Współczesna poezja białoruska i ukraińska: pogląd postkolonialny 3221-S2-FBA-WPBU21
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów ze współczesnymi tendencjami w poezji białoruskiej i ukraińskiej, jej podstawowymi kierunkami rozwoju, a także z dziełami wpływowych autorów i autorek drugiej połowy XX wieku i początku XXI w. z punktu widzenia postkolonialnego (w okresie po ZSRR). Przedstawiona zostanie charakterystyka sytuacji literackiej na Białorusi i Ukrainie.
Po wprowadzeniu do teorii postkolonialnej w literaturze, praca na zajęciach będzie oparta na lekturze przykładowych utworów poetów ukraińskich i białoruskich (w tłumaczeniu na język polski, zawartych w antologiach umieszczonych w spisie bibliografii lub w materiałach przekazywanych studentom). Studenci będą zachęcani do analizy wierszy z wykorzystaniem posiadanej wiedzy teoretycznej, wyjaśnień kontekstu białoruskiego i ukraińskiego oraz podejścia porównawczego, uwzględniającego nie tylko literaturę białoruską i ukraińską, ale także literaturę polską i wiedzę poszczególnych studentów o innych literaturach.
Kurs zakończy się egzaminem ustnym, do którego studenci będą mieć kilka minut na przygotowanie się. Będzie zawierać dwa pytania teoretyczne oraz analizę wiersza.
Punktacja ECTS:
-Udział w wykładzie i ćwiczeniach - 1 ECTS (30 godzin)
-Przygotowywania się do zajęć - 1.5 ECTS (45 godzin)
-Przygotowywania się do egzaminu - 1.5 ECTS (45 godzin)
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań literaturoznawczych (K2_W02)
- w pogłębionym stopniu terminologię literaturoznawczą, także z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej (K2_W04)
- w pogłębionym stopniu właściwe różnym szkołom badawczym zasady interpretacji wytworów kultury (K2_W07)
- w pogłębionym stopniu główne kierunki rozwoju badań literaturoznawczych i najważniejsze współczesne nurty (K2_W09)
-pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej, w tym w szczególności prawa autorskiego (K2_W12)
Student potrafi:
- formułować i analizować problemy badawcze z zakresu literaturoznawstwa, dobierać innowacyjne metody i narzędzia badawcze oraz opracowywać i prezentować wyniki, także w nieprzewidywalnych warunkach (K2_U04)
- formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa (K2_U06)
- posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa w czasie prowadzonych debat i dyskusji ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców (K2_U08)
- rozpoznać różne rodzaje wytworów literatury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację w szerokim kontekście z wykorzystaniem innowacyjnych metod (K2_U09)
- porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych w wybranym języku obcym (K2_U12)
- posługiwać się językiem obcym na poziomie wskazanym w opisie przedmiotu, także w ramach komunikacji specjalistycznej (K2_U15)
- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie oraz ukierunkować innych w tym zakresie (K2_U17)
Student jest gotów do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (K2_K01)
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów (K2_K02)
- inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i środowiska lokalnego, działając w sposób przedsiębiorczy(K2_K05)
Kryteria oceniania
Podczas egzaminu brana jest pod uwagę odpowiedź na trzy pytania dotyczącego zakresu materiału omawianego na zajęciach. W czasie zaliczenia zadawane są pytania obejmujące zagadnienia prezentowane w trakcie wykładu oraz ćwiczeń.
I. Liczba pytań: 3.
II. Punktacja pytań: od 3 do 0.
III. Przelicznik punktów na oceny:
4,5-5 pkt. – dst (3,0)
5,5-6 pkt. – dst+ (3,5)
6,5-7 pkt. – db (4,0)
7,5-8 pkt. – db+ (4,5)
8,5-9 pkt. – bdb (5,0)
9+ pkt. – bdb! (5!)
Pkt. 3
Student: charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki z wykorzystaniem różnych wyznaczników (filozoficznego, światopoglądowego, poetologicznego itp.), przywołuje nazwiska przedstawicieli (również drugoplanowych) wykazuje szczegółową znajomość treści lektur, przeprowadza całościową analizę (odwołując się do gatunku, struktury i treści), podaje różne stanowiska badawcze, umieszcza twórczość pisarza i dzieło w procesie historycznoliterackim. Wypowiedź ma charakter spontaniczny, całościowy, przemyślany, student szeroko posługuje się terminologią specjalistyczną.
Pkt. 2
Student: charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki, wykazuje znajomość treści lektur, przeprowadza analizę (odwołując się do gatunku, struktury i treści), umieszcza twórczość pisarza i dzieło w kontekście epoki. Wypowiedź ma charakter płynny, student posługuje się terminologią specjalistyczną.
Pkt. 1
Student: w ograniczonym zakresie, po zadaniu pytań dodatkowych charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki, wykazuje podstawową znajomość treści lektur, przeprowadza analizę na poziomie podstawowym (odwołując się jedynie do treści), wymienia jedynie niektórych przedstawicieli kierunku i ich dzieła, wskazuje jedynie konstytutywne cechy epoki, okresu lub kierunku literackiego. Wypowiedź jest urywana; składa się z informacji niepowiązanych ze sobą, student wymaga naprowadzania przez egzaminatora.
Wymogi na ocenę 5!
- 3 pkt. za każde pytanie,
- spełnienie wymogów za 3 pkt. oraz dodatkowo: wiedza i umiejętności spoza programu nauczania, znajomość lektur spoza listy lektur, odwołania do literatury światowej.
Egzamin z przedmiotu: Współczesna poezja białoruska i ukraińska: pogląd postkolonialny
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest:
Znajomość treści tekstów umieszczonych na liście lektur (30%)
Samodzielne przygotowanie i przedstawienie projektu utworu autora umieszczonego w spisie lektur (20%) Zaliczenie ustne (30%)
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie i obecność na zajęciach (20%) Student uzyskuje zaliczenie pod warunkiem spełnienia wszystkich wymagań.
Literatura
-Ashcroft, Bill, Gareth Griffiths, and Helen Tiffin. The empire writes back: Theory and practice in post-colonial literatures. Routledge, 2003.
-Nayar, Pramod K. Postcolonial Literature: an introduction. Pearson Education India, 2008.
-Sartre, Jean-Paul. Colonialism and neocolonialism. Psychology Press, 2001.
-Young, Robert JC. Postcolonialism: An historical introduction. John Wiley & Sons, 2016.
--
-Sobol, Eugeniusz (red.), Ukraińska Nadzieja. Antologia poezji, Forma, 2017.
-Walczak, Emilia (red.), Wschód wolności Antologia współczesnej literatury białoruskiej, Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy, 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: