Redakcja tekstów naukowych z elementami poprawnej białoruszczyzny 3221-S1-FBA-RTN32
Wstępna części zajęć będzie polegała na analizie wybranych artykułów naukowych, na podstawie których zostanie omówiona struktura i styl tekstu naukowego. Analiza porównawcza tekstów uczy trafnego wyciągania wniosków, zrozumiałego przedstawienia myśli przewodniej, trafnego doboru i przekazu informacji oraz odpowiednich rejestrów językowych. W dalszej części zajęć studenci skupią się na przygotowaniu własnych tekstów naukowych, począwszy od planu konspektu rozprawy, kończąc na fragmentach pracy lub artykułów naukowych.
W trakcie całego kursu zostaną zrealizowane tematy dotyczące struktury tekstu naukowego, stylu wypowiedzi naukowej, poprawności językowej oraz edycji tekstów naukowych.
Zasadnicza część zajęć będzie opierać się na własnych tekstach studentów.
W trakcie kursu planowana jest realizacja następujących tematów:
1. Styl i struktura tekstu naukowego.
2. Zdanie. Akapit. Rozdział.
3. Wstęp i zakończenie.
4. Abstrakt i streszczenie.
5. Bibliografia i przepisy.
6. Znaki specjalne i zasady skrótów.
7. Trudne przypadki białoruszczyzny.
8. Cytat, parafraza.
9. Zasady opracowania edytorskiego tekstów w języku białoruskim.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
- w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań językoznawczych
- w zaawansowanym stopniu terminologię językoznawczą
- w zaawansowanym stopniu funkcjonowanie języka w różnych kontekstach, m.in. literatury, kultury, religii, historii, sztuki, polityki, gospodarki oraz mediów
- podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej, w tym w szczególności prawa autorskiego
Absolwent potrafi
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje
z wykorzystaniem źródeł różnojęzycznych, w tym źródeł internetowych
- formułować i analizować problemy badawcze z zakresu językoznawstwa, dobierać metody i narzędzia badawcze, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne
- posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa w czasie komunikowania się z otoczeniem oraz w czasie debat i dyskusji
- rozpoznać różne rodzaje wytworów literatury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację w szerszym kontekście
-rozpoznać różne rodzaje tekstów oraz przeprowadzić ich analizę językową w szerszym kontekście
- przygotować poprawne, klarowne i spójne prace pisemne w języku polskim i obcym na wybrane tematy
- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie
Absolwent jest gotów do
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
- prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów zawodowych zgodnie z tradycjami i zasadami etyki zawodowej
- inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i środowiska lokalnego, działając w sposób przedsiębiorczy
Kryteria oceniania
- obecność i udział w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione)
- terminowe wykonanie pracy własnej
- zaliczenie - przedstawienie szczegółowego konspektu rozprawy dyplomowej oraz fragmentów pracy naukowej lub artykułu.
Szczegółowe kryteria oceniania, wynikające z formy pracy zaproponowanej przez wykładowcę, podane zostaną na zajęciach.
Literatura
Bibliografia:
1. Sučasnaja biełaruskaja mova, red. L. Grygorjeva, Mińsk 2011.
2. Biełaruskaja mova. Prafiesijnaja leksika dla piedahohaŭ, red. D. Dziecko, 2012 Mińsk.
3. M. Kuziak, Jak pisać? Warszawa 2007.
4. Hramatyčny słoŭnik biełaruskaj movy, Mińsk 2013.
5. Polszczyzna na co dzień, reg. Mirosław Bańko, Warszawa 2022
6. Materiały własne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: