Język białoruski w biznesie 3221-S2-FBA-JBB11
W programie zajęć są przedstawione podstawy handlu międzynarodowego, zasady przygotowania i realizacji transakcji handlowych. Miejsce szczególne zajmuje rozdział poświęcony korespondencji i dokumentacji handlowej w języku białoruskim, zasadom redagowania pism urzędowych i sporządzania kontraktów.
Ćwiczenia poświęcone są opanowaniu przez studenta określonej wiedzy z zakresu opisanych poniżej tematów oraz kształtowaniu sprawności receptywnych i produktywnych w ramach dyskursu przedsiębiorczości.
Tematyka zajęć:
1. Właściwości oficjalno-urzędowego stylu współczesnego języka białoruskiego (ogólne cechy charakterystyczne, właściwości leksykalne, gramatyczne oraz pragmatyczne, podstawowe rodzaje tekstów);
2. Współczesny rynek pracy (sytuacja na rynku, problemy zatrudnienia, dobór personelu, rekrutacja internetowa, sporządzenie CV i listu motywacyjnego, przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej);
2. Działalność gospodarcza (prezentacja firmy, rodzaje przedsiębiorstw i ich struktura, transakcje handlowe, marketing i reklama);
3. Korespondencja i dokumentacja handlowa (elementy listu urzędowego, zapytania ofertowe, oferty, kontrakty, reklamacje).
Przygotowanie i wygłoszenie referatów na tematy: „Sytuacja ekonomiczna na Białorusi i na świecie”, „Migracja zarobkowa dobre i złe strony”, „Białorusko-polska współpraca gospodarcza”, „Najpopularniejsze białoruskie marki”, „Wizerunek współczesnego biznesmena”, „Kobieta w biznesie” i inne.
Nakład pracy studenta:
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich: 30 godz. ECTS: 2 w tym:
Udział w zajęciach: 30 godz. ECTS: 1.
Obciążenie studenta związane z nauką samodzielną: 20 godz. + przygotowanie do prac kontrolnych i zaliczeniowych: 10 godzin ECTS: 1.
RAZEM
obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich oraz związane z nauką samodzielną: 60 godz. ECTS: 2
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz in.zalecanych przez UW.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
1. WIEDZA: zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu funkcjonowanie języka w różnych kontekstach, m.in. literatury, kultury, religii, historii, sztuki, polityki, gospodarki oraz mediów
- w pogłębionym stopniu naturę języka, istotę oraz wpływ przemian historyczno-kulturowych na jego rozwój
- w pogłębionym stopniu różnice i podobieństwa międzyjęzykowe oraz właściwe techniki transferu międzyjęzykowego
- w pogłębionym stopniu istotę komunikacji specjalistycznej, jej ograniczenia oraz wyzwania
- pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej, w tym w szczególności prawa autorskiego
2. UMIEJĘTNOŚCI: potrafi:
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem źródeł różnojęzycznych, w tym źródeł internetowych, w nieprzewidywalnych warunkach
- formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu językoznawstwa
- rozpoznać rodzaje tekstów specjalistycznych oraz przeprowadzić ich analizę językową
- porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych w wybranym języku obcym
- przygotować poprawne, rozbudowane, klarowne i spójne prace pisemne w języku obcym na wybrane tematy, także w ramach komunikacji specjalistycznej
- posługiwać się językiem obcym na poziomie wskazanym w opisie przedmiotu, także w ramach komunikacji specjalistycznej
- kierować pracą w zespole oraz współdziałać w ramach prac zespołowych
- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie oraz ukierunkować innych w tym zakresie
3. KOMPETENCJĘ: jest gotów do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
- prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów zawodowych z zachowaniem tradycji i zasad etyki zawodowej oraz rozwijania własnych kompetencji zawodowych
- inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i środowiska lokalnego, działając w sposób przedsiębiorczy
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach
- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału
- terminowe wykonywanie prac domowych i kontrolnych
- aktywny udział w pracach nad prezentacjami, wystąpieniami, projektami
Przy zaliczeniach stosuje się następujące kryteria:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna)
Składniki oceny:
- ocena ciągła, kształtująca (bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność) – 30%
- śródsemestralne prace kontrolne – 35%
- prezentacje, wystąpienia, projekty – 35%
Kryteria oceny wypowiedzi pisemnej:
a/ zgodność wypowiedzi z tematem,
b/ zgodność wypowiedzi z wymaganą formą,
c/ użycie słownictwa specjalistycznego zgodnego z tematem,
d/ poprawność językowa
Kryteria oceny testu:
znajomość struktur gramatycznych, słownictwa specjalistycznego i ortografii
60% – 68% - 3 (ocena dostateczna)
69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus)
78% - 86% - 4 (ocena dobra)
87% - 95% - 4+ (ocena dobra plus)
96% - 100% - 5 (ocena bardzo dobra)
wypracowanie/ kryteria:
a/ zgodność z tematem
b/ spójność tekstu
c/ poprawność leksykalna, gramatyczna i ortograficzna
Dopuszcza się maksymalnie 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość Zoom oraz Kampus (Come)
Literatura
1.Cybulskaja S. I., Bielaruskaja mova. Marfalogia. Teoryja i praktykavanni, Mińsk 2014.
2. Gubkina A.V, Zrazikawa V.A., Bielaruskaja mova: ekenamicznaja leksika, Mińsk 2012.
3.Jasińska-Socha T., Język białoruski (poziom podstawowy i średnio zaawansowany), Warszawa 2017.
4. Ramza T., Bielaruskaja mova? Z zadavalnienniem!, Mińsk 2010.
5. Polsko-białoruski słownik tematyczny, pod red. Uladzimira Kolasa, Mińsk 2012.
Materiały własne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: