Poetry as a form of political and social protest in 20th and 21st century Europe 3221-S2-FBA-WM21
Wykład ma za zadanie zaznajomienie studentów z rolą literatury, a dokładniej poezji jako instrumentu politycznego i społecznego
protestu oraz niektórych z najważniejszych przykładów poezji protestu we współczesnej historii Europy, takich jak poezja polityczna epoki
fin-de-siècle, poezja wojenna (odnosząca się do obu wojen światowych), poezja antyradziecka, hiszpańska poezja antyfrankistowska,
francuska piosenka autorska drugiej połowy XX wieku, polska poezja lat 80, białoruska poezja protestu 2020 roku, poezja feministyczna,
poezja postkolonialna i mniejszościowa.
Tematy te połączy ogólna idea poety pełniącego podwójną rolę obserwatora/kronikarza i uczestnika procesów historycznych, politycznych i
społecznych w kontekście narodowym i międzynarodowym (europejskim albo światowym). Mogą one więc być poszerzane lub dodawane
zgodnie z zainteresowaniami naukowymi grupy studentów, ich językami komunikacji lub innymi okolicznościami.
Na zajęciach będą czytane, analizowane i omawiane różne artykuły i utwory literackie, większość z nich oryginalnie napisana w języku
angielskim lub przetłumaczona na język angielski, z możliwością przeczytania niektórych w języku polskim lub innych językach znanych
przez studentów (którzy będą również zachęcani do przedstawienia poezji o treść polityczną lub społeczną z ich krajów pochodzenia przed
grupą). Konwersatorium będzie prowadzone w formie dialogu, miłe widziane będą debaty i dyskusje w celu pełniejszego zrozumienia roli
poezji w kontekście nieustannie zmieniającego się społeczeństwa.
Nakład pracy studenta:
30 godzin - 1 pkt ECTS udział w wykładzie
30 godzin - 1 pkt ECTS przygotowanie do egzaminu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną
badań literaturoznawczych (K2_W02)
- w pogłębionym stopniu terminologię literaturoznawczą, także z
zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej (K2_W04)
- w pogłębionym stopniu właściwe różnym szkołom badawczym zasady interpretacji wytworów kultury (K2_W07)
- w pogłębionym stopniu główne kierunki rozwoju badań literaturoznawczych
i najważniejsze współczesne nurty (K2_W09)
-pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej, w tym w szczególności prawa autorskiego (K2_W12)
Student potrafi:
- formułować i analizować problemy badawcze z zakresu literaturoznawstwa, dobierać innowacyjne metody i narzędzia badawcze
oraz opracowywać i prezentować wyniki, także w nieprzewidywalnych warunkach (K2_U04)
- formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa (K2_U06)
- posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa w czasie
prowadzonych debat i dyskusji ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców (K2_U08)
- rozpoznać różne rodzaje wytworów literatury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację w szerokim kontekście
z wykorzystaniem innowacyjnych metod (K2_U09)
- porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych w wybranym języku obcym (K2_U12)
- posługiwać się językiem obcym na poziomie wskazanym w opisie przedmiotu, także w ramach komunikacji specjalistycznej (K2_U15)
- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe
życie oraz ukierunkować innych w tym zakresie (K2_U17)
Student jest gotów do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (K2_K01)
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów
poznawczych i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów (K2_K02)
- inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i środowiska lokalnego, działając w sposób przedsiębiorczy(K2_K05)
Kryteria oceniania
Studenci będą stale oceniani pod kątem obecności i uczestnictwa na zajęciach (30%) i poproszeni o przekazanie dwóch prac pisemnych
na 3000 słów w trakcie seminarium. Pierwsza praca, zaplanowana na połowę listopada, będzie oparta na temacie „Jaka jest rola poezji w
procesach politycznych i społecznych?” i ważona jako warta 20% końcowej oceny. Drugi esej (30%), który ma się ukazać w styczniu,
będzie krótką pracą naukową na temat wybrany przez studenta (w razie potrzeby sugestie i opcje zostaną przedstawione na zajęciach).
Ewaluacja końcowa (20%) polegać będzie na krótkiej ustnej obronie pracy końcowej z trzema pytaniami zadanymi przez wykładowcę.
I. Liczba pytań: 3.
I. Punktacja pytań: od 3 do 0.
II. Przelicznik punktów na oceny:
4,5-5 pkt. – dst (3,0)
5,5-6 pkt. – dst+ (3,5)
6,5-7 pkt. – db (4,0)
7,5-8 pkt. – db+ (4,5)
8,5-9 pkt. – bdb (5,0)
9+ pkt. – bdb! (5!)
Pkt. 3
Student: charakteryzuje przedmiot z wykorzystaniem różnych wyznaczników (filozoficznych, światopoglądowych, poetyki itp.), Przywołuje
nazwiska przedstawicieli (także drugorzędnych), wykazuje szczegółową znajomość treści lektur, przeprowadza kompleksową analizę
(odwołując się do gatunku, struktura i treść), daje różne stanowiska badawcze, umieszcza autora(-ów, jeśli dotyczy) w ich procesie
historycznym i literackim. Wypowiedź jest spontaniczna, wyczerpująca, przemyślana, student szeroko posługuje się specjalistyczną
terminologią.
Pkt. 2
Student: dostatecznie charakteryzuje temat, wykazuje znajomość treści lektur, przeprowadza analizę (odnosząc się do gatunku, struktury i
treści), umieszcza twórcę / pisarzy (jeśli dotyczy) w kontekście odpowiedniej epoki. Wypowiedź jest płynna, student używa specjalistycznej
terminologii.
Pkt. 1
Student: w ograniczonym zakresie, po zadaniu dodatkowych pytań charakteryzuje temat, wykazuje podstawową wiedzę z zakresu lektur,
przeprowadza analizę na poziomie elementarnym (odnosząc się tylko do treści), wymienia tylko niektórych przedstawicieli kursu i ich pracę
(jeśli dotyczy), wskazuje jedynie na cechy konstytutywne epoki, okresu czy kierunku literackiego. Oświadczenie jest złamane; składa się z
niepowiązanych informacji, student wymaga wskazówek egzaminatora.
Wymagania do oceny 5!
Doskonałe końcowy esej i obrona (w tym uzyskanie trzech punktów z końcowego egzaminu ustnego).
Zaliczenie z przedmiotu: Poezja jako forma protestu
politycznego i społecznego w Europie XX i XXI wieku
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest:
Frekwencja i uczestnictwo (dozwolone do trzech nieobecności - 30%)
Co najmniej połowa punktów z pierwszego (10%) i drugiego (15%) eseju.
Razem: 55%.
Student uzyskuje zaliczenie pod warunkiem spełnienia wszystkich wymagań.
Literatura
1. Orr, D. (2008). The politics of poetry. Poetry, 192(4), 409-418.
2. O’Riordan, A. (December 15, 2010). What’s poetry’s role in protest politics? The Guardian. [online]:
https://www.theguardian.com/books/booksblog/2010/dec/15/poetry-protest-politics
3. Cavanagh, C. (2009). Lyric poetry and modern politics: Russia, Poland, and the West. Yale University Press.
4. Ramazani, J. (2001). The hybrid muse: Postcolonial poetry in English. University of Chicago Press.
5. Wright, E. (1986). The poetry of protest under Franco (Vol. 89). Tamesis Books.
6. Daydí-Tolson, S. (1983). The post-civil war Spanish social poets (Vol. 686). Boston: Twayne Publishers.
7. Koscharsky, H. (2003). Ukrainian feminist poetry: is it coming of age?. Canadian Slavonic Papers, 45(3-4), 307-316.
8. Haynes, S. (December 23, 2020). How Russia's Feminist Poets Are Changing What It Means to Protest. Time [online]:
https://time.com/5908168/russia-feminist-poets-protest/
9. Izenberg, O. (2011). Being Numerous: Poetry and the Ground of Social Life. Princeton University Press.
10. Mayhew, J. (2002). Poetry, politics, and power. Journal of Spanish Cultural Studies, 3(2), 237-248.
11. Kuciński, P. (2010). Polityka historyczna i trauma (na przykładzie poezji politycznej lat trzydziestych). Teksty Drugie,
(6), 56-74.
12. Soubbotnik, M. A. (2007). Poésie et politique. Revue Française d'Histoire des Idées Politiques, (2), 3-5.
13. Lebrun, B. (2014). Beyond Brassens: Twenty-first century chanson and the new generation of singer-
songwriters. Modern & Contemporary France, 22(2), 159-175.
14. Tinker, C. (2017). Chanson engagée and political activism in the 1950s and 1960s: Léo Ferré and Georges
Brassens. In Popular music in France from Chanson to Techno (pp. 139-152). Routledge.
15. Günther, H. C. (Ed.). (2016). Political poetry across the centuries. Brill.
16. Balcerzan, E. (1996). Poezja polska w latach 1918-1939. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
17. Głuszczak, K. A. (2016). Muzyka jako narzędzie opozycji politycznej w Polsce w latach osiemdziesiątych XX wieku.
e. Politikon, 18, 193-210.
18. Skoczek, A. (2000). Poezja stanu wojennego: poezja świadectwa. Napis. Pismo poświęcone literaturze
okolicznościowej i użytkowej 6, 287-314
19. Komaromi, A. (2012). Samizdat and Soviet dissident publics. Slavic Review, 71(1), 70-90.
20. Boym, S. (1998). Estrangement as a lifestyle: Shklovsky and Brodsky. In Exile and Creativity (pp. 241-262). Duke
University Press.
21. Shao-xi, M. A. (2003). SELF and OTHER in Poetry. On the cultural identity of the minority poetry in the context of
globalization [J]. Journal of Yunnan University for Nationalities (Social Sciences), 1.
22. Kuppers, P. (2006). Disability culture poetry: The sound of the bones. A literary essay. Disability studies
quarterly, 26(4).
23. Bartlett, J., Clark, J. L., Ferris, J., & Weise, J. (2014). Disability and Poetry.
24. Borsay, A. (2015). Disability in British Poetry of the First World War. Disability & Society, 30(4), 499-512.
25. Stout, J. P. (2016). Coming Out of War: Poetry, Grieving, and the Culture of the World Wars. University of Alabama
Press.
26. Khan, N. (1988). Women's poetry of the First World War. University Press of Kentucky.
27. Gerasimov, I. (2020). The Belarusian Postcolonial Revolution: Field Reports. Ab Imperio, 2020(3), 259-272
28. McMillin, A. (2016). Politics and criticism in the work of young Belarusian poets. Przegląd Wschodnioeuropejski, 7(1),
189-199.
29. Lyon, P. (2004). Twentieth-century war poetry. Macmillan International Higher Education.
30. Foster, V. (2012). What if? The use of poetry to promote social justice. Social Work Education, 31(6), 742-755.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: