Praktyczna nauka języka rosyjskiego I 3221-S2-0PR11C
Miejsce języka rosyjskiego wśród innych języków słowiańskich. Alfabet. Samogłoski i spółgłoski.
Akcent w języku rosyjskim. Intonacja zdania pytającego i oznajmującego. Zaimki rzeczowe. Rodzaj
rzeczownika. Przedstawianie się. Podstawowe formy grzecznościowe.
Zapoznanie ze słownictwem związanym ze szkołą i uczelnią. Opis klasy i audytorium. Określanie
miejsca znajdowania się osób i rzeczy. Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni - konstrukcje z
przyimkami „у, около, в - из, на – с”. Czasowniki zwrotne „учиться, знакомиться”. Formy osobowe
czasowników „учить, хотеть”.
Określanie wieku. Konstrukcje typu “mn’e 21 god, 22 goda itp.”. Liczebniki główne. Rzeczowniki z
liczebnikami 2, 3, 4, oraz 5 i nast. Porównanie wieku różnych osób, konstrukcje „старше/моложе его
на …”.
Członkowie rodziny. Zawód i miejsce pracy. Konstrukcje typu „у меня есть…”. I koniugacja
czasownika. Znak twardy i jego funkcja.
Miejsce zamieszkania. Kraj pochodzenia, narodowość. Zawieranie znajomości. Formy osobowe
czasownika „жить”. Oznaczanie miękości spółgłosek w piśmie, samogłoski jotowane, znak miękki i
jego funkcje. Liczba mnoga rzeczowników – podstawy. II koniugacja czasowników. Zaimki „где, куда,
откуда”.
Charakterystyka osoby. Przymiotniki i ich odmiana. Konstrukcje fatyczne: powitania, pożegnania,
przeprosiny, „Как дела?”. Przymiotnik.
Spędzanie wolnego czasu. Hobby i zainteresowania. Czasowniki „увлекаться, интересоваться,
слушать, любить, отдыхать, кататься”. Rzeczowniki rodzaju żeńskiego i męskiego zakończone na „-a,
-ja” oraz rodzaju nijakiego na „-o, -e”.
Dni tygodnia, oznaczanie czasu. Pytania o czas i miejsce. Codzienne czynności domowe, rozkład dnia,
główne posiłki. Opis typowego dnia. Czas przeszły i przyszły złożony. Przyimki „перед, после”. Formy
osobowe czasowników „мыть, мыться, идти, пойти, прийти”.
Samopoczucie i stan zdrowia. Wyrażenie „у меня болит”, czasowniki „чувствовать себя, болеть”.
Konstrukcje z „надо, нужно, можно”. Rzeczowniki rodzaju męskiego zakończone na twardą
spółgłoskę.
Pory roku i miesiące. Pogoda. Oznaczanie dat. Zjawiska przyrodnicze. Przysłówki okolicznościowe
„зимой, весной, летом, осенью” i jakościowe „холодно, тепло” itd. Przymiotniki miękkotematowe.
Nazwy żywności, napojów. Czasowniki jest’, pit’. Podstawowe dialogi w restauracji. Odmiana
przymiotników twardotematowych.
Ubrania. Sklep odzieżowy. Zakupy. Czasowniki „покупать, купить, примерять, примерить”.
Przymiotniki określające cechy produktów. Kolory. Konstrukcje typu „тебе идет/не идёт”. Czasowniki
dokonane i niedokonane. Odmiana przymiotników – podsumowanie. Rzeczowniki nieodmienne.
Korespondencja. Adres pocztowy, wzorzec listu. Czasowniki pisat’, zvonit’ (komu?). Odmiana zaimków
osobowych.
Miasto i komunikacja. Pytanie o drogę. Kierunki i strony świata. Użycie przysłówków: zdes’, tam,
s’uda, tuda, ots’uda, ottuda, doma, domoj.
Sport. Muzyka. Wyrażenia „заниматься (чем?)”, „играть (во что? на чём?)”. Czas przeszły prosty.
Literatura i film. Czas przyszły prosty.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
- potrafi wypowiedzieć się w określonych zakresach tematycznych,
- konstruuje poprawne wypowiedzi pisemne
- rozpoznaje poszczególne zjawiska językowe w języku rosyjskim,
- wykonuje podstawowe ćwiczenia gramatyczne, objęte programem,
- dostrzega rolę znajomości języka rosyjskiego w warsztacie białorutenisty.
Kryteria oceniania
Obecność i bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność na zajęciach, wykonywanie okresowych
sprawdzianów, końcowy pisemny test zaliczeniowy.
Literatura
H. Dąbrowska, M. Zybert, Новые встречи 1, Warszawa 2002
L. Miller, L. Politowa, M. Rybakowa, Жили-были. 28 уроков русского языка для начинающих,
Petersburg 2009
D. Dziewanowska, Грамматика без проблем, Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami,
Warszawa 2005
Т.В. Шклярова, Русский язык. Справочник по русскому языку для школьников и
абитуриентов, (пособие для средней школы), Москва 2004,
О.А. Готовец, В.В. Мясникова, Белорусско-русский и русско-белорусский словарь, Минск
2005,
Wielki słownik polsko-rosyjski i rosyjsko-polski. 300 000 haseł i wyrażeń. Obszerny suplement
poświęcony Rosji oraz Unii Europejskiej po polsku i po rosyjsku, pod redakcją S. Chwatowa i M.
Timoszuka, Warszawa 2008
materiały własne prowadzących
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: