Jak społeczeństwo wpływa na język - wybrane zagadnienia z socjolingwistyki 3221-S1-FBA-WZS32
Zajęcia stanowią wprowadzenie w problematykę społecznego uwarunkowania zmian i dyferencjacji językowych. Na poszczególnych spotkaniach będą omawiane następujące zagadnienia:
1. przedmiot badań socjolingwistycznych;
2. metody badawcze wykorzystywane w socjolingwistyce;
3. proces zmian językowych;
4. odmiany i warianty języka;
5. czynniki odpowiadające za dyferencjację językową;
6. rola języka w społeczeństwie;
7. czynniki kształtujące sytuację językową;
8. proces standaryzacji norm językowych;
9. narodziny i śmierć języka;
10. kontakty i konflikty językowe.
Zagadnienia ogólne będą prezentowane głownie na przykładzie języka polskiego. Podczas poszczególnych zajęć omawiane też będą zjawiska zachodzące w innych językach, głownie europejskich, będących odpowiednią ilustracją omawianego zagadnienia.
Nakład pracy studenta (3 ECTS) :
30h - uczestnictwo w zajęciach
30h – lektura wskazanej literatury
30h – przygotowanie do testu końcowego
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań
językoznawczych;
w zaawansowanym stopniu terminologię językoznawczą;
funkcjonowanie języka w różnych kontekstach,
m.in. literatury, kultury, religii, historii, sztuki, polityki, gospodarki oraz mediów;
w zaawansowanym stopniu główne kierunki rozwoju badań językoznawczych
i najważniejsze współczesne problemy oraz wyzwania;
podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej, w tym w szczególności prawa autorskiego.
Student potrafi:
wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje
z wykorzystaniem źródeł różnojęzycznych, w tym źródeł internetowych;
formułować i analizować problemy badawcze z zakresu językoznawstwa, dobierać metody i narzędzia badawcze, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne;
rozpoznać różne rodzaje tekstów oraz przeprowadzić ich analizę językową
w szerszym kontekście;
planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać w zespole (także w ramach zadań o charakterze interdyscyplinarnym);
samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.
Student jest gotów do:
krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;
określania priorytetów służących realizacji wyznaczonego przez siebie i innych zadania w zakresie zobowiązań społecznych;
prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów zawodowych zgodnie z tradycjami i zasadami etyki zawodowej;
inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i środowiska lokalnego, działając w sposób przedsiębiorczy.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału;
- zaliczenie testu końcowego.
Na ocenę końcową składa się w 50% ocena pracy bieżącej i w 50% ocena z testu końcowego.
Progi procentowe niezbędne do zdobycia poszczególnych ocen z testu końcowego:
3,0 – od 50%
3,5 – od 60%
4,0 – od 70%
4,5 – od 80%
5,0 – od 90%
Ocena pracy bieżącej będzie wystawiana na podstawie następujących warunków:
2 - student przekroczył dozwoloną liczbę nieobecności i nie wykazywał zaangażowania na zajęciach.
3 - student nie przekroczył dozwolonej liczby nieobecności, nie wykazywał jednak zaangażowania na zajęciach.
4 - student nie przekroczył dozwolonej liczby nieobecności, nie wykazywał dużego zaangażowania na zajęciach - zabierał głos w dyskusji wyłącznie odpowiednio zmotywowany przez prowadzącego.
5 - student nie przekroczył dozwolonej liczby nieobecności, wykazywał duże zaangażowanie na zajęciach, chętnie udzielał się w dyskusji podczas zajęć.
5! – aby uzyskać tę ocenę, student musi podczas zajęć wykazać się wiedzą wykraczającą poza ramy programu oraz wyjątkowym zaangażowaniem.
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
Literatura
Berger P., Zaproszenie do socjologii, Warszawa, 2007.
Bokszański Z., Piotrowski A., Ziółkowski M., Socjologia języka,
Warszawa 1977.
Grabias S. Język w zachowaniach społecznych, Lublin, 2003.
Nau N., Hornsby M., Karpiński M., Klessa K., Wicherkiewicz T., Wójtowicz R., Języki w niebezpieczeństwie, Poznań 2016.
Wilkoń A., Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice 1987.
Szul R., Język, Naród, Państwo. Język jako zjawisko polityczne, Warszawa, 2009.
Wybrane artykuły z czasopisma "Socjolingwistyka".
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: