Lektorat języka białoruskiego I 3221-S2-0JB11L
Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy w zakresie języka białoruskiego (jego cech charakterystycznych) oraz wykształcenie w nich elementarnych umiejętności w zakresie czytania, pisania, rozumienia ze słuchu i wypowiadania prostych zdań w języku białoruskim. Podczas zajęć prezentowany jest alfabet białoruski z podkreśleniem jego cech dystynktywnych (szczególnie w odniesieniu do alfabetu rosyjskiego) oraz inne wyróżniające cechy języka białoruskiego – przede wszystkim o charakterze fonetycznym, takie jak: podstawowe zasady wymowy poszczególnych głosek, akanie, jakanie, dziekanie i ciekanie, samogłoski i spółgłoski protetyczne oraz asymilacja głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych. Nabytą wiedzę studenci ćwiczą podczas samodzielnego czytania i czytania na głos w trakcie zajęć. Studenci poznają także specyfikę białoruskiej ortografii, szczególnie zasady dotyczące pisowni u niezgłoskotwórczego, apostrofu i znaku miękkiego. Prawidłowość pisowni ćwiczą podczas dyktand oraz licznych prac samodzielnych obejmujących przygotowanie krótkich wypowiedzi pisemnych w języku białoruskim.
Podczas zajęć prezentowane są także inne zagadnienia gramatyczne, takie jak odmiana rzeczowników I deklinacji, odmiana wybranych czasowników (oraz ich użycie w połączeniu z innymi częściami mowy), odmiana i stopniowanie przymiotników, odmiana zaimków osobowych, liczebniki główne i zbiorowe oraz podstawowe zasady budowania zdań w języku białoruskim. Studenci wykonują ćwiczenia służące utrwaleniu znajomości poszczególnych zagadnień gramatycznych oraz wykorzystują nabytą w zakresie gramatyki wiedzę na przykład podczas wypowiedzi ustnych samodzielnych, bądź przygotowywanych w grupach.
Materiał gramatyczny wprowadzany jest poprzez analizę języka prezentowanych na zajęciach krótkich tekstów (w tym anegdot, wierszyków, bajek, notek prasowych, dialogów itp.) dotyczących podstawowych zagadnień związanych z życiem codziennym. W taki sposób studenci poznają także podstawową leksykę: zwroty i wyrażenia grzecznościowe, zwroty i wyrażenia służące autoprezentacji i poznawaniu innych (zvać – nazyvacca, imiona i ich specyfika, określanie wieku, narodowości, stanu cywilnego, wykształcenia, profesji), leksykę związaną z rodziną, wyglądem zewnętrznym człowieka i jego cechami charakteru, podstawowymi wydarzeniami w życiu codziennym człowieka (takimi jak narodziny, śmierć czy wesele). Studenci poznają także nazwy dni tygodnia i miesięcy oraz nazwy pór roku oraz podstawowe zasady dotyczące konstruowania zdań twierdzących i przeczących.
Zdobytą wiedzę w zakresie leksyki studenci ćwiczą w różnych formach: od samodzielnie przygotowanych wypowiedzi ustnych i pisemnych (w tym streszczania krótkich tekstów), poprzez ćwiczenia dialogowe prowadzone podczas zajęć, po ćwiczenia ze słuchu obejmujące na przykład uzupełnianie tekstów piosenek.
BLOKI TEMATYCZNE:
BLOK I
1. Alfabet białoruski. Podobieństwa i różnice między alfabetem białoruskimi rosyjskim.
2. Zjawisko akania i jakania w języku białoruskim.
3. Samogłoski i spółgłoski protetyczne w języku białoruskim.
4. Zawieranie znajomości i wskazywanie osób: imię, nazwisko, wiek, narodowość, wykształcenie, stan cywilny.
5. Odmiana rzeczowników: imię, nazwisko, wiek, narodowość, wykształcenie.
6. Użycie czasowników zvać – nazyvacca (w połączeniu z rzeczownikami żywotnymi i nieżywotnymi).
7. Użycie zaimków osobowych oraz ich odmiana.
8. Zwroty grzecznościowe (powitanie, pożegnanie, prośba, podziękowanie, przeprosiny).
9. Formy zwracania się do różnych osób.
10. Imiona – formy imion w zależności od wieku.
BLOK II
1. Wymowa głosek białoruskich. Porównanie z językiem polskim oraz językiem rosyjskim.
2. Zjawisko dziekania i ciekania.
3. Rodzina (narodziny, stopnie pokrewieństwa).
4. Liczebniki główne w połączeniu z rzeczownikami.
5. Pisownia liczebników głównych oraz ich odmiana.
6. Użycie czasowników posiłkowych mieć, być oraz ich koniugacja.
7. Zdania twierdzące i przeczące.
8. Dni tygodnia – deklinacja.
9. Nazwy miesięcy – sposób powstania oraz deklinacja.
10. Pory roku – różne sposoby tworzenia przysłówków motywowanych porami roku.
BLOK III
1. Asymilacja spółgłosek dźwięcznych i bezdźwięcznych.
2. Człowiek – części ciała.
3. Odmiana rzeczowników I deklinacji.
4. Wygląd zewnętrzny.
5. Przymiotniki – odmiana.
6. Cechy charakteru.
7. Stopniowanie przymiotników i konstrukcje gradacyjne.
8. Ułomności fizyczne.
9. Frazeologizmy charakteryzujące człowieka – szukanie odpowiedników w języku polskim i białoruskim.
10. Biografia i CV.
BLOK IV
1. Pisownia u niezgłoskotwórczego – przejście w, ł i u w u krótkie.
2. Pisownia miękkiego znaku i apostrofu.
3. Narodziny człowieka.
4. Luźne i stałe związki wyrazowe.
5. Tradycje weselne – bogactwo leksyki.
6. Śmierć człowieka.
7. Stan cywilny – konstrukcje żenić się z kim? wychodzić za mąż za kogo?
8. Zawody – konstrukcja pracować kim?
9. Leksyka rodzima i zapożyczona.
10. Liczebniki zbiorowe.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
- w pogłębionym stopniu proces kształtowania się języka literackiego na Białorusi;
- w pogłębionym stopniu wpływ polityki i historii na rozwój białoruskiego języka literackiego;
- w pogłębionym stopniu terytorialne uwarunkowania procesu zróżnicowania języka białoruskiego;
- w pogłębionym stopniu specyfikę metodologiczną i przedmiotową oraz terminologię wykorzystywaną w badaniach translatologicznych.
Umiejętności: absolwent potrafi
- ocenić poprawność struktur językowych w różnych wypowiedziach;
- porozumiewać się w języku białoruskim na poziomie C2 oraz na poziomie C1 w języku rosyjskim i angielskim;
- rozpoznać złożone struktury językowe i dokonać ich oceny pod względem poprawności;
- ocenić znaczenie poszczególnych zjawisk językowych w kontekście współczesnej sytuacji polityczno-społecznej na Białorusi i jej pograniczach;
- przygotowywać samodzielne analizy przekładów, uwzględniając i konfrontując ze sobą wyniki najnowszych badań w tej dziedzinie;
- ocenić znaczenie poszczególnych tłumaczy z języka białoruskiego na polski i polskiego na białoruski w kontekście ich oddziaływania na proces polsko-białoruskiej wymiany kulturowej;
- rozpoznawać znaczenie poszczególnych wydarzeń historycznych w kontekście dokonań europejskich dla rozwoju literatury białoruskiej i języka białoruskiego;
- samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać swoje umiejętności badawcze oraz zdolności przydatne w przyszłej karierze zawodowej;
- aktywnie uczestniczyć w pracach grupowych, pracach organizacji i instytucji, w tym zajmujących się problematyką białoruską.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
- organizowania samodzielnej oraz grupowej pracy dotyczącej analizy problemowej zjawisk kultury, w tym związanych z Białorusią;
- aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego, w tym dziedzictwa Białorusi;
- systematycznego uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form, w tym w życiu kulturalnym Białorusi.
Kryteria oceniania
- ocena ciągła
- testy kontrolne
- prezentacje indywidualne
Literatura
1. A. Bagrowska, Wybór tekstów do zajęć praktycznych z języka białoruskiego, Warszawa 1985.
2. Ł.W. Czuchrowa, Rabota nad słowam, wyd. Zawigar, 1995.
3. T. Jasińska-Socha, Skrypt do zajęć praktycznych z języka białoruskiego (dla studentów I i II roku), Warszawa 1981.
4. J.M. Kamarouski , E. S. Miacielskaja, Biełaruskaja mowa, Mińsk 1993.
5. U. Kulikowicz, Biełaruski prawapis, Mińsk 1998.
6. W. Ramancewicz, Paczatki rodaje mowy Mińsk 1993.
7. red. L.J. Siamieszka, Haworym pa-biełarusku, Mińsk 1999.
8. S. Szadyko, A. Wójcik, Mini-rozmówki białoruskie, Warszawa 1990.
9. Aktualne gazety i czasopisma białoruskie.
10. Materiały własne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: