Pisanie tekstów specjalistycznych 3221-S2-FBA-PTS21
Styl naukowy — cechy charakterystyczne, analiza przykładowych tekstów.
Rodzaje i typowa struktura tekstów naukowych.
Planowanie struktury tekstu: rozdziały, podrozdziały, paragrafy. Cytaty i przepisy.
Podstawowe problemy podczas pisania tekstów akademickich:
– wybór i formułowanie tematu,
– aktualność tematu badawczego,
– wybór literatury i materiału źródłowego,
– sposób budowania argumentacji z wykorzystaniem pojęć literaturoznawczych i językoznawczych,
– przedmiot badań,
Pisanie streszczenia (abstrakt), dobór słów kluczowych.
Problemy etyczne związane z pisaniem tekstu naukowego: plagiat, autoplagiat, komisja etyki badań naukowych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K2_W03; w pogłębionym stopniu terminologię językoznawczą, także z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
K2_W10; w pogłębionym stopniu różnice i podobieństwa międzyjęzykowe oraz właściwe techniki transferu międzyjęzykowego
K2_W11 w pogłębionym stopniu istotę komunikacji specjalistycznej, jej ograniczenia oraz wyzwania
Umiejętności: absolwent potrafi
K2_U01; wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem źródeł różnojęzycznych, w tym źródeł internetowych, w nieprzewidywalnych warunkach
K2_U07; posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa w czasie prowadzonych debat i dyskusji ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
K2_U10; rozpoznać rodzaje tekstów specjalistycznych oraz przeprowadzić ich analizę językową
K2_U13; przygotować poprawne, rozbudowane, klarowne i spójne prace pisemne w języku obcym na wybrane tematy, także w ramach komunikacji specjalistycznej
K2_U15; posługiwać się językiem obcym na poziomie wskazanym w opisie przedmiotu, także w ramach komunikacji specjalistycznej
K2_U16; kierować pracą w zespole oraz współdziałać w ramach prac zespołowych
K2_U17 samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie oraz ukierunkować innych w tym zakresie
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K2_K01; krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
K2_K03; określania priorytetów służących realizacji wyznaczonego przez siebie zadania w zakresie zobowiązań społecznych
K2_K04 prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów zawodowych z zachowaniem tradycji i zasad etyki zawodowej oraz rozwijania własnych kompetencji zawodowych
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie:
Kontrola bieżącego przygotowania.
Prezentacje pisanych tekstów naukowych przygotowywane przez studentów.
Pisemne zaliczenie na ocenę, uwzględniające przygotowanie przez studenta tekstu naukowego objętością 5 stron w języku białoruskim.
wedle następujących kryteriów przedstawionych w formie progów procentowych
98% -100% - 5 ! (ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)
94% - 97 % - 5 (ocena bardzo dobra)
93% - 87% - 4+ (ocena dobra plus)
86% - 78% - 4 (ocena dobra
77% - 69% - 3+ (ocena dostateczna plus)
68% - 60 % (ocena dostateczna)
lub
Kryteria oceny:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne
aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne
aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej
istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych
aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów
lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna)
Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione obecności – pozostałe nieusprawiedliwione nieobecności wymagają obowiązkowego zaliczenia w trakcie dyżurów w ciągu semestru.
Literatura
Liašuk V., Čachoŭski H., Halubienka I., STYLISTYKA I KUĹTURA MAŬLIENNIA, Minsk 2003
Rusak V., PRAKTYČNAJA I FUNKCYJANAĹNAJA STYLISTYKA BIELARUSKAJ MOVY, Minsk 2020
Gillies A., Sztuka notowania. Poradnik dla tłumaczy konferencyjnych. Kraków: Tertium 2007.
Eco U., Jak napisać pracę dyplomową, Warszawa 2007.
Lipińska E., Dąmbska E., Pisać jak z nut, Universitas, Kraków 2016;
Gambarelli G., Łucki Z., Jak przygotować pracę dyplomową i doktorską, wyd. IV, Unversitas, Kraków 2001.
Žaŭniarovič P., Daviednik pa litaraturnaj praŭcy. Arfahrafičny, punktuacyjny, lieksičny, marfalahičny, sintaksičny, tezničny ŭzroŭni, Minsk 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: