Wiedza o literaturze białoruskiej 3221-S1-FBA-WLB11
Konwersatorium ma za zadanie wprowadzić studentów w krąg literatury białoruskiej. W ramach przedmiotu podawane są ogólne informacje o rozwoju literatury białoruskiej w drugiej połowie XX wieku. Szczególny nacisk położony zostanie na omówienie nowoczesnych źródeł białoruskiej literatury współczesnej, między innymi na prezentację ewolucji poglądów pisarzy z orientacji rosyjskocentrycznej i unitarnej kultury sowieckiej na świadome dążenie do wpisania się w kontekst kultury europejskiej rozumianej jako wspólnota wielu kultur narodowych. Zmiany te zaowocowały oryginalnymi rozwiązaniami w twórczości literackiej tak uznanych pisarzy starszego pokolenie (W. Bykau, R. Baradulin, A. Razanau, N. Hilewicz, D. Biczel) jak i młodzieży literackiej zrzeszonej w organizacjach alternatywnych: Stowarzyszeniu Literatów Białorusi: „Tutejsi”, Towarzystwie Wolnych Literatów, stowarzyszeniu Bum-Bam-Lit. Szczególną uwagę zwraca się na twórcze wykorzystanie osiągnięć literatury europejskiej (awangardyzm, postmodernizm, egzystencjalizm) w młodej literaturze białoruskiej.
Prezentowane i omawiane są wybrane utwory A. Adamowicza, W. Bykowa, S. Aleksiejewicz, U. Arłowa, I. Babkowa. U. Karatkiewicza, Ł. Heniusz, A. Bacharewicza.
Program konwersatorium przewiduje lekturę polskojęzycznych tekstów teoretycznych prezentujących osiągnięcia współczesnej literatury białoruskiej oraz czytanie białoruskich utworów literackich w tłumaczeniu na język polski. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zestawem lektur, rzucających światło na przemiany w literaturze białoruskiej od lat 80. XX wieku po dzień dzisiejszy.
Nakład pracy studenta:
30 godzin - 1 pkt ECTS udział w konwersatorium
30 godzin - 1 pkt ECTS przygotowanie do zajęć
30 godzin - 1 pkt ECTS przygotowanie do zaliczenia
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
- w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań
literaturoznawczych (K1_W02),
- zaawansowanym stopniu terminologię literaturoznawczą (K1_W04)
-w zaawansowanym stopniu proces historycznoliteracki oraz rozumie wpływ przemian historyczno-kulturowych na jego rozwój (K1_W07)
- w zaawansowanym stopniu główne kierunki rozwoju badań literaturoznawczych i najważniejsze współczesne nurty(K1_W10)
Absolwent potrafi:
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje
z wykorzystaniem źródeł różnojęzycznych, w tym źródeł internetowych (K1_U01)
- formułować i analizować problemy badawcze z zakresu literaturoznawstwa, dobierać metody i narzędzia badawcze (K1_U03)
- posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa w czasie komunikowania się z otoczeniem oraz w czasie debat i dyskusji(K1_U05)
- rozpoznać różne rodzaje wytworów literatury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację w szerszym kontekście(K1_U06)
- merytorycznie argumentować oraz formułować wnioski z wykorzystaniem poglądów innych autorów w języku polskim i obcym(K1_U08)
- planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać w zespole (także w ramach zadań o charakterze interdyscyplinarnym) (K1_U14)
- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie (K1_U15)
Absolwent jest gotów do:
-krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (K1_K01)
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych
i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów (K1_K02)
- prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów zawodowych zgodnie z tradycjami i zasadami etyki zawodowej (K1_K04)
Kryteria oceniania
Przy ocenie końcowej pod uwagę brana będzie aktywność studenta na zajęciach, prezentacje indywidualne, obecność na zajęciach oraz na koniec egzamin ustny z omówionego podczas zajęć materiału.
Zaliczenie w formie ustnej
W czasie zaliczenia zadawane są pytania obejmujące zagadnienia prezentowane w trakcie konwersatorium.
I. Liczba pytań: 3.
II. Punktacja pytań: od 3 do 0.
III. Przelicznik punktów na oceny:
4,5-5 pkt. – dst (3,0)
5,5-6 pkt. – dst+ (3,5)
6,5-7 pkt. – db (4,0)
7,5-8 pkt. – db+ (4,5)
8,5-9 pkt. – bdb (5,0)
9+ pkt. – bdb! (5!)
Pkt. 3
Student: charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki z wykorzystaniem różnych wyznaczników (filozoficznego, światopoglądowego, poetologicznego itp.), przywołuje nazwiska przedstawicieli (również drugoplanowych) wykazuje szczegółową znajomość treści lektur, przeprowadza całościową analizę (odwołując się do gatunku, struktury i treści), podaje różne stanowiska badawcze, umieszcza twórczość pisarza i dzieło w procesie historycznoliterackim. Wypowiedź ma charakter spontaniczny, całościowy, przemyślany, student szeroko posługuje się terminologią specjalistyczną.
Pkt. 2
Student: charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki, wykazuje znajomość treści lektur, przeprowadza analizę (odwołując się do gatunku, struktury i treści), umieszcza twórczość pisarza i dzieło w kontekście epoki. Wypowiedź ma charakter płynny, student posługuje się terminologią specjalistyczną.
Pkt. 1
Student: w ograniczonym zakresie, po zadaniu pytań dodatkowych charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki, wykazuje podstawową znajomość treści lektur, przeprowadza analizę na poziomie podstawowym (odwołując się jedynie do treści), wymienia jedynie niektórych przedstawicieli kierunku i ich dzieła, wskazuje jedynie konstytutywne cechy epoki, okresu lub kierunku literackiego. Wypowiedź jest urywana; składa się z informacji niepowiązanych ze sobą, student wymaga naprowadzania przez egzaminatora.
Wymogi na ocenę 5!
- 3 pkt. za każde pytanie,
- spełnienie wymogów za 3 pkt. oraz dodatkowo: wiedza i umiejętności spoza programu nauczania, znajomość lektur spoza listy lektur, odwołania do literatury światowej.
Dopuszczalne są dwie nieobecności w ciągu semestru.
Zaliczenie w II terminie odbywa się na zasadach dla terminu I.
Literatura
1. Adamowicz A., Narodzona w płomieniu", Łódź 1975.
2. Akudowicz W., Razburyć Paryż, Mińska 2004.
3. Akudowicz W., Dialogi z Bogiem, Wrocław 2008.
4. Aleksiejewicz S., Czarnobylska modlitwa. Kronika przyszłości, Wołowiec 2012.
5. Arłou U, Kochanek jej wysokości. Przełożył J. Maksymiuk, H. Maksymiuk, K. Bondaruk, Wrocław 2006.
6. Babkou I., Adam Kłakocki i jego cienie. Przełożyła M. Buchalik, Warszawa 2008.
7. Bacharewicz A., Talent do jąkania się, Wrocław 2008.
8. Bielski A., Suczsnaja litaratura Biełarusi, Mińska 2000.
9. Bortnowska K., Młoda literatura białoruska a polski rynek wydawniczy [w:] Acta Albaruthenica 9. Literatura, język i kultura: tradycje i nowatorstwo. Red. naukowa M. Timoszuk i M. Chaustowicz, Warszawa 2009, s.16-26.
10. Bortnowska K,. Białoruski postmodernizm. Liryka „pokolenia Bum-Bam-Litu”, Warszawa 2008.
11. Bykow W., Zły znak. Z białoruskiego przełozyła Maria Putrament, Warszawa 1991.
12. Bykow W., Sotnikow, Warszawa 1973.
13. Bykau W.,Ściana.Z białoruskiego przełożyli J. maksymiuk i Cz. Seniuch, Białystok 1999.
14. Drozd K., Białoruska proza łagrowa, Warszawa 2016.
15. Geniusz Ł, Ptaki bez gniazd, Białystok 2012.
16. Karatkiewicz U., Chrystus wylądował w Grodnie, Warszawa 2012.
17. Kislicyna H., Nowaja literaturnaja situacyja: zmiena kulturnaj paradyhmy, Mińsk 2006.
18.Klinau A., Mińsk. Przewodnik po Mieście Słońca, Wołowiec 2008.
19. Szamiakin I, Atlasy i kariatydy, Warszawa 1981.
20. Wielg T., Poetyka prozy Wasila Bykawa. Studia i szkice Slawistyczne 2, Opole 2002.
21. W kręgu kultury białoruskiej. Redaktor naukowy W. Piłat, Olsztyn 1994.
22. Białoruś. Kraina otoczona wysokimi górami, Olsztyn 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: