Jak uczyć języka polskiego obcokrajowców 3221-S2-FBA-JPO11
Na zajęciach zostaną omówione:
- podstawowe zasady tworzenia planu kursu języka polskiego jako obcego (programy nauczania, konspekty lekcji);
- zasady uczenia gramatyki i słownictwa (techniki nauczania sprawności i podsystemów języka oraz zagadnień realioznawczych);
- pomoce dydaktyczne na różne poziomy;
- kontekst nauczania języka polskiego imigrantów z Europy Wschodniej (Białorusini, Ukraińcy, Rosjanie);
- polityka językowa i kształcenia językowego w krajach UE (certyfikacja językowa);
- miejsce kultury w nauczaniu języka;
- błędy językowe - analiza i terapia.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student potrafi:
- opracować program kursu języka polskiego jako obcego na dany poziom językowy;
- przygotować konspekt lekcji;
- odróżniać specyfikę nauczania języka w zależności od danej grupy docelowej (np. słowiańskiej i niesłowiańskiej);
- dobrać odpowiednie materiały dydaktyczne;
- stosować odpowiednią metodę nauczania;
- stosować odpowiednie techniki służące opanowaniu poszczególnych umiejętności językowych;
- wykorzystywać błędy językowe w procesie dydaktycznym.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach;
- aktywność na zajęciach;
- zaliczenie ustne na podstawie przerobionych na zajęciach zagadnień.
99 – 100% - 5! (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4,5 (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3,5 (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Poniżej 60% – 2,0 (ocena niedostateczna)
Dopuszczalne są 2 nieobecności na zajęciach.
Warunki zaliczenia poprawkowego są takie same.
Literatura
Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., Co warto wiedzieć, Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa 2010.
Foland-Kugler, Uczymy polskiego na Wschodzie, Warszawa 1998.
Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003.
Janowska I., Planowanie lekcji języka obcego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych, Kraków 2010.
Janowska I., Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2011.
Kaleta R., Polsko-białoruska lapsologia glottodydaktyczna, Warszawa 2015.
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2009.
Lewandowski J. (red.), Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego. Wybór artykułów, Warszawa 1980.
Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1 - C2, pod red. I. Janowskiej, E. Lipińskiej, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turka, Kraków 2011
Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.
Seretny A. (red.), Lipińska E. (red.), Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków 2006.
Vademecum lektora języka polskiego jako obcego, pod red. B. Bartnickiej, L. Kacprzak i E. Rohozińskiej, Warszawa 1992.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: