Wielojęzyczne warsztaty pisania poezji: odnalezienie własnego głosu 3221-S1-FBA-WWPP31
Ten przedmiot przedstawia podstawy historii poezji, estetykę liryczną i technikę poetycką z aplikacyjnego punktu widzenia. Zostaną przeprowadzone ćwiczenia praktyczne, aby pomóc studentom zrozumieć sztukę pisania poezji; studenci będą wspierani i zachęcani do pisania własnych utworów poetyckich.
Prace uczniów będą czytane i analizowane na zajęciach z teoretycznego i krytycznego punktu widzenia. W zależności od upodobań grupy i poszczególnych uczniów, wiersze będą się różnić i ewoluować od klasycznych zachodnich i wschodnich form poetyckich (między innymi ballada, sonet, haiku, tanka), poezji folklorystycznej, slamowej, graficznej, multimedialnej.
Studenci będą oceniani na podstawie obecności i uczestnictwa na zajęciach, wysiłku, rozwoju literackiego oraz poetyckiej oryginalności i umiejętności technicznych. Metod oceniania - zaliczenie na ocenę.
Jako język wykładowy oznaczony jest angielski, ale na zajęciach może być używano kilka języków zarówno w teorii, jak i w praktyce, w zależności od preferencji i potrzeb studentów oraz możliwości wykładowczyni.
Punktacja ECTS:
-Udział w konwersatorium - 1 ECTS (30 godzin)
-Przygotowywania się do zajęć - 1 ECTS (30 godzin)
-Przygotowywania się do zaliczenia - 1 ECTS (30 godzin)
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną
badań literaturoznawczych (K2_W02)
- w pogłębionym stopniu terminologię literaturoznawczą, także z
zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej (K2_W04)
- w pogłębionym stopniu właściwe różnym szkołom badawczym zasady interpretacji wytworów kultury (K2_W07)
- w pogłębionym stopniu główne kierunki rozwoju badań literaturoznawczych
i najważniejsze współczesne nurty (K2_W09)
-pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej, w tym w szczególności prawa autorskiego (K2_W12)
Student potrafi:
- formułować i analizować problemy badawcze z zakresu literaturoznawstwa, dobierać innowacyjne metody i narzędzia badawcze
oraz opracowywać i prezentować wyniki, także w nieprzewidywalnych warunkach (K2_U04)
- formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa (K2_U06)
- posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa w czasie
prowadzonych debat i dyskusji ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców (K2_U08)
- rozpoznać różne rodzaje wytworów literatury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację w szerokim kontekście
z wykorzystaniem innowacyjnych metod (K2_U09)
- porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych w wybranym języku obcym (K2_U12)
- posługiwać się językiem obcym na poziomie wskazanym w opisie przedmiotu, także w ramach komunikacji specjalistycznej (K2_U15)
- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe
życie oraz ukierunkować innych w tym zakresie (K2_U17)
Student jest gotów do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (K2_K01)
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów
poznawczych i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów (K2_K02)
- inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i środowiska lokalnego, działając w sposób przedsiębiorczy(K2_K05)
Kryteria oceniania
Studenci będą stale oceniani pod kątem obecności i uczestnictwa na zajęciach (30%), pracy domowej (20%) i poproszeni o przekazanie projektu w końcu semestru (zaliczenie na ocenę - 50%, obowiązkowe do otrzymania pozytywnej oceny). Praca może być utworem poetyckim (albo serią takich utworów związanych tematycznie, formalnie czy koncepcyjnie), w formie pisemnej albo ustnej (w pliku wideo).
Do projektu końcowego należy dołączyć analizę przedstawionej pracy (prac) odpowiadającą na następujące pytania:
1. Jaka jest koncepcja formalna danego tekstu poetyckiego?
2. Jakie są główne problemy, tematy, figury retoryczne i motywy wiersza?
3. Jakie były wpływy i źródła inspiracji dla autora?
Każde z tych pytań będzie oceniane w skali od 0 do 3 punktów, a tekst będzie analizowany całościowo. Realizacja projektu jest warunkiem obowiązkowym dla otrzymania pozytywnej oceny.
Przelicznik punktów na oceny:
4,5-5 pkt. – dst (3,0)
5,5-6 pkt. – dst+ (3,5)
6,5-7 pkt. – db (4,0)
7,5-8 pkt. – db+ (4,5)
8,5-9 pkt. – bdb (5,0)
9+ pkt. – bdb! (5!)
Ocena 5! zostanie przyznana za teksty i analizy o wyjątkowej wartości.
Literatura
Studenci będą otrzymywać materiały informacyjne oraz linki do artykułów i innych tekstów w zależności od potrzeb grupy. Do dalszej lektury na temat przedmiotu polecamy następującą listę literatury:
-Caplan, David. Poetic form: An introduction. Pearson Longman, 2007.
-Carey, John: A Little History of Poetry, Yale University Press, 2020.
-Gregson, Ian. Contemporary Poetry and Postmodernism. Palgrave Macmillan UK, 1996.
-Padgett, Ron. Handbook of Poetic Forms. Teachers and Writers Collaborative, 5 Union Square West, New York, NY 10003, 1987.
-Pollard, Natalie. Speaking to you: Contemporary poetry and public address. Oxford University Press, 2012.
-Spiegelman, Willard. How poets see the world: The art of description in contemporary poetry. Oxford University Press, 2005.
-Wainwright, Jeffrey. Poetry: the basics. Routledge, 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: