Wybrane zagadnienia z gramatyki historycznej języka ukraińskiego 3222-30GHJ5K-NW
Zapoznanie z najważniejszymi cechami fonetycznymi i morfologicznymi dawnego języka ukraińskiego w zabytkach piśmiennictwa z poszczególnych epok - analiza językowa wybranych tekstów historycznych.
Wprowadzenie w tematykę genezy i rozwoju języka ukraińskiego, z uwzględnieniem kontekstu historycznego i wpływu czynników pozajęzykowych.
Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się – 90 godz. (3 ECTS)
godziny zorganizowane – 2 godz. tygodniowo x 1 semestr = 30 godz.
praca samodzielna studenta: bieżące przygotowanie do zajęć – około 30 godz.;
przygotowanie do egzaminu – około 30 godz.
W cyklu 2023Z:
|
W cyklu 2024Z:
Zapoznanie z najważniejszymi cechami fonetycznymi i morfologicznymi dawnego języka ukraińskiego w zabytkach piśmiennictwa z poszczególnych epok - analiza językowa wybranych tekstów historycznych. Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się – 90 godz. (3 ECTS) |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
1.wiedza
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu
- terminologię i metodologię badań językoznawczych K1_W01
- związki badań filologicznych i ich powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi, takimi jak historia, historia kultury i religii K1_W03
- kompleksową naturę języka i jego historyczną zmienność K1_W04;
2. umiejętności
potrafi
- samodzielnie zdobywać wiedzę dotyczącą gramatyki historycznej i historii języka ukraińskiego: wyszukiwać, krytycznie analizować i oceniać, selekcjonować i użytkować stosowne informacje K1_U01
- sformułować i rozwiązać zadanie badawcze w zakresie ukraińskiego językoznawstwa diachronicznego K1_U05
- komunikować się z otoczeniem z użyciem terminologii filologicznej właściwej dla językoznawstwa diachronicznego K1_U08;
3. kompetencje społeczne
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści K1_K01.
Kryteria oceniania
Warunki dopuszczenia do końcowego egzaminu pisemnego:
- obecność na zajęciach
- bieżące przygotowanie do zajęć.
Kryteria oceny końcowego egzaminu, którym jest test w formie zadań otwartych, sprawdzający nabyte wiadomości, przedstawione są w formie progów procentowych:
99% -100% - 5! (ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)
96% - 98 % - 5 (ocena bardzo dobra)
87% - 95% - 4+ (ocena dobra plus)
78% - 86% - 4 (ocena dobra)
69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus)
60% – 68% - 3 (ocena dostateczna)
Przy ocenie egzaminu pisemnego stosuje się następujące kryteria:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna)
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. Sposób odrabiania pozostałych nieusprawiedliwionych nieobecności wyznacza prowadzący.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Zasady przystąpienia do egzaminu poprawkowego:
Student ma prawo do przystąpienia do egzaminu w sesji poprawkowej w takiej samej formie, jak w sesji podstawowej i pod warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu.
Literatura
Literatura obowiązkowa
AN URSR, Istorija ukrajins’koji mowy. Fonetyka. Morfołohija. Kyjiw 1978-1983.
Ł. I. Kołomijec’, A. W. Majboroda, Istoryczna hramatyka ukrajins’koji mowy. Zbirnyk wpraw, Kyjiw 1988.
W. M. Rusaniwś’kyj, Istorija ukrajins’koji literaturnoji mowy, Kyjiw 2001.
Literatura uzupełniająca
I. Ohijenko, Istorija ukrajins’koji literaturnoji mowy, Kyjiw 1995.
J. Szewelow, Istoryczna fonołohija ukrajins’koji mowy, Charkiw 2002.
Słowniki
I. I. Sriezniewskij, Słowar’ driewnierusskogo jazyka, t. І-ІІІ, Моskwa 1989.
Słownyk staroukrajinśkoji mowy ХІУ-ХУ st., t. 1-2, Кyjiw 1977-1978.
Słownyk ukrajinśkoji mowy ХУІ-ХУІІ st., t. 1-17, Lwiw 1994-2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: