Współczesna literatura białoruska I 3221-S2-FBA-WLB11
Konwersatorium ma za zadanie wprowadzić studentów w krąg literatury białoruskiej od lat 90. XX wieku. W ramach przedmiotu podawane są informacje dotyczące rozwoju literatury białoruskiej wskazanego okresu. Szczególny nacisk położony zostanie na prezentację ewolucji poglądów pisarzy a także na świadome dążenie do wpisania się w kontekst kultury europejskiej rozumianej jako wspólnota wielu kultur narodowych. Zmiany te zaowocowały oryginalnymi rozwiązaniami w twórczości literackiej tak uznanych pisarzy starszego pokolenie (W. Bykau, R. Baradulin, A. Razanau) jak i młodzieży literackiej zrzeszonej w organizacjach alternatywnych: Stowarzyszeniu Literatów Białorusi: „Tutejsi”, Towarzystwie Wolnych Literatów, stowarzyszeniu Bum-Bam-Lit. Szczególną uwagę zwraca się na twórcze wykorzystanie osiągnięć literatury europejskiej (awangardyzm, postmodernizm, egzystencjalizm) w młodej literaturze białoruskiej.
Prezentowane i omawiane będą wybrane utwory W. Bykowa, Ł. Heniusz,
Program konwersatorium przewiduje lekturę białoruskojęzycznych tekstów teoretycznych prezentujących osiągnięcia współczesnej literatury białoruskiej oraz czytanie białoruskich utworów literackich.
Nakład pracy studenta:
30 godzin - 1 pkt ECTS udział w konwersatorium
30 godzin - 1 pkt ECTS przygotowanie do zajęć
30 godzin - 1 pkt ECTS przygotowanie do zaliczenia
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań
literaturoznawczych (K2_W02)
- w pogłębionym stopniu terminologię literaturoznawczą, także z zakresu
zaawansowanej wiedzy szczegółowej (K2_W04)
- w pogłębionym stopniu właściwe różnym szkołom badawczym zasady interpretacji wytworów kultury (K2_W07)
- w pogłębionym stopniu główne kierunki rozwoju badań literaturoznawczych
i najważniejsze współczesne nurty (K2_W09)
-pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej, w tym w szczególności prawa autorskiego (K2_W12)
Absolwent potrafi:
- formułować i analizować problemy badawcze z zakresu literaturoznawstwa, dobierać innowacyjne metody i narzędzia badawcze oraz opracowywać i prezentować wyniki, także w nieprzewidywalnych warunkach (K2_U04)
- formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa (K2_U06)
- posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa w czasie prowadzonych debat i dyskusji ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców (K2_U08)
- rozpoznać różne rodzaje wytworów literatury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację w szerokim kontekście z wykorzystaniem innowacyjnych metod (K2_U09)
- porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych w wybranym języku obcym (K2_U12)
- posługiwać się językiem obcym na poziomie wskazanym w opisie przedmiotu, także w ramach komunikacji specjalistycznej (K2_U15)
- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie
oraz ukierunkować innych w tym zakresie (K2_U17)
Absolwent jest gotów do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (K2_K01)
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych
i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów (K2_K02)
- inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i środowiska lokalnego, działając w sposób przedsiębiorczy(K2_K05)
Kryteria oceniania
Przy ocenie końcowej pod uwagę brana będzie aktywność studenta na zajęciach, prezentacje indywidualne, obecność na zajęciach oraz na koniec zaliczenie w formie ustnej z omówionego podczas zajęć materiału.
Zaliczenie w formie ustnej
W czasie zaliczenia zadawane są pytania obejmujące zagadnienia prezentowane w trakcie konwersatorium.
I. Liczba pytań: 3.
II. Punktacja pytań: od 3 do 0.
III. Przelicznik punktów na oceny:
4,5-5 pkt. – dst (3,0)
5,5-6 pkt. – dst+ (3,5)
6,5-7 pkt. – db (4,0)
7,5-8 pkt. – db+ (4,5)
8,5-9 pkt. – bdb (5,0)
9+ pkt. – bdb! (5!)
Pkt. 3
Student: charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki z wykorzystaniem różnych wyznaczników (filozoficznego, światopoglądowego, poetologicznego itp.), przywołuje nazwiska przedstawicieli (również drugoplanowych) wykazuje szczegółową znajomość treści lektur, przeprowadza całościową analizę (odwołując się do gatunku, struktury i treści), podaje różne stanowiska badawcze, umieszcza twórczość pisarza i dzieło w procesie historycznoliterackim. Wypowiedź ma charakter spontaniczny, całościowy, przemyślany, student szeroko posługuje się terminologią specjalistyczną.
Pkt. 2
Student: charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki, wykazuje znajomość treści lektur, przeprowadza analizę (odwołując się do gatunku, struktury i treści), umieszcza twórczość pisarza i dzieło w kontekście epoki. Wypowiedź ma charakter płynny, student posługuje się terminologią specjalistyczną.
Pkt. 1
Student: w ograniczonym zakresie, po zadaniu pytań dodatkowych charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki, wykazuje podstawową znajomość treści lektur, przeprowadza analizę na poziomie podstawowym (odwołując się jedynie do treści), wymienia jedynie niektórych przedstawicieli kierunku i ich dzieła, wskazuje jedynie konstytutywne cechy epoki, okresu lub kierunku literackiego. Wypowiedź jest urywana; składa się z informacji niepowiązanych ze sobą, student wymaga naprowadzania przez egzaminatora.
Wymogi na ocenę 5!
- 3 pkt. za każde pytanie,
- spełnienie wymogów za 3 pkt. oraz dodatkowo: wiedza i umiejętności spoza programu nauczania, znajomość lektur spoza listy lektur, odwołania do literatury światowej.
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest:
Znajomość treści tekstów umieszczonych na liście lektur (30%)
Samodzielne przygotowanie i przedstawienie projektu utworu autora umieszczonego w spisie lektur (20%)
Zaliczenie ustne (30%)
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie i obecność na zajęciach (20%)
Student uzyskuje zaliczenie pod warunkiem spełnienia wszystkich wymagań.
Literatura
1. Bielski A., Suczsnaja litaratura Biełarusi, Mińsk 2000.
2. Bâzlepkìna A., Razamì paasobku, Tavarystva Tutèjšyâ, Mìnsk 2003.
3. Bâzlepkìna A., 100 sloǔ pra sučasnuû belaruskuû lìtaratkry, Mìnsk 2012.
4. Baradulìn R. Veršy, Mìnsk 2014.
5. Bykau W. Ściana, Białystok 1999.
6. Genìûš L., Spovedzʹ, Mìnsk 1993.
7. Grahoǔskì S. Zona maǔčannâ, Mìnsk 1990.
8. Dudaraǔ A. Kryž. Zbornìk p'es, Mìnsk 2002
9. Janaszek-Ivaničková H. (red.), Literatury słowiańskie po roku 1989. Nowe zjawiska, tendencje, perspektywy, t. I:Transformacja, Warszawa 2005 r.
10. Sučasny lìtaraturny pracès: tèndèncyì ì prablemy razvìccâ, rèd. Gramadčanka T., Mìnsk 2010.
11. Kislicyna H., Nowaja literaturnaja situacyja: zmiena kulturnaj paradyhmy, Mińsk 2006.
12. Корань (Сінькова) Л. Беларуская проза ХХ стагоддзя. Дынаміка жанравых структур, Мінск 1996.
13. Koranʹ(Sìnʹkova) L. Belaruskaâ proza HH stagoddzâ. Dynamìka žanravyh struktur, Mìnsk 1999.
14. Sìnʹkova L. Pamìž tèkstam ì dyskursam:belaruskaâ lìtaratura XX-XXI ctst. Gìstoryâ, kamparatyvìstyka ì krytyka, Mìnsk 2013.
15. Lâvonava Eva,Belaruskaâ lìtaratura XX st. ìeǔrapejskì lìtaraturny vopyt, Mìnsk 2002.
16. Razanaǔ A. Veršy, Mìnsk 2014.
17. Hadanovìč A. Veršy, Mìnsk 2014.
18. Fedarènka A. Gìstoryâ hvaroby,Mìnsk 1999.
19. Makaënak A. Zacûkany apostal, Mìnsk 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: