса, кн. 1–2, Київ – Нью-Йорк 2002–2003
Грінченко Б., Словарь української мови, т. І–ІV, Київ 1907–1909.
|
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca Słowniki |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: