Pisanie tekstów naukowych z elementami interpunkcji 3221-S2-FBA-PTNI22
Podczas zajęć Studenci będą zobowiązani przedstawiać fragmenty swoich prac, ich tematykę, plan, bibliografię oraz metody badawcze.
W odniesieniu do powyższego, w trakcie zajęć zostaną poruszone następujące tematy:
1. Kompozycja artykułu naukowego, rozdziału pracy naukowe i rozprawy dyplomowej.
2. Tekst podstawowy a poboczny, cytaty, odsyłacze, przypisy.
3. Zdanie, akapit, rozdział.
4. Poprawność językowa i stylistyczna.
5. Znaki wewnątrzwyrazowe i międzywyrazowe, zasady skrótów graficznych w języku białoruskim.
6. Abstrakt, bibliografia, streszczenie.
7. Etyczny wymiar pisania prac naukowych: krytyka i korekta jako wskazywanie potencjału pracy.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań językoznawczych;
- w pogłębionym stopniu funkcjonowanie języka w różnych kontekstach, m.in. literatury, kultury, religii, historii, sztuki, polityki, gospodarki oraz mediów;
- w pogłębionym stopniu naturę języka, istotę oraz wpływ przemian historyczno-kulturowych na jego rozwój;
- pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej, w tym w szczególności prawa autorskiego.
Absolwent potrafi:
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem źródeł różnojęzycznych, w tym źródeł internetowych;
- formułować i analizować problemy badawcze z zakresu językoznawstwa, dobierać innowacyjne metody i narzędzia badawcze, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, oraz opracowywać i prezentować wyniki;
- posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa w czasie prowadzonych debat i dyskusji ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców;
- rozpoznać związki językoznawstwa z innymi dyscyplinami oraz wskazać implikacje praktyczne;
- posługiwać się językiem obcym na poziomie wskazanym w opisie przedmiotu, także w ramach komunikacji specjalistycznej;
- kierować pracą w zespole oraz współdziałać w ramach prac zespołowych;
- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie
oraz ukierunkować innych w tym zakresie.
Absolwent jest gotów do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;
- określania priorytetów służących realizacji wyznaczonego przez siebie zadania;
- prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów zawodowych z zachowaniem tradycji i zasad etyki zawodowej oraz rozwijania własnych kompetencji zawodowych.
Kryteria oceniania
- obecność i udział w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione)
- terminowe wykonanie pracy własnej
- zaliczenie - przedstawienie wyników własnej pracy - tekstu naukowego (artykuł, rozdział pracy).
Szczegółowe kryteria oceniania, wynikające z formy pracy zaproponowanej przez wykładowcę, podane zostaną na zajęciach.
Literatura
Bibliografia:
1. Sučasnaja biełaruskaja mova, red. L. Grygorjeva, Mińsk 2011.
2. Biełaruskaja mova. Prafiesijnaja leksika dla piedahohaŭ, red. D. Dziecko, 2012 Mińsk.
3. Kuziak M., Jak pisać? Warszawa 2007.
4. Hramatyčny słoŭnik biełaruskaj movy, Mińsk 2013.
5. Polszczyzna na co dzień, red. Mirosław Bańko, Warszawa 2022
6. Żauniarovic P., Daviednik pa litaraturnaj praucy, Mińsk 2017
7. Materiały własne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: