Język białoruski w polityce 3221-S2-FBA-JBP12
W programie zajęć są przedstawione aktualne pytania polityki międzynarodowej, pracy instytucji europejskich oraz różnorodności partii politycznych w Polsce i na Białorusi.
Ćwiczenia poświęcone są opanowaniu przez studenta określonej wiedzy z zakresu opisanych poniżej tematów oraz kształtowaniu sprawności receptywnych i produktywnych w ramach dyskursu politycznego.
Tematyka zajęć:
1. Wybory, głosowania, hasła wyborcze.
2. Administracja państwowa i miejska.
3. Aktualne pytania polskiej, białoruskiej i europejskiej polityki.
4. Język propagandy. Fake news. Źródło, cele oraz skutki.
5. Praca komisji parlamentarnych w Polsce, w Białorusi i parlamencie UE.
Przygotowanie i wygłoszenie referatów na tematy:
"Partię opozycyjne na Białorusi i ich liderzy", "Partnerstwo wschodnie i współpraca UE-Białoruś", "Fake news - źródło i skutki", "Język propagandy - jak się tworzy. Przykłady z białoruskiej prasy".
Nakład pracy studenta:
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich: 30 godz. ECTS: 2 w tym:
Udział w zajęciach: 30 godz. ECTS: 1.
Obciążenie studenta związane z nauką samodzielną: 20 godz. + przygotowanie do prac kontrolnych i zaliczeniowych: 10 godzin ECTS: 1.
RAZEM
obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich oraz związane z nauką samodzielną: 60 godz. ECTS: 2
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Zoom oraz in.zalecanych przez UW.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
1. WIEDZA: zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu funkcjonowanie języka w różnych kontekstach, m.in. literatury, kultury, religii, historii, sztuki, polityki, gospodarki oraz mediów
- w pogłębionym stopniu naturę języka, istotę oraz wpływ przemian historyczno-kulturowych na jego rozwój
- w pogłębionym stopniu różnice i podobieństwa międzyjęzykowe oraz właściwe techniki transferu międzyjęzykowego
- w pogłębionym stopniu istotę komunikacji specjalistycznej, jej ograniczenia oraz wyzwania
- pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej, w tym w szczególności prawa autorskiego
2. UMIEJĘTNOŚCI: potrafi:
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem źródeł różnojęzycznych, w tym źródeł internetowych, w nieprzewidywalnych warunkach
- formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu językoznawstwa
- rozpoznać rodzaje tekstów specjalistycznych oraz przeprowadzić ich analizę językową
- porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych w wybranym języku obcym
- przygotować poprawne, rozbudowane, klarowne i spójne prace pisemne w języku obcym na wybrane tematy, także w ramach komunikacji specjalistycznej
- posługiwać się językiem obcym na poziomie wskazanym w opisie przedmiotu, także w ramach komunikacji specjalistycznej
- kierować pracą w zespole oraz współdziałać w ramach prac zespołowych
- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie oraz ukierunkować innych w tym zakresie
3. KOMPETENCJĘ: jest gotów do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
- prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów zawodowych z zachowaniem tradycji i zasad etyki zawodowej oraz rozwijania własnych kompetencji zawodowych
- inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i środowiska lokalnego, działając w sposób przedsiębiorczy
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach
- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału
- terminowe wykonywanie prac domowych i kontrolnych
- aktywny udział w pracach nad prezentacjami, wystąpieniami, projektami
Przy zaliczeniach stosuje się następujące kryteria:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna)
Składniki oceny:
- ocena ciągła, kształtująca (bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność) – 30%
- śródsemestralne prace kontrolne – 35%
- prezentacje, wystąpienia, projekty – 35%
Kryteria oceny wypowiedzi pisemnej:
a/ zgodność wypowiedzi z tematem,
b/ zgodność wypowiedzi z wymaganą formą,
c/ użycie słownictwa specjalistycznego zgodnego z tematem,
d/ poprawność językowa
Kryteria oceny testu:
znajomość struktur gramatycznych, słownictwa specjalistycznego i ortografii
60% – 68% - 3 (ocena dostateczna)
69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus)
78% - 86% - 4 (ocena dobra)
87% - 95% - 4+ (ocena dobra plus)
96% - 100% - 5 (ocena bardzo dobra)
wypracowanie/ kryteria:
a/ zgodność z tematem
b/ spójność tekstu
c/ poprawność leksykalna, gramatyczna i ortograficzna
Dopuszcza się maksymalnie 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość Zoom oraz Kampus (Come)
Literatura
1.Cybulskaja S. I., Bielaruskaja mova. Marfalogia. Teoryja i praktykavanni, Mińsk 2014.
2. Gubkina A.V, Zrazikawa V.A., Bielaruskaja mova: ekenamicznaja leksika, Mińsk 2012.
3.Jasińska-Socha T., Język białoruski (poziom podstawowy i średnio zaawansowany), Warszawa 2017.
4. Ramza T., Bielaruskaja mova? Z zadavalnienniem!, Mińsk 2010.
5. Polsko-białoruski słownik tematyczny, pod red. Uladzimira Kolasa, Mińsk 2012.
Autentyczne materiały z gazet oraz Internetu.
Materiały własne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: