- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Wybrane zagadniena z literatury powszechnej 3221-S1-WZLP32-OG
Omawiane teksty:
Literatura starożytna: Iliada, Odyseja, dramat antyczny
Biblia jako dzieło literackie
Literatura średniowiecza – Dzieje Tristana i Izoldy, Pieśń o Rolandzie
Arcydzieło Dantego – Boska komedia
Szekspir i jego dzieła
Miguel de Cervantes – przemyślny szlachcic Don Kichote z Manc
Faust J. W. Goethe
Bracia Karamazow – F. Dostojewski
Czarodziejska góra T. Mann
Czerwone i czarne Stendhal
Do Damaszku A. Strindberg
Dzika kaczka H. Ibsen
Ulisses J. Joyse
Ziemia jałowa T.S. Eliot
Dżuma A. Camus
Czekając na Godota S. Beckett
Blaszany bębenek G. Grass
Nakład pracy studenta:
30h uczestnictwo w zajęciach 1pkt ECTS
60h przeczytanie zadanych lektur 2pkt ECTS
30h przygotowanie do egzaminu 1pkt ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu: specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz terminologię wykorzystywaną w badaniach białorutenistycznych (S1_W01),
najważniejsze teorie badań literaturoznawczych i językoznawczych (S1_W02),
kierunki badań białorutenistycznych (S1_W03),
metody analizy i interpretacji dzieł literackich w odniesieniu do tradycji białoruskiej i rosyjskiej lub krajów anglojęzycznych (S1_W07)
Student potrafi:
analizować dzieła literackie z wykorzystaniem różnych źródeł i metod badań (S1_U02),
wykorzystywać terminy literackie w procesie analizy utworów (S1_U08),
przygotowywać samodzielne referaty dotyczące zagadnień literaturoznawczych i językoznawczych
(S1_U09),
prezentować poglądy badaczy dotyczące literatury białoruskiej i języka białoruskiego i formułować wnioski dotyczące rozwoju literatury i języka (S1_U14),
organizować samodzielną oraz grupową pracę dotyczącą analizy problemowej zjawisk kultury, w tym związanych z Białorusią (S1_U23)
Student jest gotów do:
prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu filologa (S1_K01),
umieszczenia we właściwym kontekście nowych informacji i ich interpretacji, myślenia kreatywnego (S1_K05)
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu: specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz terminologię wykorzystywaną w badaniach białorutenistycznych (S1_W01),
najważniejsze teorie badań literaturoznawczych i językoznawczych (S1_W02),
kierunki badań białorutenistycznych (S1_W03),
metody analizy i interpretacji dzieł literackich w odniesieniu do tradycji białoruskiej i rosyjskiej lub krajów anglojęzycznych (S1_W07)
Student potrafi:
analizować dzieła literackie z wykorzystaniem różnych źródeł i metod badań (S1_U02),
wykorzystywać terminy literackie w procesie analizy utworów (S1_U08),
przygotowywać samodzielne referaty dotyczące zagadnień literaturoznawczych i językoznawczych
(S1_U09),
prezentować poglądy badaczy dotyczące literatury białoruskiej i języka białoruskiego i formułować wnioski dotyczące rozwoju literatury i języka (S1_U14),
organizować samodzielną oraz grupową pracę dotyczącą analizy problemowej zjawisk kultury, w tym związanych z Białorusią (S1_U23)
Student jest gotów do:
prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu filologa (S1_K01),
umieszczenia we właściwym kontekście nowych informacji i ich interpretacji, myślenia kreatywnego (S1_K05)
Kryteria oceniania
Egzamin w formie ustnej, składającej się z 3 pytań..
II. Punktacja pytań: od 3 do 0.
III. Przelicznik punktów na oceny:
4,5-5 pkt. – dst (3,0)
5,5-6 pkt. – dst+ (3,5)
6,5-7 pkt. – db (4,0)
7,5-8 pkt. – db+ (4,5)
8,5-9 pkt. – bdb (5,0)
9+ pkt. – bdb! (5!)
Pkt. 3
Student: charakteryzuje zagadnieniei z wykorzystaniem różnych wyznaczników (filozoficznego, światopoglądowego, poetologicznego itp.), przywołuje nazwiska przedstawicieli (również drugoplanowych) wykazuje szczegółową znajomość treści lektur, przeprowadza całościową analizę, podaje różne stanowiska badawcze. Wypowiedź ma charakter spontaniczny, całościowy, przemyślany, student szeroko posługuje się terminologią specjalistyczną.
Pkt. 2
Student: charakteryzuje zagadnienie, wykazuje znajomość treści lektur, przeprowadza analizęi. Wypowiedź ma charakter płynny, student posługuje się terminologią specjalistyczną.
Pkt. 1
Student: w ograniczonym zakresie, po zadaniu pytań dodatkowych charakteryzuje zagadnienie, wykazuje podstawową znajomość treści lektur, przeprowadza analizę na poziomie podstawowym (odwołując się jedynie do treści), wymienia jedynie niektórych przedstawicieli, wskazuje jedynie konstytutywne cechy. Wypowiedź jest urywana; składa się z informacji niepowiązanych ze sobą, student wymaga naprowadzania przez egzaminatora.
Wymogi na ocenę 5!
- 3 pkt. za każde pytanie,
- spełnienie wymogów za 3 pkt. oraz dodatkowo: wiedza i umiejętności spoza programu nauczania, znajomość lektur spoza listy lektur, odwołania do innych dzieł literatury światowej
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Literatura
Teksty analizowane na zajęciach
1 Dzieje literatur europejskich, pod red. W. Floryana, t. 1-3, Warszawa 1982.
2. Literatura Europy. Historia literatury europejskiej, pod red. A. Benoit-Dusausoy i G. Fontaine’a, Gdańsk 2009.
3. M. Cytowska, H. Szelest, Literatura grecka i rzymska w zarysie, Warszawa 1983.
4 M. Czarnecka, Historia literatury niemieckiej, Ossolineum 2011.
5 Biblia w kulturze. Materiały sesji zorganizowanej przez Katedrę Filologii Polskiej WSP w Słupsku i Wyższe Seminarium Duchowne w Koszalinie, red. Sławomir Rzepczyński, Słupsk 1996
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: