Dzienniki w perspektywie porównawczej X-XVIII w. 3222-30DPP2K-NW
Zajęcia dotyczą zagadnień dokumentów osobistych (dzienników, wspomnień, memuarów, listów) od czasów „Powieści minionych lat”, „Pouczenija dzieciom” Włodzimierza Monomacha, „Ihumena Daniela z ziemi ruskiej pielgrzymka do Ziemi świętej” etc - do licznych dużych i małych dzienników epoki baroku, w mym tak zwanych kozackich latopisów Hrabianki, Samowydcia, Wełyczki. Analizie zostaje także poddana literatura renesansu oraz utwory epoki baroku ze wskazaniem na ich tematyczną i gatunkową różnorodność. Wykłady kursowe poświęcone piśmiennictwu staroukraińskiemu mają na celu przedstawienie ciągłości procesu rozwoju tego piśmiennictwa, poczynając od chrystianizacji Rusi i wpływów cywilizacyjno- religijnych i kulturowych grecko- bizantyjskich, poprzez "złoty okres" rozwoju literatury i kultury Rusi Kijowskiej, kontynuację w ograniczonym zakresie w Księstwie Halicko-Wołyńskim do przemian wywołanych wpływami renesansu i polemiką unijną, wreszcie piśmiennictwa epoki baroku, którą wieńczy twórczość Hryhorija Skoworody, w tym jego biografia napisana przez jego ucznia.
Nakład pracy studenta:
godziny w sali – 45 godz.
przygotowanie do zajęć i egzaminu – 45 godz.
łącznie: 90 godz. (3 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
S2_W02 w zaawansowanym stopniu terminologię i metodologię badań ukrainistycznych w dziedzinie literatury od czasów najdawniejszych do współczesności. K1_W02
S2_W03 w zaawansowanym stopniu związki badań literaturoznawczych i ich powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi. K1_W03
S2_W07 w zaawansowanym stopniu historię literatury ukraińskiej od czasów najdawniejszych
do współczesności. K1_W07
Umiejętności: absolwent potrafi
S2_U02 posługiwać się ujęciami teoretycznymi właściwymi dla literaturoznawstwa ukraińskiego. K1_U02
S2_U03 wyszukiwać, krytycznie analizować i oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące literatury ukraińskiej od czasów najdawniejszych do współczesności. K1_U03
S2_U04 posługiwać się ujęciami teoretycznymi właściwymi dla literaturoznawstwa ukraińskiego. K1_U04
S2_U06 sformułować i rozwiązać zadanie badawcze w zakresie literaturoznawstwa ukraińskiego. K1_U06
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu i dopuszczenia do egzaminu pisemnego:
- obecność
- systematyczne przygotowanie zadanego materiału do zajęć
- złożenie pracy semestralnej
Składniki oceny:
- projekt – 50%
- egzamin pisemny – 50%
Wymogi pracy semestralnej:
1. Autor powinien sformułować problem badawczy, czyli postawić tezę, którą będzie się starał zweryfikować (udowodnić lub obalić) w pracy.
2. Przed przystąpieniem do napisania pracy jej plan oraz spis literatury należy skonsultować z prowadzącym zajęcia.
3. Praca powinien mieć objętość 5-8 stron standardowego tekstu, tj. objętość nie powinna być mniejsza niż 10000 znaków ze spacjami i większa niż 15000 znaków ze spacjami (wliczając przypisy). Praca powinna zawierać spis wykorzystanej bibliografii (objętość spisu wykorzystanej bibliografii nie wlicza się jednak w wyżej określoną objętość eseju).
4. Struktura pracy powinna obejmować: wstęp, rozwinięcie, zakończenie, bibliografię. Wstęp powinien zawierać: tezę (sformułowanie problemu badawczego), cele pracy, uzasadnienie wyboru tematu, opis literatury podmiotu i przedmiotu. Rozwinięcie właściwą analizę tekstów. Zakończenie powinno zawierać wnioski wynikające z badań.
5. Każda strona pracy musi być opatrzona przypisami bibliograficznymi, źródłowymi lub odsyłającymi.
6. Tekst pracy powinien być zredagowany, zgodnie z następującymi zasadami: -czcionka: Times New Roman Normal, rozmiar 12,-zwroty obcojęzyczne pisane kursywą, -interlinia: 1,5 wiersza, -marginesy standardowe (górne, dolne, lewe i prawe: 2,5 cm), -tytuł artykułu: czcionka Times New Roman Normal, rozmiar 14, pogrubiona.
7. Przypisy powinny zostać umieszczone w tekście jako przypisy dolne, czcionka Times New Roman Normal, rozmiar 10, interlinia: 1 wiersz. Przypis jest traktowany jak zdanie, dlatego powinien zaczynać się wielką literą, a kończyć kropką. W ekście numer przypisu umieszcza się bez spacji po wyrazie, przed przecinkiem. Na końcu zdania numer przypisu umieszcza się przed kropką, kończącą zdanie. Zapis przypisów i bibliografii zgodnie z normą SUV.
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca.
Forma zaliczenia zajęć, na których student był nieobecny jest wyznaczana przez wykładowcę.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Egzamin jest w formie pisemnego testu (5 pytań zamkniętych i 5 pytań otwartych ze znajomości lektur). Kryteria oceny przedstawione są w formie progów procentowych:
60% – 68% - 3 (ocena dostateczna)
69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus)
78% - 86% - 4 (ocena dobra)
87% - 95% - 4+ (ocena dobra plus)
96% - 98 % - 5 (ocena bardzo dobra)
99% -100% - 5 !(ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)
Student ma prawo do przystąpienia do egzaminu w sesji poprawkowej w takiej samej formie, jak w sesji podstawowej i pod warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu.
Literatura
Edward Kasperski, Komparatystyka a polsko-ukraińskie stosunki literackie. Problemy metodologiczne; Komparatystyka kresów. Metoda regionalistyczno-geograficzna a kryteria kresowości [w:] E.Kasperski, Metody i metodologia (metodologia ogólna, nauki gumanistyczne, wiedza o literaturze). Podręcznik akademicki. Red. Żaneta Nalewajk, Zakład Graficzny UW, Warszawa 2017, s. 245-258; s.259-273.
Istorija ukrajinskoji literatury w 12 t., Tom 1. Red. W.Sułymy, M.Sułymy, Wydawnyctwo „Naukowa dumka”, Kyjiw 2014.
Istorija ukrajinskoji literatury w 12 t., Tom 2. Red. W.Sułymy, M.Sułymy, Wydawnyctwo „Naukowa dumka”, Kyjiw 2015.
Komparatystyka dla humanistów. Red. Mieczysław Dąbrowski. Podręcznik akademicki. Warszawa 2011
Edward Kasperski, Metody i metodologia (metodologia ogólna, nauki humanistyczne, wiedza o literaturze). Podręcznik akademicki. Red.naukowa Żaneta Nalewajk, Warszawa 2017, 460 ss.
Хрестоматія давньої української літератури. Упор. О.Білецький, Київ 1967.
Давня українська література. Хрестоматія. Упор. М.Сулима. Київ 1991
Chrestomatia staropolska. Oprac. W.Wydra, W.R.Rzepka, Wrocław 1995 lub wydania następne
B. Łepki, Zarys literatury ukraińskiej, Kraków 1930.
M. Jakóbiec, Literatura ukraińska [w:] Dzieje literatur europejskich, pod red. W. Floryana, t.III, cz. I, Warszawa 1989.
D. Czyżewskij, Istoria ukrainśkoji literatury, Termopil’ 1995.
Wozniak M., Istorija ukrajinśkoji literatury, Lviv 1920- 1924, t. I-III.
Wozniak M., Istorija ukrajinśkoji literatury, knyha druha, Lviv 1994.
Teologia i kultura duchowa Starej Rusi, red. W. Hryniewicz, J.S. Gajek, KUL, Lublin 1993.
Teologia i kultura duchowa Starej Rusi, red. W. Hryniewicz, J.S. Gajek, KUL, Lublin 1993.
F.Sielicki, Najdawniejsze polsko-ukraińskie stosunki kulturalne w świetle „Latopisu Kijowskiego” i „Kroniki Kadłubka” [w:]Z dziejów stosunków literackich polsko-ukraińskich, pod red.S.Kozaka i M.Jakóbca,Wrocław 1974, s.37-70.
R.Łuzny, Dawne piśmiennictwo ukraińskie a polskie tradycje literackie [w:]Z dziejów stosunków literackich polsko-ukraińskich, pod red.S.Kozaka i M.Jakóbca,Wrocław 1974, s.7-36.
Remarkable diaries. The world’s greatest diaries, journals, notebooks, and letters. Foreword Professor Kate Williams. Contributors R.G.Grant, Andrew Humphereys, Esther Ripley, and Iain Zachek, First American Edition, New York 2020, 256 pp.
R. Radyszewśkyj, Roksolański Parnas. Polskojęzyczna poezja ukraińska od końca XVI do początku XVIII w.,cz. I. i II, Kraków 1996.
D.Lichaczow, Poetyka literatury staroruskiej, przeł. A.Prus – Bogusławski, Warszawa 1981.
W. Mokry, Od Iłariona do Skoworody. Antologia poezji ukraińskiej XI- XVIII w.,Kraków 1996.
Київський Атеней. Мистецький Київ XVII- XVIII століть. Проза, поезія, архітектура, малярство, графіка, Видавництво «Родовід», Київ 2015, 672 сс.
С.Плохій, Козацький міф. Історія та націєтворення в епоху імперій. Переклад з англійської М.Климчука, Видавництво «Лаурус», Київ 2013, 440 сс.
В.Соболь, До джерел – І. (Історія давньої української літератури ІХ-XVIII ст.) Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego z języka ukraińskiego dla klasy 1 liceum ogólnokształcącego. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Wydanie drugie, pogłębione, Warszawa, 2008. - 366 ss.
В.Соболь. Українське бароко. Тексти і контексти, Варшава 2015.
Р.Радишевський, Українсько-польське пограниччя: сарматизм, бароко, діалог культур (Київські полоністичні студії), Київ 2009, 299 сс.
Słowniki
Literaturoznawczyj słownyk-dowidnyk, Kyjiw 1997.
Słownik rodzajów gatunków literackich. Pod red. Grzegorza Gazdy i Słomini Tyneckiej-Makowskiej, Universitas, Kraków 2006.
Słownik terminów literackich. Pod red. Jana Sławińskiego, Wrocław-Warszawa- Kraków 1976.
Лексикон загального та порівняльного літературознавства, Чернівці 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: