Seminarium licencjackie I 3221-S1-FBA-SEML31
Praca podczas seminarium odbywać się będzie dwustopniowo. Pierwsza część zajęć (ok. 10 godzin) poświęcona będzie teoretycznemu przygotowaniu studentów do napisania prac licencjackich. Podczas zajęć studenci będą zdobywali wiedzę techniczną niezbędną do konstruowania samodzielnych prac pisemnych (zasady tworzenia przypisów i odnośników, sposoby wykorzystywania źródeł, podstawowe reguły tworzenia konspektów, istota kwerend bibliotecznych itp.). Zdobytą wiedzę wykorzystywać będą przy pisaniu samodzielnych opracowań wybranych prac naukowych (artykułów, książek), poddawanych później publicznej dyskusji z udziałem pozostałych studentów. Będą także poznawać podstawowe tematy literaturoznawcze, językoznawcze i kulturoznawcze, które można wykorzystać do samodzielnych badań.
Druga część zajęć poświęcona będzie merytorycznemu przygotowaniu do pisania prac licencjackich i poznaniu poszczególnych dziedzin i kierunków rozwoju współczesnego białorusoznawstwa. Zajęcia obejmować będą trzy główne bloki tematyczne, związane z literaturoznawstwem, językoznawstwem i kulturoznawstwem.
Merytoryczne przygotowanie literaturoznawcze polegać będzie na prezentacji poszczególnych tematów monograficznych oraz komparatystycznych, a także na omówieniu takich zagadnień jak: periodyzacja literatury białoruskiej (ze szczególnym uwzględnieniem okresów literackich od początku XX wieku: okres „Naszej Niwy”, międzywojnie, literatura wojenna i okupacyjna, wielka proza białoruska lat 50., twórczość pokolenia Tutejszych i pokolenia Bum-Bam-Litu), polsko-białoruskie związki literackie (działalność filomatów i filaretów, pozycja Adama Mickiewicza w białoruskim dyskursie literaturoznawczym, wpływ polskich pozytywistów na kształtowanie białoruskiej prozy, polsko-białoruskie i białorusko-polskie kontakty translacyjne), stan badań nad twórczością głównych przedstawicieli literatury białoruskiej (główne opracowania przekrojowe – na przykład „Historyja biełaruskaj litaratury XX stagoddzia”, „Szypszynawy kraj”, prace monograficzne, prace bibliograficzne, główne centra badawcze oraz główni literaturoznawcy).
Przygotowanie językoznawcze obejmować będzie: istotę i sposób opisu języka (ujęcie diachroniczne i synchroniczne, podsystemy języka), charakterystyczne cechy języka białoruskiego (swobodny i ruchomy akcent, akannie, jakannie, dziekannie, ciekannie, spółgłoski długie i in., współistnienie i współzależność dwóch systemów ortograficznych), podstawowe zagadnienia leksykograficzne i leksykologiczne oraz nauk pokrewnych (klasyfikacja leksemów, podstawy frazeologii, etymologii, onomastyki i semantyki), stan badań nad poszczególnymi dziedzinami językoznawstwa białoruskiego (polski wkład w badanie języka białoruskiego – opracowania powstałe w Warszawie i innych centrach badawczych, podstawowe gramatyki języka białoruskiego, główne dziedziny badań, główni badacze języka białoruskiego).
W ramach przygotowań kulturoznawczych studenci poznają: folklorystyczne implikacje kultury białoruskiej (wpływ twórczości ludowej na współczesny teatr, muzykę i sztukę, rolę środowiska wiejskiego na kształtowanie kultury białoruskiej – również w ujęciu socjologicznym, odrębność białoruskiego folkloru), główne zjawiska kulturoznawcze współczesnej Białorusi (ambiwalentność współczesnej kultury, rozwój i status mediów białoruskojęzycznych, powiązania kultury z polityką), stan badań nad współczesną kulturą białoruską (główne publikacje naukowe i główni przedstawiciele tej dziedziny nauki, rola publicystyki i badań socjologicznych w rozwoju białoruskiego kulturoznawstwa).
W ramach zajęć studenci zobligowani będą do samodzielnej pracy nad wybranymi tekstami naukowymi (artykułami naukowymi, książkami oraz pracami licencjackimi studentów lat poprzednich) i do prezentacji efektów tej pracy (streszczenia, recenzje) innym.
NAKŁAD PRACY STUDENTA – BILANS PUNKTÓW ECTS
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli
akademickich: 30 godz. ECTS: 6, w tym:
Udział w zajęciach 30 godz. - 3 ECTS
Obciążenie studenta związane z nauką samodzielną (w tym przygotowanie do zajęć)
: godz. i przygotowanie do zaliczenia końcowego godz. 30- 3 ECTS
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz in.zalecanych przez UW.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
1. WIEDZA:
- zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz podstawową terminologię wykorzystywaną w badaniach językoznawczych i literaturoznawczych
- zna główne założenia najważniejszych teorii badań literaturoznawczych i językoznawczych
- rozpoznaje podstawowe kierunki badań białorutenistycznych
- ma elementarną wiedzę o roli Białorusi we współczesnym świecie i rozumie jej wpływ na kształtowanie się białoruskiej literatury i języka
- rozpoznaje twórców i poszczególne dzieła literatury białoruskiej, w tym w sposób szczegółowy do lat 80. XX wieku
- zna podstawowe metody analizy i interpretacji literatury w odniesieniu do tradycji białoruskiej
- ma podstawową wiedzę o białoruskich instytucjach kultury i współczesnym białoruskim życiu kulturalnym
- zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
2. UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi przygotowywać samodzielne referaty dotyczące zagadnień literaturoznawczych i językoznawczych
- potrafi prezentować poglądy badaczy dotyczące literatury białoruskiej i języka białoruskiego i formułować wnioski dotyczące rozwoju literatury i języka
- potrafi wykorzystywać podstawowe terminy translatologiczne w procesie analizy przekładów z języka polskiego na białoruski i z białoruskiego na polski
- potrafi przygotowywać samodzielne analizy przekładów z języka polskiego na białoruski i z białoruskiego na polski uwzględniając najnowsze badania w tej dziedzinie
- potrafi ocenić znaczenie poszczególnych tłumaczy z języka białoruskiego na polski i polskiego na białoruski w kontekście polsko-białoruskich kontaktów kulturowych
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze w dziedzinie literaturoznawstwa bądź językoznawstwa kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
- potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie filologii białoruskiej
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach grupowych, pracach organizacji i instytucji zajmujących się problematyką białoruską
- potrafi organizować samodzielną oraz grupową pracę dotyczącą analizy problemowej zjawisk kultury związanych z Białorusią
- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Białorusi
- uczestniczy w białoruskim życiu kulturalnym korzystając z różnych mediów i różnych jego form
Kryteria oceniania
- bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność (w tym przygotowanie pisemnego opracowania wybranej pozycji naukowej);
- przygotowanie konspektu pracy licencjackiej;
- opracowanie bibliografii pracy licencjackiej.
Dopuszczalne są 2 nieobecności.
Warunki zaliczenia poprawkowego są takie same.
Literatura
Pozycje o charakterze naukowym dopasowane do zainteresowań studentów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: