Podstawy metodologii badań językoznawczych 3221-S1-FBA-PMBJ12
Program kursu obejmuje zagadnienia dotyczące określenia lingwistyki jako nauki poprzez zdefiniowanie przedmiotu jej badań i stosowanych w niej metod, przedstawienie kierunków, tradycji oraz osiągnięć metodologicznych, empirycznych i poznawczych w zakresie badań prowadzonych w ramach subdyscyplin językoznawczych.
Omawiane zagadnienia:
- Język jako przedmiot badań.
- Krótka historia badań językoznawczych.
- Związki językoznawstwa z innymi dziedzinami nauki.
- Pojęcie metody i metodologii.
- Relacje między teorią a metodą.
- Język w ujęciu synchronicznym, diachronicznym, formalnym, strukturalnym, pragmatycznym i kognitywnym.
- Interdyscyplinarne badania w językoznawstwie.
- Planowanie projekty badawczego - pytanie badawcze, cel badania, wykonalność badania, metody zbierania i opracowywania danych, interpretacja zebranego materiału, wnioskowanie.
- Ilościowe i jakościowe metody pozyskiwania danych.
- Konstrukcja tekstu naukowego z dziedziny językoznawstwa - dlaczego przypisy są tak ważne?
Nakład pracy studenta (2 ECTS) :
30h - uczestnictwo w zajęciach
15h – lektura wskazanej literatury
15h – przygotowania do testu końcowego
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu:
w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań
językoznawczych;
w zaawansowanym stopniu terminologię językoznawczą;
w zaawansowanym stopniu główne kierunki rozwoju badań językoznawczych
i najważniejsze współczesne problemy oraz wyzwania;
Student potrafi:
wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje
z wykorzystaniem źródeł różnojęzycznych, w tym źródeł internetowych;
formułować i analizować problemy badawcze z zakresu językoznawstwa, dobierać metody i narzędzia badawcze, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne;
posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa w czasie komunikowania się z otoczeniem oraz w czasie debat i dyskusji;
planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać w zespole (także w ramach zadań o charakterze interdyscyplinarnym).
Student jest gotów do:
krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych
i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów;
określania priorytetów służących realizacji wyznaczonego przez siebie i innych zadania w zakresie zobowiązań społecznych.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału;
- uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia końcowego.
Na ocenę końcową składa się ocena z zaliczenia końcowego i ocena pracy bieżącej.
Progi procentowe niezbędne do zdobycia poszczególnych ocen z zaliczenia końcowego:
3,0 – od 50%
3,5 – od 60%
4,0 – od 70%
4,5 – od 80%
5,0 – od 90%
5! – aby uzyskać tę ocenę, student musi wykazać się wiedzą wykraczającą poza ramy programu.
Na zaliczeniu końcowym student będzie zobowiązany m.in do przedstawienia własnego pomysłu projektu badawczego. Przy ocenie projektu punktowane są:
-dobór tematu;
-uzasadnienie wyboru metody badawczej;
-zaproponowana metodologia;
-precyzyjność celu badawczego;
-poprawność używanej terminologii;
-podstawy teoretyczne.
Ocena pracy bieżącej będzie wystawiana na podstawie następujących warunków:
2 - student przekroczył dozwoloną liczbę nieobecności i nie wykazywał zaangażowania na zajęciach.
3 - student nie przekroczył dozwolonej liczby nieobecności, nie wykazywał jednak zaangażowania na zajęciach.
4 - student nie przekroczył dozwolonej liczby nieobecności, nie wykazywał dużego zaangażowania na zajęciach - zabierał głos w dyskusji wyłącznie odpowiednio zmotywowany przez prowadzącego.
5 - student nie przekroczył dozwolonej liczby nieobecności, wykazywał duże zaangażowanie na zajęciach, chętnie udzielał się w dyskusji podczas zajęć.
5! – aby uzyskać tę ocenę, student musi podczas zajęć wykazać się wiedzą wykraczającą poza ramy programu oraz wyjątkowym zaangażowaniem.
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
Literatura
Bobrowski I., Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998.
Grzegorczykowa R. i A. Pajdzińska (red.), Językowa kategoryzacja świata, Lublin 1996.
Heinz A., Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa, 1978.
Helbig G., Dzieje językoznawstwa nowożytnego, Warszawa, 1982.
Ivić M., Kierunki w lingwistyce, Wrocław, 1975.
Paveau A.A., Sarfati G.E., Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, Kraków, 2009.
Stalmaszczyk P.(red.), Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne, Łódź, 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: